• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-06 11:23

Hejsan! Hittade ingen tråd om det här så jag startade en istället. Jag har sedan knappt två veckor en svart MB som jag är mycket nöjd med, det är lite smågrejer här och där men över lag tycker jag att det är en mycket bra dator och jag är nöjd med mitt köp. Dock undrar jag lite om hur man skall hantera sitt batteri. Jag använder till och från MB:n som jag tidigare använde min stationära; jag lämnar den på ett par dagar i sträck medan jag tankar ner grejer. Detta kräver givetvis att jag pluggar in den i väggen, så bra batteritid har den tyvärr inte :). Dock har jag av folk som kan fått höra att detta kan inverka negativt på batteriet, att kapaciteten kan sänkas om man låter batteriet sitta i medan man kör datorn på väggström? Enligt dem är det att rekommendera att ta ut batteriet om man planerar att köra datorn från väggen en längre tid. Stämmer detta och hur kan det i så fall komma sig? Varför kan inte datorn helt enkelt "koppla bort" batteriet ur systemet när det är fulladdat och den märker att den får ström från väggen? Även om jag understundom använder datorn på ett stationärt sätt betyder ju inte det att jag inte även vill ha flexibiliteten hos en bärbar och alltså kunna plocka med mig burken en stund om jag vill för att sedan ställa tillbaka den. Och då vill man ju inte hålla på att plocka i och ur batteriet, vilket för övrigt även kräver att man startar om.