Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple struntar i miljön

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-08 14:53

Går det inte att köpa det där eländet online?

Alltså jag menar för download...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-08 16:41
Ursprungligen av Wiberg:

Går det inte att köpa det där eländet online?

Alltså jag menar för download...

Jag hoppas det

  • Medlem
  • Vilhelmina
  • 2006-12-08 23:36

Apples miljöpolicy

[http://www.apple.com/environment/
So what? Några mer förslag? Ni som vet!

Det känns som GP eller Apple ljuger. I detta fall tror jag mer på Apple.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 21:59
Ursprungligen av hummel:

Det känns som GP eller Apple ljuger. I detta fall tror jag mer på Apple.

Och vad ser du för skäl till att Greenpeace skulle ljuga som du uttrycker det ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-09 03:14

signed and done. Nu får den där Jobs ta sitt förnuft till fånga.

Alltså.. oavsett på vilken plats Apple hamnar enligt Greenpeace är dom ett stort multinationellt vinstdrivet företag som tillverkar produkter av diverse destruktiva material som prånglas ut i enorma mängder världen över. Går väl inte att frånse? Dom är knappast ensamma, och är det inte så att alla dessa företag måste bli bättre på att tänka mer långsiktigt? Det känns som det inte görs tillräckligt idag. Det är svårt, vinsten kommer väl ändå först annars står man sig inte i kunkurrensen. Klart att dom har en uttalad miljöpolicy, frågan är hur bra den är och följs i praktiken. Jag tycker det är självklart att dom ska granskas och pushas till förbättring, oavsett om det görs av mig, Dalai Lama eller ett gäng "jävla hippie-populister".

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 20:50

kottenkotten -> Greenpeace är ett stort multinationellt vinstdrivet företag. På precis samma sätt som Apple sitter det ett gäng tjockisar i kostym längst uppe och plockar ut fetlöner. Skillnaden är att alla vet att det är så på Apple.

http://www.cei.org/gencon/029,04234.cfm
http://www.highnorth.no/Library/Movements/Greenpeace/ge-ar-gr.htm
http://www.activistcash.com/organization_overview.cfm/oid/131

Ursprungligen av dJordahl:

kottenkotten -> Greenpeace är ett stort multinationellt vinstdrivet företag. På precis samma sätt som Apple sitter det ett gäng tjockisar i kostym längst uppe och plockar ut fetlöner. Skillnaden är att alla vet att det är så på Apple.

Intressant. Man blir ju ganska besviken om man hade hoppats på Jeffrey Lebowski-typer i ledningen. Nä men visst bör även deras trovärdighet ifrågasättas, man får ju ta allt man läser med en nypa salt, men jag ser inte riktigt hur det är relevant så länge problemet finns där. Jag menar, så länge inte varje burk kommer ut ur fabriken nästan helt utan inverkan på miljön (vilket känns som det är ganska långt kvar) måste det ske förbättring och det är väl asbra om folk blir peppade att sätta press på tillverkarna. Sånt här måste vägas in som nånting att konkurrera med. Apple har som nån sa gjort sig kända för att ligga i täten med nya idéer och lösningar osv, och om en sån här fråga blir så stor att Jobs använder det som en key-feature vid nästa produktpresentation skulle jag se det som nåt positivt.

Du har ju helt rätt i det du säger om vad vi konsumerar, det är svårt att komma undan men det gör väl inte att man ska sluta försöka? Tycker Macwitty's släktingbarn verkar skitballa. Klart det är svårt att veta hur man ska handla rätt men bara det att dom låter det inverka på besluten är i mina ögon ett gott tecken och inget att bråka om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 13:39

Hittade just denna sida där just Microsoft får "cred" för sina insatser för miljön, denna gång i och med förpackningen till Office2001.

Office för Mac, bör tilläggas...!!;)

- Torkel

Är själv inget fan av Greenpeace eftersom jag tycker att seriöst miljöarbete ska bygga på empirisk kunskap i stället för dogmatism och effektsökeri. Men för vad det nu är värt har jag ändå skrivit på, Apples miljöpolicy är och har alltid varit väldigt dålig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 17:20
Ursprungligen av Samuel K:

Apples miljöpolicy är och har alltid varit väldigt dålig.

Samuel,

Har du läst Apple's sidor om dess miljöarbete!?

Det är möjligt att de inte uppfyller alla krav man kan önska sig, men som rubriken på denna tråd lyder: "Apple struntar i miljön" är väl att ta i..!!?

- Torkel

Ursprungligen av Samuel K:

Apples miljöpolicy är och har alltid varit väldigt dålig.

Inte jämfört med de flesta stora datortillverkarna, men viss kan den förbättras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 06:18

Usch, inte bara miljön utan man hjälper till att förvärra den sociala situationen i Kina dessutom. Jag bara suckar.

Tainted Love!

Söder, - 2°

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-12 07:17

"Apple strutar i miljön" - tja, då är vi två då.

PS. Innan någon får moralpanik: skrev under listan förra veckan, så ta det lugnt.

har bearbetat detta med en wallpaper haha

Jag vet inte om diskussionen fortfarande känns het men... uppdateringar:

http://arstechnica.com//journals/apple.ars/2007/1/6/6507

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-25 12:46

Miljökraven ökar hela tiden och Apple låg bäst till under 90-talet. Nu ligger andra företag tillfälligt före. Men det där är dynamiskt och kommer att ändra sig från år till år.

Apple har rätt så starkt fokus på sig just nu eftersom företaget expanderar nästan lika snabbt som Google, samt har mycket pengar på banken. Apple är större än Dell när det gäller Market Cap och därför 1:a där. Då kan det säkert sticka lite extra i ögonen på miljövänner att apple inte ligger 1:a när det gäller miljö.

Det som är klart är att Apple ligger långt ifrån dåligt till vad gäller miljö. Visst, Apple är inte bäst på det området just nu. Men som sagt, det där är dynamiskt och kommer att ändras med tiden.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-25 16:40

Sila mygg och svälj elefanter bara - alternativdrift till bilar är ju knappast högt prioriterade. Och nej, bi-fuel är inget mer än ett halvhjärtat försök.

Bevaka tråden