Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 00:26

Jag hoppas över allt annat dom fixar så att inte hela datorn dör för att man ändrar mellan t.ex trådlöst och ethernet när man har en SMB ansluten enhet som används av nått program, typ Aperture. Oj vad det har blivit "knappen" många ggr pga det.

Ursprungligen av desh:

Jag hoppas över allt annat dom fixar så att inte hela datorn dör för att man ändrar mellan t.ex trådlöst och ethernet när man har en SMB ansluten enhet som används av nått program, typ Aperture. Oj vad det har blivit "knappen" många ggr pga det.

Om jag inte minns fel så fixades problemen med Findern och SMB till i 10.4.7 eller 10.4.8.

Upplevde de problemen du pratar om tidigare men nu så fungerar det smärtfritt.

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Skulle UNO vara fult?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 10:36

UNO tar ju faktiskt bort den "utsmörjda" metallen.

Om nu eventuellt en av de nya hemliga funktionerna är en ny finder - vilket känns som ett måste så känns det rätt logiskt att de även byter ut aqua till illuminous.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-12 12:37

aha då hänger jag med..
men jag tror jag såg i några screenshots från AeroXP (finns några utvecklare där som har tillgång till nån Leopard release) att Leopard skulle ha lite annorlunda utseende.... Tvivlar på att det var en Photoshop mockup för att visa hur det skulle se ut enligt de rykten att vissa delar av iTunes skulle vara föregångare till nästa OS X utseende (lite för stressad för att kontrollera just nu)

Men. Betaversionerna av Leopard har väl inte det *riktiga* utseendet?

Jo det finns en del bilder men om den enda skillanden skulle vara en itunes stil då känns det som en rätt mager gui uppdatering.

om man bara ser till fönstergarneringen är varken 'vanliga' aqua, brushed metal eller uno vidare smidiga tycker jag...

det är alldeles för liten skillnad på aktiva och inaktiva fönster, jag kringlar ofta fram ett nytt fönster från fel app när jag jobbar i flera parallellt.

Topsecret

Man undrar ju om en utseende förändring skulle vara en "top secret" feature, jag menar, kan ju inte vara något man säljer ett os på, "Vi har snyggat till det". Känns mer som en bonus än en major feature. Itunes blir ju bara fulare och fulare (och seegare!)

Ursprungligen av Pinniewooh:

Man undrar ju om en utseende förändring skulle vara en "top secret" feature, jag menar, kan ju inte vara något man säljer ett os på, "Vi har snyggat till det". Känns mer som en bonus än en major feature. Itunes blir ju bara fulare och fulare (och seegare!)

Någon större major feature kanske det inte är men tillsammans med ett nytt finder så kanske.

Det jag kan undra är varför inte utvecklare får reda på hur det ska se ut, är inte det viktigt?

Angående itunes och att det blir fulare och fulare är kanske inte en sanning.

Ursprungligen av draags:

Någon större major feature kanske det inte är men tillsammans med ett nytt finder så kanske.

Det jag kan undra är varför inte utvecklare får reda på hur det ska se ut, är inte det viktigt?

Nja, inte direkt, snarare tvärt om. Det viktigaste är funktionaliteten. Det är därför man alltid testar och utvecklar funktioner med hjälp av low-fi-prototyper.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nja, inte direkt, snarare tvärt om. Det viktigaste är funktionaliteten. Det är därför man alltid testar och utvecklar funktioner med hjälp av low-fi-prototyper.

Ska man hårddra så är en "funktion" i mjukvaruutveckling en teknisk implementation av ett usecase, exempelvis "Systemet ska låta användaren minska lagersaldo för en godtycklig produkt med ett godtyckligt heltalsvärde". Detta kan så klart inte implementeras i low-fi (pappersprototyper och liknande). Ej heller kan funktionella tester genomföras i low-fi, eftersom de har till syfte att verifiera att en funktion har implementerats efter specifikation.

Däremot är det tämligen vanligt att använda low-fi prototyping vid design av användargränssnitt, i kombination med andra tekniker.

Du har dock alldeles rätt i att användargränssnittets design har väldigt liten inverkan på utvecklingen av systemets funktionalitet, så länge man har klart för sig vilka funktioner systemet ska ha.

Sen tycker jag faktiskt du är överdrivet pessimistisk. Det ganska stora möbelföretag jag jobbar på har byggt betydligt mer invecklade system än en filhanterare på mindre än ett år. Och då handlar det inte om system som ska hantera _ett_ lokalt filsystem, utan integrera mellan en mängd olika servrar och databaser med användare i en global infrastruktur och med mycket stora laster under peak.

Att tidsskatta mjukvaruprojekt enligt vattenfallsmodellen, som du gör, är inte en sann representation av verkligheten. De flesta moderna utvecklingsföretag jobbar med kontinuerlig integration av sina code units, och de flesta fel hittas därför, och rättas, vid integrationstestning. Prototyping av GUI kan göras paralellt med funktionalitetsutveckling. En trimmad organisation borde kunna skapa en ny finder på max ett halvår, lite beroende på hur väl designad operativsystemets infrastruktur är

Ursprungligen av Pinniewooh:

Man undrar ju om en utseende förändring skulle vara en "top secret" feature, jag menar, kan ju inte vara något man säljer ett os på, "Vi har snyggat till det". Känns mer som en bonus än en major feature. Itunes blir ju bara fulare och fulare (och seegare!)

Det beror absolut på vem man frågar. iTunes är det näst snyggaste som rullar i mitt system. Efter Aperture.

Vill du ha en snabbare version av iTunes kan du t.e.x. köra version 6, QuickTime player eller VLC... Eller något av de andra alternativen. Folk efterfrågar funktionerna och därmed tar det upp mer och mer systemresurser.

En annan fråga är (som inte ställs till dig Pinniewooh): Varför tycker vissa att utseendet på iTunes är det värsta som hänt sen Windows 3?

Ursprungligen av Pinniewooh:

Man undrar ju om en utseende förändring skulle vara en "top secret" feature, jag menar, kan ju inte vara något man säljer ett os på, "Vi har snyggat till det". Känns mer som en bonus än en major feature. Itunes blir ju bara fulare och fulare (och seegare!)

Vistas reklam bygger ju till 100% på att det ser så snyggt ut att man säger WoW....
Så visst(a) kan man sälja på att ngt ser snyggt ut...

Jag skulle köpa ett USB-minne idag, backade för att de som de hade hemma såg ut som en barnleksak i grått/blått gummi.....

Jag tror att det blir mer åt aperture hållet som man verkligen kan säga är "bright and clear.

Ursprungligen av draags:

Jag tror att det blir mer åt aperture hållet som man verkligen kan säga är "bright and clear.

Det hade varit en grymt! Aperture är det snyggaste/proffsigaste programmet jag sett, rent utseendemässigt. Kan ju alltid hoppas att det går åt det hållet eller att det kommer "kännas" lika proffsigt och clean.

Jag hoppas bara inte Apple ger sig in i glas branchen och låter allt vara omotiverat genomskinligt.

Man kan hoppas att Apple tar allt ett steg längre, på samma sätt som de gjort med exempelvis Exposé.

Att dom försöker närma sig användaren istället för tvärt om.

Att det nya utseendet inte enbart är tillför att få det nytt och snyggt utan även användarvänligt som några redan sagt här.

  • Medlem
  • 2006-12-13 15:12
Ursprungligen av draags:

Att dom försöker närma sig användaren istället för tvärt om.

Jag kan inte vara säker på att jag vet vad du menar (tveksamt om jag har full koll på vad jag menar), men om du menar att systemet ska anpassa sig efter användaren så tycker jag inte att det är en bra idé.

Det har snackats en del om det, särskilt från Microsoft. Jag tycker att datorn ska ha ett fast, enkelt och förutsägbart system. Tyvärr går det mot löst, komplext och föränderligt. Man har en dator delvis för att få lite struktur, och om det vore möjligt skulle jag gärna se begränsningar som gjorde att man tvingades strukturera bättre. En inbyggd projekthanterare kanske låter som ett gammalt officeprojekt från -95, men rätt utfört skulle det kunna se till att filer fick metataggar och hamnade på logiska platser. Människor är duktiga på att döpa filer till konstiga saker, lägga dem på finurliga ställen och sedan inte hitta dem igen. Med tusentals underfundigt döpta dokument blir det ett problem

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 16:22

Känner igen min dator. En massa fier som ingen någonsin skapat eller rört eller klickat på eller sett men ändå ligger dom där och skräpar.

Ursprungligen av stfm:

Jag kan inte vara säker på att jag vet vad du menar (tveksamt om jag har full koll på vad jag menar), men om du menar att systemet ska anpassa sig efter användaren så tycker jag inte att det är en bra idé.

Det har snackats en del om det, särskilt från Microsoft. Jag tycker att datorn ska ha ett fast, enkelt och förutsägbart system. Tyvärr går det mot löst, komplext och föränderligt. Man har en dator delvis för att få lite struktur, och om det vore möjligt skulle jag gärna se begränsningar som gjorde att man tvingades strukturera bättre. En inbyggd projekthanterare kanske låter som ett gammalt officeprojekt från -95, men rätt utfört skulle det kunna se till att filer fick metataggar och hamnade på logiska platser. Människor är duktiga på att döpa filer till konstiga saker, lägga dem på finurliga ställen och sedan inte hitta dem igen. Med tusentals underfundigt döpta dokument blir det ett problem

Med att närma sig användaren menas med största sannolikhet att man gör funktioner för att de behövs och att man gör funktionaliteten så att den är användbar.

Sen är du på rätt spår. Att hantera filer är bara onödigt. Det finns massvis med exempel på att det går lika bra att göra det vi gör idag och helt slippa använda en filhanterare.

Apple har ju redan tidigare haft mycke mer saker genomskinligt än vad som har nu. Så man får väl hoppas att dom passerat den flugan

Stm; jag tänkte inte alls åt det hållet som MS tror är mer användarvänligt. Nu har de bitvis tagit bort en del av den tanken hos Vista - jag tror inte på att allt är funktionsbaserat.

Jag vet kanske inte heller konkret vad jag menar - det jag vet är att det inte är som du trodde jag menade. Och inte heller på det sätt MS bitvis tror att användarna vill ha.

Det jag inte vill se är någon skum utforskare, avinstallerare - jag vill ha en mac inte någon datormaskin.

Vi vet väl alla hur pass bra Det-finns-ikoner-på-skrivbordet-som-inte-används-funktionen fungerar i XP

Låt mig ha mina ikoner ifred!

Illuminous, hmmm. Kanske "system wide" upplysning av saker, ungefär så som sökning i systeminställningarna ser ut nu?

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Illuminous, hmmm. Kanske "system wide" upplysning av saker, ungefär så som sökning i systeminställningarna ser ut nu?

Du är inte så dum du!

Det verkar faktiskt inte helt otroligt, speciellt med tanke på att Safari kommer få en liknande funktion.

Kollade lite screenshots från Aperture. Hoppas verkligen att det kommer någonting som är i närheten. Riktigt stiligt.

Aperture har även funktioner som skulle fungera fint i en ny finder.

Det jag hatar med Finder är att det är ett helt projekt att få alla ikoner att vara lika stora i alla mappar. Jag vill att alla fönster ska se likadana ut.

  • Medlem
  • 2006-12-14 15:57
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det jag hatar med Finder är att det är ett helt projekt att få alla ikoner att vara lika stora i alla mappar. Jag vill att alla fönster ska se likadana ut.

Det är väl snarare ett projekt att få dem att inte vara det, då de är lika från början ...?

Bevaka tråden