Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fånga tjuven av din bärbara dator på bild

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inspirerad av http://www.99mac.se/internet/61209-stulen-powerbook-sa-fick-jag-tillbaka-min-dator.html så har jag gjort följande "hack".
Håll till godo

dlog 0.2
Ta fast tjuven

INFO
Detta lilla hack installeras på din mac med inbyggd isight-kamera.
Varje gång din dator startas kommer en bild att tas med kameran. Ip-adressen och övrig routinginformation sparas. Filerna skickas upp till en ftp-server. Detta sker i bakgrunden utan att användaren märker att någonting sker, förutom att isightkamerans gröna lampa är tänd i ett par sekunder. Skulle tjuven vara en poweruser och bli misstänksam när han ser den gröna lampan blinka till, kan han ändå inte ta bort, eller skriva över filerna på din ftp-server om den är korrekt installerad.

Om du loggar in på din mac med lösenord så rekommenderar jag att du skapar ytterligare ett konto på macen utan lösenord. Tjuven måste lyckas starta datorn en gång med nätverket aktivt för att bild och ip-adress ska kunna skickas upp till servern.

SYSTEMKRAV
Mac med isight-kamera
Tillgång till ftp-server som körs på en annan maskin än din mac
dlog-scriptet: http://tivoli.mine.nu/dlog-02.zip
camcapture: http://www.slappingturtle.com/home/files/camcapture.zip

INSTALLATION
Enklast sköter du installationen med hjälp av ett terminalfönster. Du kommer att behöva lite basickunskaper i hur man rattar terminalen.
Öppna filen dlog i mappen dlog med en texteditor och skriv in användarnamn, lösenord och adress till din ftp-server.
Placera hela mappen dlog i Library->StartupItems
Se till att mappen och filerna ägs av root och har grupptillhörigheten wheel.
chmoda mappen och filerna 755
Ladda hem camcapture, http://www.slappingturtle.com/home/files/camcapture.zip och placera i /usr/sbin/

Starta om din dator och konstatera hur bild från kameran och IP-information hamnar på ftp-servern

Jag kör ftp-servern pure-ftpd. Om du startar servern med switcharna -K -r -B så kommer användaren inte att kunna ta bort eller skriva över filerna från servern. Se till att användaren inte kan logga in på något annat sätt (e.g ssh) till servern för att röja sina spår. Användarnamnet och lösenordet syns ju i klartext i scriptet. Se även till att använda ett ftp-konto som bara används för detta ändamål. Du vill ju inte att tjuven ska ha tillgång till ännu fler av dina privata grejer än han redan har.

Nice, detta har man väntat på snart ett år!
Nu gäller det bara att våga tillämpa
Går det att skriva ett app/script som fixar det där med terminalfixandet?

Grymt om det funkar, oavsett!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 17:49

Helt otroligt bra!

Programet verkar vara rätt okej, har inte tiden att testa det just nu.
Men jag själv testade ett mindre alarm-program som fungerar utmärkt till Intel-mac.

iAlertU finns att hämta på b la macupdate
YouTube har flera videos som visar hur programet går till.
En (parantes) jag kan tillägga - även detta programet tar bild på förövaren när alarmet går igång. Skulle säkert fungera att bygga ett script som skickar bilden till ftp också.
jaja, bara ett tips!

Det går att göra något script tror jag. Men det är rätt lätt att följa instruktionen. Hojta till om något är oklart!

Jag har precis gjort ett installationspaket av dlog grejjerna Hummel la upp här.
Jag har testat instllationen och den fungerar men om det fungerar sedan vet jag inte eftersom jag inte sitter på en Macbook ännu.
Det enda som "saknas" är att se till att rätt ftp och namn/lösen petas in på rätt ställe.

Installeraren finns på min iDisk. mattias.hedman
Testa gärna och säg till om det fungerar.

Om någon vill och kan så får denne gärna hjälpa mig att skicka upp någon slags inut för användaren att mata in ftp och namn/lösen så det ändras automagisk i rätt fil.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-12 12:01

Med tanke på att en hel del publika nätverk blockerar inloggning till ftp serverar (tillåter bara att hämta data från anonyma ftp) Tex ett nätverk med en proxy med microsoft programvara, en alternativ vore att bilden laddades upp till ftp via ett php skript hostat på ett webhotell, dessutom behöver inte ftpn's egentliga placering eller login röjas.

1
Bevaka tråden