iBook eller Powerbook?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa,
Jag står inför ett inköp av laptop och har just blivit en sk "switchare" (från PC till Mac). Jag kommer att arbeta med musik (Logic med MOTU Audio-interface genom firewire och Emagic MIDI-interface genom USB) samt webbdesign och artwork (Studio MX, Photoshop 7.0, Quark/PageMaker...), även lite 3D-rendering (Poser, Bryce...). Jag har en stationär G4 Quicksilver 2x1000 MHz, 1 Gb RAM, 200 Gb HD. Nu vill jag ha en bärbar dator för att jobba "på vägen" och även kunna spela in genom att ta med Audio-interfacet och laptopen. Nu undrar jag, ska jag lägga ut dubbla kostnaden för en Powerbook eller klarar jag mig med en iBook? RAM köper jag till så det är inte den stora stötestenen. Ett exempel, jag kan köpa en ny iBook 700 MHz för ca 15.000 eller en begagnad Powerbook 550 MHz för samma pris, vad väljer jag? G4 är ju snabbare än G3 - kompenserar det för den lägre MHz-frekvensen? Och AltiVec är ju bra, men vilka program förutom Photoshop 7 utnyttjar det? Väldigt tacksam för svar då jag har "bokat" en iBook 700 till i januari. Skillnaden i skärmstorlek är heller inte livsviktig. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-12-22 00:52

Kanske du redan hittat denna tråd med samma fråga.

iBooken är först och främst behändig att ha med sig. Den låga ljudnivån och DVD/CD-R är två andra starka kort tycker jag. Köp inte 700 bara, 800 är så mycket mer prisvärd.

Ska du köra tyngre apps "på vägen" så rullar ju PS och andra AltiVec-apps överlägset snabbare på en G4. Men du har ju en fet maskin hemma som fixar det. Annars är jag positivt överraskad av G3 800 alltså. G4 550 är långsammare än G3 800 i allt utom apps som jobbar mot AltiVec, som jag fattat. Sedan skiljer ju det lite i arkitekturen också, men nya iBook borde ändå vara snabbare. Hur iBooken funkar på audio-sidan vet jag dock inte. Gissningvis så rockar den.

1
Bevaka tråden