Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple struntar i miljön

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite trist läsning att Apple ligger sist bland It-företagen när det gäller miljö-satsningen. De flesta företag har gjort framsteg sen förra mätningen men inte Apple. Att notera är att Dell ligger tvåa. Hur ska man göra som miljömedveten, byta till Dell? Dags för Steve att göra om och göra rätt.
[http://www.greenpeace.org/international/campaigns/toxics/electronics/copy-of-how-the-companies-line

Edit: fixade länk och små ändringar i text

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-06 13:27

Håller med om att det är synd att Apple som är så bra på mycket annat inte är ledande på miljöomtanke. Själv har jag skrivit under Greenpeace protest lista till Apple.

http://www.greenpeace.org/apple/

Håller med er. Så jag skrev också under protest listan.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 23:00

Riktigt, riktigt dåligt

"Think different" känns väldigt ihåligt och klingar falskt, det är riktigt illa.

Maximering av vinsten är tydligen den enda ledstjärna Apple har.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 10:46

Ja Apple är rätt pinsamma i detta avseende. Nä, nu ska jag också skriva under protestlistan (<--- kolla! det går visst att skriva som ett ord istället för två )

Var tusan är protestlistan då?

EDIT:
Länk till mer info om Apple

Ursprungligen av oskarrr:

Ja Apple är rätt pinsamma i detta avseende. Nä, nu ska jag också skriva under protestlistan (<--- kolla! det går visst att skriva som ett ord istället för två )

22-åringen battlar 27- och 33-åringen.

Ska minsann också skriva under listan. Protestlistan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-07 15:34

Bra initiativ - miljöfrågan oroar mer än någonsin. 8° i Nacka - 7e december...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 15:48

Men g'damn. Greenpeace är ett gäng hippies. Vet ni förresten att Greenpeace lyckades hindra en massa länder i Afrika från att köra med genmanipulerade grödor? Grödor som hade kunnat rädda miljoner liv. Trädkramarna är de som borde vara med på någon anti-lista.

Visst ger det en obehglig smak, frågan är hur långt man ska gå som konsument. Själv brukar jag ofta försöka välja det för miljön "bättre alternativet" i de fall jag tror mig ha någon insikt i hur företag är miljömedvetna eller ej. Jag köpte en Nano för ca en månad sen, om man vetat om det här så är det inte omöjligt att det blivit något annat. Får väl börja den personliga bojkotten nu fram till Apple skärper sig.

8 grader i Solna - 7e december

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-07 15:57

ja men då så... då kan ju apple fortsätta som hittills...

Tack för klargörandet, djordahl!

  • Medlem
  • 2006-12-07 16:05

djordahl: Jag tror Greenpeace inte tyckte genmanipulerade grödor var någon långsiktig lösning. Att det skulle vara som att dela ut kakor till de svältande. Jag känner inte till huruvida Greenpeace verkligen lyckades "hindra en massa länder", eller vilken sorts muterade spannmål det gällde, men kanske försökte de peka på något mindre skadligt alternativ?

Men jag tolkar det som att du inte är så bekymrad av miljöhot och sånt där jox man hör talas om.

När det gäller genmanipulation brukar det gå ut på att göra grödorna sterila så de fattiga bönderna inte kan spara en del för utsäde.
De tvingas då köpa nytt utsäde varje år.
Detta är skitbra, för de som vill tjäna pengar på att utnyttja fattiga människor.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 01:17

Apple struntar i Greenpeace.

Ni har naturligtvis rätt i att Apple är ett gäng smutsgossar. Det är dock inte nyheter för någon av oss att de använder sig av workcamps och att batterisyra är dåligt för fiskar. Grov förenkling? Ja. Saken är att den här listan mest handlar om hur mycket Apple har berättat för Greenpeace om hur de tänker gå tillväga för att sluta använda farliga medel och vad de har för miljöpolicys.

Citat:

Apple’s rating is listed at 2.7, according to Alhajj. Factors affecting the company’s score include its policies for chemicals, not taking responsibility for its waste and not being clear on the chemicals they want to ban like other companies are doing, said Alhajj.

Hur mycket brukar Apple berätta? De nada. En sån här lista ska väl baseras på hur skadliga maskinerna är, inte hur mycket påskrivna dokument ett företag vill lämna över till Greenpeace?

Citat:

“We’ve been in meetings with Apple for three years now,” said Alhajj. “We have asked for a commitment, but Apple said ‘we don’t give commitments, we do things.’ We haven’t seen any commitments, so far.”

Greenpeace tror att de är en myndighet av något slag. Jag skulle inte heller ta dem på allvar.

För er som sarkastiskt svarade på mitt förra inlägg vill jag också nämna att det var Norman Borlaugs grödor som de lyckades hindra i flera fattiga länder. Grödorna var inte "naturliga". Well, det är lätt att vara selektiv när det är lunch mellan 12:00 och 13:00 och lunchrabatten även gäller "vegobuffen".

Det var lite off topic där, men seriöst: kom inte och säg att ni inte kände till att de var risiga miljömässigt när ni senast köpte er en glänsande Appleprodukt. Man kan skriva på hur många listor som helst men man gör lättast sin röst hörd med plånboken.

http://www.macworld.com/news/2006/12/06/greenpeace/index.php
http://www.activistcash.com/news_detail.cfm?hid=3159
http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Ernest_Borlaug

"As you were"

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 09:15
Ursprungligen av dJordahl:

Apple struntar i Greenpeace.

Ni har naturligtvis rätt i att Apple är ett gäng smutsgossar. Det är dock inte nyheter för någon av oss att de använder sig av workcamps och att batterisyra är dåligt för fiskar. Grov förenkling? Ja. Saken är att den här listan mest handlar om hur mycket Apple har berättat för Greenpeace om hur de tänker gå tillväga för att sluta använda farliga medel och vad de har för miljöpolicys.

Hur mycket brukar Apple berätta? De nada. En sån här lista ska väl baseras på hur skadliga maskinerna är, inte hur mycket påskrivna dokument ett företag vill lämna över till Greenpeace?

Greenpeace tror att de är en myndighet av något slag. Jag skulle inte heller ta dem på allvar.

För er som sarkastiskt svarade på mitt förra inlägg vill jag också nämna att det var Norman Borlaugs grödor som de lyckades hindra i flera fattiga länder. Grödorna var inte "naturliga". Well, det är lätt att vara selektiv när det är lunch mellan 12:00 och 13:00 och lunchrabatten även gäller "vegobuffen".

Det var lite off topic där, men seriöst: kom inte och säg att ni inte kände till att de var risiga miljömässigt när ni senast köpte er en glänsande Appleprodukt. Man kan skriva på hur många listor som helst men man gör lättast sin röst hörd med plånboken.

http://www.macworld.com/news/2006/12/06/greenpeace/index.php
http://www.activistcash.com/news_detail.cfm?hid=3159
http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Ernest_Borlaug

"As you were"

All produktion påverkar miljön, det graverande i detta fall är Apple's usla miljöarbete och dess falska marknadsföring, "Think different" är ett hån mot oss konsumenter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-08 01:34

jag är ganske övertygad om att apple kan göra mer för miljön. men främst är det vi konsumenter som måste kräva det. jorden kommer gå under som vi håller på nu, det är ett faktum. denna vackra planet klarar inte av allt vi håller på med.. så orka med detta bortförklarande och smutskastande av miljörörelser. dom gör i alla fall något.

Jo, nog kan man göra sin röst hörd genom plånboken - problemet är bara att företagen inte allid kan veta vad det är man protesterar mot - miljö, arbetsförhållande, sponsoravtal etc. Kombination av protest och plånboksstrejk kanske är mest effektivt

Själv kommer jag att handla efter kombinationen - men jag kan inte ta åt mig hela äran. Jag har 3 släktingbarn som jag lovat att de skulle få den iPod de ville i juklapp. Alla tre har nu meddelat att de inte längre vill ha någon eftersom Apple är en mljöbov. Deras nya önskingarna är mycket billigare så jag klagar inte.

Visst, Greenpaeace är liksom journalister inte några myndigheter men genom att inte svara riskerar de att bita sig själv i svansen. Hur brukar vi reagera när företag inte vill svara? Brukar vi inte tala om ingen rök utan eld?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-08 09:45

Sen känner jag att plånboksmetoden är extra jobbig i detta fall eftersom jag inte har något alternativ till Apple. Då är jag hänvisad till att protestera och försöka påverka på annat sätt.

Plånboksmetoden tillämpar jag annars dagligen - det är en passiv metod på den individuella nivån som inte gör väsen av sig. Jag tror faktiskt att den måste kompletteras med något annat om poängen, själva anledningen till bojkotten, skall framstå tydligt.

Har te x inte köpt en kvällstidning på 10 år. Vägrar delta i deras förvridna verklighetsbeskrivning med mitt ekonomiska stöd. Har de förändrats?

Inte alls. Kanske har de vridit till sina storys ett varv till för att nå de sista motvilliga köparna... .

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 12:03

Pellib -> Som sagt, Greenpeace har inte plockat isär företagens olika datorer på jakt efter "fula" kemikalier utan bedömer företagen efter vad de lovar Greenpeace att de skall göra. Apple tänker inte anpassa sig efter Greenpeace utan gör vad de själva anser vara viktigt. De följer exempelvis Energy Star-standarderna. De som köpt Applegrejer länge vet ju också att deras packetering är under radikal "minimalisering", om de gör det för miljön eller för ren estetik är väl en fråga för filosoferna.

Jag påstår inte att jag är för Apple ur ett miljöperspektiv, jag påstår att jag är emot Greenpeace. J***a hippie-populister. Sen är det ju roligt att Apples svenska "Mac och miljön"-sida inte längre finns. http://www.apple.com/se/environment/

macwitty ->

Citat:

Själv kommer jag att handla efter kombinationen - men jag kan inte ta åt mig hela äran. Jag har 3 släktingbarn som jag lovat att de skulle få den iPod de ville i juklapp. Alla tre har nu meddelat att de inte längre vill ha någon eftersom Apple är en mljöbov. Deras nya önskingarna är mycket billigare så jag klagar inte.

Vad vill de ha nu istället för iPods då? Wellpapp? Petflaskor att panta? En fleeceskjorta? Om de vill ha kläder är de oftast sydda i nått sweatshop i Asien. Om de vill ha teknik är den oftast byggd av 0,49$/h-arbetare med 14-timmars arbetsdagar. Word on the street är att Jens of Sweden-spelarna byggdes av arbetare med de sämsta arbetsförhållandena som går att mäta. Point beeing: det är svårt att komma undan att nästan allt vi konsumerar idag tillverkas under förhållanden som vi anser vara ohyggliga på ett eller annat sätt. Vare sig på arbetsmiljö- , arbetstids-, löne- eller miljömässiga sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 14:42
Ursprungligen av dJordahl:

Apple tänker inte anpassa sig efter Greenpeace utan gör vad de själva anser vara viktigt. De följer exempelvis Energy Star-standarderna. De som köpt Applegrejer länge vet ju också att deras packetering är under radikal "minimalisering", om de gör det för miljön eller för ren estetik är väl en fråga för filosoferna.

Apple må inte uppfylla världens eller Greenpeace's alla krav, men som du skrev ovan så är de (Apple) långt framme vad gäller packetering av sina produkter. Minimalt med emballage i förpackningarna för datorer, tillbehör & programvara.

Ett skräckexempel i förpackningsdesign ligger just på mitt skrivbord, nämligen Microsofts förpackning för "Office:mac 2004":

- Ytterst, en genomskinlig plastförpackning med 2 st plastlock...
- Sedan ett tryckt papper, samt 2 kartong/pappersbitar i locken...
- Sedan ett formgjutet plastemballage...
- ...och innerst, ett traditionellt DVD-fodral i plast...

Ännu ett skäl att välja något annat än M$:mad:

Suck,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 21:43
Ursprungligen av Torkel:

Apple må inte uppfylla världens eller Greenpeace's alla krav, men som du skrev ovan så är de (Apple) långt framme vad gäller packetering av sina produkter. Minimalt med emballage i förpackningarna för datorer, tillbehör & programvara.

Ett skräckexempel i förpackningsdesign ligger just på mitt skrivbord, nämligen Microsofts förpackning för "Office:mac 2004":

- Ytterst, en genomskinlig plastförpackning med 2 st plastlock...
- Sedan ett tryckt papper, samt 2 kartong/pappersbitar i locken...
- Sedan ett formgjutet plastemballage...
- ...och innerst, ett traditionellt DVD-fodral i plast...

Ännu ett skäl att välja något annat än M$:mad:

Suck,

- Torkel

Det är så barnsligt så att jag smäller av, helt otroligt att man kan vinkla även denna fråga till en Mac vs PC fråga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 23:05
Ursprungligen av Pellib:

Det är så barnsligt så att jag smäller av, helt otroligt att man kan vinkla även denna fråga till en Mac vs PC fråga...

Ehhh....!?

Nu förstår jag inte vad du menar, Pellib!?

Vad har "Mac vs PC" med Apple's eller Microsofts förpackningar/miljöpolicy att göra...!?

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 21:02
Ursprungligen av Torkel:

Ehhh....!?

Nu förstår jag inte vad du menar, Pellib!?

Vad har "Mac vs PC" med Apple's eller Microsofts förpackningar/miljöpolicy att göra...!?

- Torkel

Ganska mycket !!

Har du någon aning om vad det är för material i Microsofts förpackningar ?
Att Apple använder minimalt med emballage är väl totalt irrellevant?

Det som är relveant är om allt emballage är återvinningsbart. Jag har inte sett ett grönt "Recycle" märke på något det Apple tillverkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 23:22
Ursprungligen av studiox:

Har du någon aning om vad det är för material i Microsofts förpackningar ?
Att Apple använder minimalt med emballage är väl totalt irrellevant?

studiox,

Jag klandrade inte Microsoft för VAD de gör sina emballage av för material, utan mer HUR de väljer att paketera sina produkter.

I fallet med Office-paketet syftade min kritik mest på den onödiga mängd av emballage-material, där det innersta CD/DVD-konvolutet ju exakt är utformat som vilket CD/DVD-konvolut som helst.

Ett konvolut som ju går bra att sälja musik & filmer i, utan att ha en massa extra plast-tjafs runt omkring...

Ursprungligen av studiox:

Det som är relevant är om allt emballage är återvinningsbart.

Återvinningsbart emballage i all ära, men en förpackning som består av onödigt mycket material, eller har en onödigt stor volym, tär på naturens resurser i andra avseenden än just materialet det är gjort i!!

Ursprungligen av studiox:

Jag har inte sett ett grönt "Recycle" märke på något det Apple tillverkar.

Kollade just i den minimala förpackningen till min flickväns iPod nano & inuti den lilla plastlådan, fann jag just ett "Recycle"-märke. Tryckt i grått dock...

- Torkel

P.s.

Förstår fortfarande inte vad Pellib's kommentar:

- "Det är så barnsligt så att jag smäller av, helt otroligt att man kan vinkla även denna fråga till en Mac vs PC fråga..."

...grundar sig på!?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 09:01
Ursprungligen av Torkel:

P.s.

Förstår fortfarande inte vad Pellib's kommentar:

- "Det är så barnsligt så att jag smäller av, helt otroligt att man kan vinkla även denna fråga till en Mac vs PC fråga..."

...grundar sig på!?

Denna tråd handlar om den kritik som framförts av Greenpeace gentemot Apple men som så ofta annars vill Appleanhängare försöka påvisa att Microsoft är minsann den största boven trots allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-11 09:58
Ursprungligen av Pellib:

Denna tråd handlar om den kritik som framförts av Greenpeace gentemot Apple men som så ofta annars vill Appleanhängare försöka påvisa att Microsoft är minsann den största boven trots allt.

...och du var inte sen att plocka upp det spåret.

Det är väl positivt om man kan påverka ett företag som gör underbara produkter att göra dom underbara och hyffsat miljövänliga.

Men det känns lite som om Greanpeace rider på Apples framgångsvåg...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-11 12:25

Precis, dom otaliga mängder av tillverkare i Kina som gör PC-delar tror jag inte vet vad miljöstategi är i huvutaget.. Om Microsoft gör inte sina datorer själva så jag tror inte att man kan jämföra parterna här i huvudtaget.

Ursprungligen av dJordahl:

det är svårt att komma undan att nästan allt vi konsumerar idag tillverkas under förhållanden som vi anser vara ohyggliga på ett eller annat sätt. Vare sig på arbetsmiljö- , arbetstids-, löne- eller miljömässiga sätt.

än större anledning att engagera sig i frågan då!

Senast redigerat 2006-12-09 13:00
Ursprungligen av dJordahl:

Pellib -> Som sagt, Greenpeace har inte plockat isär företagens olika datorer på jakt efter "fula" kemikalier utan bedömer företagen efter vad de lovar Greenpeace att de skall göra. Apple tänker inte anpassa sig efter Greenpeace utan gör vad de själva anser vara viktigt. De följer exempelvis Energy Star-standarderna. De som köpt Applegrejer länge vet ju också att deras packetering är under radikal "minimalisering", om de gör det för miljön eller för ren estetik är väl en fråga för filosoferna.

Jag påstår inte att jag är för Apple ur ett miljöperspektiv, jag påstår att jag är emot Greenpeace. J***a hippie-populister. Sen är det ju roligt att Apples svenska "Mac och miljön"-sida inte längre finns. http://www.apple.com/se/environment/

macwitty ->

Vad vill de ha nu istället för iPods då? Wellpapp? Petflaskor att panta? En fleeceskjorta? Om de vill ha kläder är de oftast sydda i nått sweatshop i Asien. Om de vill ha teknik är den oftast byggd av 0,49$/h-arbetare med 14-timmars arbetsdagar. Word on the street är att Jens of Sweden-spelarna byggdes av arbetare med de sämsta arbetsförhållandena som går att mäta. Point beeing: det är svårt att komma undan att nästan allt vi konsumerar idag tillverkas under förhållanden som vi anser vara ohyggliga på ett eller annat sätt. Vare sig på arbetsmiljö- , arbetstids-, löne- eller miljömässiga sätt.

De kära barnen har varken blivit några miljökämpar eller motståndare till konsumtion men påverkas som många andra av vilken "image" ett varumärke har. Ingen vill ha elekronik. En vill ha en ny cymbal till sina trummor och en annan en tröja från Marimekko (troligen inte för att den tillverkas i Finland utan för att den är "cool"). Den tredje, vars avstående från en iPod nog berodde på de större syskonens inställning, kan inte välja men det är ju ett tag innan det är dags för julklappsutdelningen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-24 13:42

[QUOTE="dJordahl;778138"]Pellib -> Som sagt, Greenpeace har inte plockat isär företagens olika datorer på jakt efter "fula" kemikalier utan bedömer företagen efter vad de lovar Greenpeace att de skall göra. Apple tänker inte anpassa sig efter Greenpeace utan gör vad de själva anser vara viktigt. De följer exempelvis Energy Star-standarderna. De som köpt Applegrejer länge vet ju också att deras packetering är under radikal "minimalisering", om de gör det för miljön eller för ren estetik är väl en fråga för filosoferna.

Jag påstår inte att jag är för Apple ur ett miljöperspektiv, jag påstår att jag är emot Greenpeace. J***a hippie-populister. Sen är det ju roligt att Apples svenska "Mac och miljön"-sida inte längre finns. http://www.apple.com/se/environment/

Greenpeace har visst plockat isär datorer för att ser vilka gifter de finns i dem. Kampanjen innfetattar ENDAST gifter och inte tex. embalage.
När GP började kampanjen låg apple inte sist. De andra företagen som man undersökte (totalt 14 stora elektronikföretag) så förbättrade sig alla avsevärt och apple hamnade sist. GP anser att företagen bör ha en policy för hur man ska fasa ut Brommerade flammskyddsmedel samt PVC plast som är de två kemikalier man riktat in sig på i kampanejn.
Man kan tilllägga att det finns mer miljövänliga alternativ till båda som fungerar bra.
Greenpeace manar INTE till bojkott, inte många av oss som skulle slutat med mac. Men om man tycker att Apple som marknadsledande företag borde ha en bättre policy så är det en schysst grej att skriva under listan, www.greenmyapple.org

Bevaka tråden