Hur ska jag ta bort partitionering i extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 12:25

Hej

I min externa hårddisk har jag i nuläget en partitionering till två enheter, det behövs inte längre och jag vill slå ihop dessa så att den ext. hårddisken åter blir en enda enhet. Jag har varit i skivverktygsprogrammet ganska länge nu och det ända jag hittar där är "radera", men det raderar ju bara innehållet i de båda enheterna, slår alltså inte ihop den eller raderar den ena partitionen som jag vill göra, är det någon som vet hur jag ska göra blir jag glad igen./Tommy

Antingen får du använda dig av terminalen för att skala om storleken / slå ihop, eller så får du fixa ett program som klarar det, tex VolumeWorks. Finns andra trådar som beskriver båda sätten om du letar lite.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 13:40

Använd Skivvertyg i mappen Verktyg. Gå till Partitonera, ställ in 1 Partition.

Joel

Ursprungligen av Joel:

Använd Skivvertyg i mappen Verktyg. Gå till Partitonera, ställ in 1 Partition.

Joel

Man bör ju notera att på detta sätt så försvinner alla data på båda patritionerna!

I vilket fall som helst måste du göra backup - och då kan man lika gärna radera och partitionera om med Apples egna skivverktyg... Jag skulle då aldrig lita på att partitionerna kan slås ihop utan att ha backup.

• Oregistrerad
  • 2006-12-08 15:26

Jag har tagit back-up så det är lugnt med den saken ext hårddisken är helt tom, det är bara partitionerna kvar och det är ju de som jag vill ha bort. Jag har försökt ställa in 1 partition i skivverktyg men den vill bara återgå till det tidigare, är det ngn speciell knapp som man ska trycka på där?

• Oregistrerad
  • 2006-12-08 15:30

Johan T&S och Joel, jag tackar för eran assistans, jag fixade det nu (äntligen) men med hjälp av er lotsning, tack & bock/Tommy

1
Bevaka tråden