Kundregister-databas i Neooffice - Hur?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sett att det finns en databas-funktion i NeoOffice, men förstår inte riktigt hur den ska användas. jag antar att den kanske inte är fullt lika kraftfull som Access eller FileMaker, men jag undrar:
Kan man göra ett enkelt sökbart kartotek i den?

Jag skulle vilja ha typ ett kundregister med några sökbara titlar. Man skulle som exempel kunna ha ett fält där man fyller i typ av företag och så kan man söka och få fram alla företag som har samma typ. Man kan också tänka sig att ha alla sina filmer i en liknande databas, så att man kan söka på skådespelare, regissör eller filmkategori. Går det att göra? Hur? Kan någon snäll människa beskriva steg för steg i NeoOffice?

FilMaker borde verkligen komma med en Light-version för oss som bara vill göra enkla grejer. Det är alldeles för dyrt program. Finns det nåt enkelt och billigare till Mac?

Tittade som hastigast och den verkar vara SQL-liknande.

Börja att definiera alla fält och tabeller eller tabell för du kanske inte ska ge dig i kast med en realtionsdatabas på engång?

Är du bekant med Filemaker? Om inte så är inlärningströskeln säkerligen högre med NeoOffice men det verkar inte vara alltför hopplöst säger jag som har kört Filemaker sedan slutet av 80-talet.

Ursprungligen av peranders:

Tittade som hastigast och den verkar vara SQL-liknande.

Börja att definiera alla fält och tabeller eller tabell för du kanske inte ska ge dig i kast med en realtionsdatabas på engång?

Är du bekant med Filemaker? Om inte så är inlärningströskeln säkerligen högre med NeoOffice men det verkar inte vara alltför hopplöst säger jag som har kört Filemaker sedan slutet av 80-talet.

Den enda databasapplikation jag verkligen använt var för 100 år sen i min Psion. Det var underbart enkelt och effektivt. Man kunde titta på databasen som en lista eller som typ "indexkort" eller vad jag ska kalla det. Efter att min Psion dog så försökte jag mig på Access i Windows, men det var inte alls lika kul, så det blev inget med det. FileMaker har jag sett nån använda, men inget mer med det.

Access skrämde dig kanske. Filemaker är ruggigt bra och prislappen inte alls avskräckande om man har det i jobbet. Dessutom finns det färdiga databaser för det du söker. Det finns massor med Filemakertillämpningar, både freeware, shareware och kommersiella.

Återigen, ett enkelt kundregister, typ "kartotek", fixar du lätt i stort sett i vilken databasmiljö som helst, möjligen SQL undantagen

Senast redigerat 2007-01-29 22:04

Tyvärr har jag inte ens tittat på NeoOffice, men tänkte nämna att färdiga mallar för kundregister och filmregister medföljer FileMaker. Att få ett sådant register med knappar och layouter går ungefär lika fort som att peka på en mall och döpa den så är det klart.

Jag hoppas någon kan hjälpa dig med NeoOffice - om inte, skriv en rad i denna tråd om några dagar så kanske jag har tid att kika på det.

Jag hittade nån tutorial på NeoOffice databas och det verkar alldeles för komplicerat. Nä det ska vara nåt litet enkelt program - bara att definiera några titlar och sen tuta och köra.
FileMaker kostar 4370 kr så det är ju bara att glömma. Lite väl saftigt om man inte absolut måste ha det.

Sök på database här, sortera på "license", klicka på sid 11 så har du databaser som är freeware:

http://www.versiontracker.com/

Jag förstår dig precis och vad du är på jakt efter och vad du ser som dina behov - tyvärr är det så att den enda produkten som har just det ÄR FileMaker Pro och det finns tyvärr ingen annan.

Jag testade lite med NeoOffice och det finns faktiskt en guide för hur du gör ett kundregister, samt annat också som t ex tillgångar, Kontakter, Kunder, Anställda, fakturor.... osv. och för personliga databaser. CD-samling, Recept, foton, växter.... osv. massor.

Jag grejade ett register på en minut.... men hur lägger man till fält? (Hittade det) Jag tycker att det ser väldigt sql-aktigt ut.

Filemaker är pang på rödbetan, NeoOffice är lite mer gjort för programmerare men jag som novis greppar det hela ganska snabbt men jag inser att det tar ett tag att skapa något snyggt och användarvänligt.

Stefan, jag har kikat på din hemsida utan framgång, funkar inte på Mac och Safari/Firefox, är det hobby eller yrkesmässigt din önskan? Vad får det kosta?

Jag testade lite med NeoOffice och det finns faktiskt en guide för hur du gör ett kundregister, samt annat också som t ex tillgångar, Kontakter, Kunder, Anställda, fakturor.... osv. och för personliga databaser. CD-samling, Recept, foton, växter.... osv. massor.

Jag grejade ett register på en minut.... men hur lägger man till fält? (Hittade det) Jag tycker att det ser väldigt sql-aktigt ut.

Filemaker är pang på rödbetan, NeoOffice är lite mer gjort för programmerare men jag som novis greppar det hela ganska snabbt men jag inser att det tar ett tag att skapa något snyggt och användarvänligt.

Stefan, jag har kikat på din hemsida utan framgång, funkar inte på Mac och Safari/Firefox, är det hobby eller yrkesmässigt din önskan? Vad får det kosta?

Jaha, jag får väl kolla lite mer på NeoOffice då. Det är för privat bruk - filmer, musik, kontakter och annat. Det får kosta 500 kr max.
Min hemsida? Den är bara svart med ordet "Swales" på. Syns den inte alls?

Hemsidan syns men var det allt? Jag trodde det skulle vara mer.

Om du är helt ovan med SQL databaser så är databas en samling tabeller (register) som i sin tur består av fält. I fälten lagrar du dina data. Tabellerna kan vara släkt med varann och då har du en relationsdatabas. I ditt fall så tror jag att du nöjer dig med en enda tabell men när du har blivit varm i kläderna kanske du börjar pilla med relationer också.

Testa och kör en guide och se vad du får. Tänk på att gränssnittet kan du förbättra och göra hur snyggt som helst med knappar och dylikt.

Hemsidan syns men var det allt? Jag trodde det skulle vara mer.

Om du är helt ovan med SQL databaser så är databas en samling tabeller (register) som i sin tur består av fält. I fälten lagrar du dina data. Tabellerna kan vara släkt med varann och då har du en relationsdatabas. I ditt fall så tror jag att du nöjer dig med en enda tabell men när du har blivit varm i kläderna kanske du börjar pilla med relationer också.

Testa och kör en guide och se vad du får. Tänk på att gränssnittet kan du förbättra och göra hur snyggt som helst med knappar och dylikt.

Alltså det här har inget med min hemsida att göra - jag ska använda det i datorn bara. (Hemsidan har jag mest för e-postservern som Loopia tillhandahåller).
Jag såg nu att AppleWorks har en Databas-applikaiton. Har aldrig tittat på AppleWorks förut! Det följde med min iMac tydligen. Funkar hur bra som helst. Lite gammalt och fult program, men det gör exakt det jag vill! Tack tack. Klart slut. Över, kom.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Alltså det här har inget med min hemsida att göra - jag ska använda det i datorn bara.

SQL-databaser används i betydligt större grad än enbart till webbapplikationer. Många vanliga program använder SQL för att lagra data internt utan att man som användare tänker på det.

Ett alternativ är att ni lär er arbeta med Core Data och bygger en egen applikation skräddarsydd efter era behov. Det är inte särskilt svårt och mycket kan man ordna utan att behöva skriva någon kod. Exempel: Building a Sample Core Data Application.

Det är lite knepigare än att använda säg FileMaker, men kostar inget annat än tid.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är lite knepigare än att använda säg FileMaker, men kostar inget annat än tid.

Jag föredrar att spendera pengar än tid.

Man kan säga att just denna databas är Filemaker light.

Kollade på detta. Ser riktigt läckert ut och nu förstår jag varför många nya program har ett likartat utseende och snygga dessutom.

Oj! Databasprogram verkar inte vara särskilt sega. AppleWorks startar på bråkdelen av en sekund. Tänk om nya program kunde vara lika slimmade.

1
Bevaka tråden