Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på IBOOK G4 - tips?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 14:41

Hej,

Efter att fungerat snällt i precis under 3 år så fick min IBOOK fnatt igår. Till en början gick det att starta upp allt men skärmen blev svart så snart man lade händerna på tangentbordet. Lite lagompanikartat lyckades jag försiktigt att kopiera över allt viktigt från hårddisken.

När man nu försöker starta den så får man ingen "dong-ljud" i början utan skärmen förblir svart och fläkten går för fullt. Så förbir den till dess att du tar ut batteriet. Någon som har tips om vad som är trasigt/vad jag ska göra?

Saknar givetvis apple care.

/Gulis

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-09 15:04

prova att koppla in en extern skärm

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 16:54
Ursprungligen av gulis:

Hej,

Efter att fungerat snällt i precis under 3 år så fick min IBOOK fnatt igår. Till en början gick det att starta upp allt men skärmen blev svart så snart man lade händerna på tangentbordet. Lite lagompanikartat lyckades jag försiktigt att kopiera över allt viktigt från hårddisken.

När man nu försöker starta den så får man ingen "dong-ljud" i början utan skärmen förblir svart och fläkten går för fullt. Så förbir den till dess att du tar ut batteriet. Någon som har tips om vad som är trasigt/vad jag ska göra?

Saknar givetvis apple care.

/Gulis

i värsta fall kan du köpa moderkort till den billigt på ebay.com. hade jag gjort om det är det som är fel och det är för dyrt att lämna in, om man nu älskar sin lille dator.

Har du bytt batteri på länge...? Ibland kan det hjälpa att fixa PMU (Power Management Unit). Jag har beskrivningen som kanske är för lång för detta forum.

Dan

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 18:57

Hmmm....Har testat med extern skärm, med/utan batteri och med/utan sladd. Ingen skillnad. Börjardärför att starktmistänka att det är något som är direkt kopplad till hårdvaran på ett eller annat sätt.

danmikael: Börjar gärna med att testa reseta PMU. Tror du att du kan maila ver de instruktioner du har? finns på jan.gugala[ at ]gmail.com.

Hjälperinte det så blir det till att testa med att byta moderkort...

/Gulis

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 00:04
Ursprungligen av danmikael:

Har du bytt batteri på länge...? Ibland kan det hjälpa att fixa PMU (Power Management Unit). Jag har beskrivningen som kanske är för lång för detta forum.

Dan

jag hade liknande symptom och lyckades inte med ngt och fick slutligen lämna in för felsök. korsrefererade filer eller ngt liknande var problemet och tog ca 5 min att åtgärda för den insatte. denne var dock inte jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 00:06

Jag har precis lämnat in datorn för samma grej, eller precis fått tillbaka den. Var moderkortet för min del, samma syntom som för dig. Apple ville ha 6000-7000 kr för laga det, men min mamma var bitskt och vägrade ge sig, så vi behövde bara betala för arbetskostnaden. Men de var en djävulskt jobb. Datorn fungerade i cirka 3 månader, nu är den jätte knäpp igen.
Det inbyggda ramminnet försvinner lite titt som tätt, skapligt irretarande, o garantin för reparationen har ju gått ut. Så nu är det väl bara att härda.

Men som i alla fall, om du lämnar in datorn och ber dem kolla på de får du vara beredd på att de kan kosta en hel del.

1
Bevaka tråden