Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Reader 8.0 släppt! Edit: nu även svensk version

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 09:23

Svårt att hitta info om vad som är nytt. Mer än att det är en Universal binary vilket i sig är en stort plus.

http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

Senast redigerat 2007-01-31 20:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 09:29

Första intryck, programet startar på två sekunder på en PowerMac 400mhz. Lite synd då de har lagt in en startup-plate i fin mörk röd färg. Känns lite Macromedia över den.

Äntligen verkar de ha insett att bloatware inte är vägen att gå, Acrobat Reader 8 känns väldigt kvick faktiskt.

Vilka är fördelarna med att ha Adobe Reader 8 i burken? Duger inte Förhandsvisning.app? Nyfiken! :">

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vilka är fördelarna med att ha Adobe Reader 8 i burken? Duger inte Förhandsvisning.app? Nyfiken! :">

Det går inte att läsa e-böcker från biblioteket i förhandsvisningen.

Adobe Reader stödjer hela PDF-specifikationen, dvs hyperlänkar, bokmärken, formulär, rörliga media, ljud osv. Förhandsvisning visar bara "dumma" PDF-filer, dvs de som inte innehåller sådana saker.

Redan version 7 var snabb, även om 8:an säkert har tagit ytterliga steg på vägen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-06 22:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adobe Reader stödjer hela PDF-specifikationen, dvs hyperlänkar, bokmärken, formulär, rörliga media, ljud osv. Förhandsvisning visar bara "dumma" PDF-filer, dvs de som inte innehåller sådana saker.

En sanning med modifikation. Förhandsvisning har stöd för formulär. Men i övrigt är det rätt tunt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-06 14:39

Någon mer än jag som tyckte att Adobe utvecklat en onödigt omstänlig installationsprocess? I övrigt har jag inte hunnit kika så mycke på 8an än. Men den verkar rapp... nya gränsnittet... hmm vet inte vad jag ska tycka om det. Rent och snyggt. Ja inget märkvärdigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 15:50
Ursprungligen av Spooky:

Någon mer än jag som tyckte att Adobe utvecklat en onödigt omstänlig installationsprocess?

Ja, verkligen. Whats up med det? Vad sägs om en .dmg-fil och lite drag and drop?

Kan de dessutom inte ha en programuppdaterare i Verktygsmappen istället för en för Adobe Reader och en för resten av programmen? I och med Reader 8 så har de tre uppdaterare i Verktygsmappen.
Lika irriterande som program som lägger saker i Dokument-mappen.

Ursprungligen av Spooky:

Någon mer än jag som tyckte att Adobe utvecklat en onödigt omstänlig installationsprocess? I övrigt har jag inte hunnit kika så mycke på 8an än. Men den verkar rapp... nya gränsnittet... hmm vet inte vad jag ska tycka om det. Rent och snyggt. Ja inget märkvärdigt.

Ja, den är otroligt jobbig och extremt onödig.

För övrigt kraschar programmet för mig hela tiden. intel-iMac med alla uppdateringar installerade och ett i övrigt felfritt system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 18:20

För att gnälla lite mer. Varför lägga Adobe Reader i en mapp när det enda anledningen är en ReadMe-fil? Lägg den (rätt onödiga) texten inna under about menyn eller liknande.

Ursprungligen av acke:

För att gnälla lite mer. Varför lägga Adobe Reader i en mapp när det enda anledningen är en ReadMe-fil? Lägg den (rätt onödiga) texten inna under about menyn eller liknande.

Och på tal om det: Varför två program? Adobe Help Viewer 1.0 och Adobe Reader. De installeras dessutom på olika ställen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 20:58
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Och på tal om det: Varför två program? Adobe Help Viewer 1.0 och Adobe Reader. De installeras dessutom på olika ställen.

Vad i h*lvete...den hade jag inte ens märkt. Vansinnet blir bara större och större.

Tillägg: Förhoppningsvis är Adobe Help Viewer nya Adobe Help Center och kommer att ersätta den gamla hjälpprogrammet. Ganska troligt då Adobe Help Viewer har en dropmeny längst upp i programfönstret. Om det är en bra idé att ha ett separat program till detta och inte lägga in funktionen under "Help"-menyn är en annan sak..

Okej, först en dmg-fil som innehåller ett paket för att ladda ner en annan dmg-fil... logiskt. Och nu har jag en ny help viewer, ett nytt nedladdningsprogram för Adobe samt själva AcrobatReader. Fanns det ingen projektledare för Reader 8 som kunde kolla lite på helheten. Känns som 15 olika personer jobbat med olika saker och inte pratat med varandra.

Men när gick ett Adobe-program så snabbt senast...?! Var tvungen att avsluta och starta igen bara för att se om jag verkligen inte hade det igång redan.

Även om det verkar galet med det här nerladdningsförfarandet så går nerladdningen fortare med Adobes Download Manager än med en browser.
Märks tydligt när man har 512 kB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-06 21:42

Tyckte bättre om den gamla loggan..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 21:51

Adobe har alltid haft sura installerare. CS-paketet skiter ur sig tysnitt över hela systemet. Plus en massa andra filer som ingen - inte ens Adobe support - har koll på. Här ligger dom ljusår efter även små programtillverkare. Det verkar vara så att ju större ett företag är, ju mer skit är det kring installationen. Adobe är värst. Är någon egenligen förvånad över installeraren för Reader 8?

Ursprungligen av Wire:

Det verkar vara så att ju större ett företag är, ju mer skit är det kring installationen.

Det gäller dock inte Microsoft av alla företag. Deras installation av Office har varit drag-och-släpp de senaste åren, så vitt jag vet. Man kan tycka vad man vill om MS produkter i övrigt, men på den punkten har deras MacBU tagit till sig macigheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 23:07
Ursprungligen av Adrian B:

Det gäller dock inte Microsoft av alla företag. Deras installation av Office har varit drag-och-släpp de senaste åren, så vitt jag vet. Man kan tycka vad man vill om MS produkter i övrigt, men på den punkten har deras MacBU tagit till sig macigheten.

Jo, det stämmer . Hade nästa tänkt att nämna MS i mitt inlägg. Föredömlig enkelt och samlat i en mapp. Det enda man möjligen kan invända emot är att MS installerar 77 typsnitt i användarens fonts-mapp. Vare sig man vill eller inte.

Känns rätt ok, efter en snabbtest. Men nån Universal Binary är det ju inte, det är separata nedladdningar för PPC och Intel.

Jag instämmer i undrans brusande kör; varför envisas Adobe med sin konstiga installerare som installerar en installerare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 00:01

Vert att vi har haft den här diskussionen förrut. Varför envisas företag, även Apple, med att lägga tex mappar för mail osv i mappen Dokument. Där vill jag ha rent så jag kan ha mina saker där. Mina mail och Appleworks inställningar (använder det till mina fakturor) kan gärna ligga i en mapp i mitt ~Library.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-07 00:35
Ursprungligen av acke:

Vert att vi har haft den här diskussionen förrut. Varför envisas företag, även Apple, med att lägga tex mappar för mail osv i mappen Dokument. Där vill jag ha rent så jag kan ha mina saker där. Mina mail och Appleworks inställningar (använder det till mina fakturor) kan gärna ligga i en mapp i mitt ~Library.

Ja det skulle jag verkligen vilja veta. Sen lägger ju alla andra sabla företag sina usla kataloger där. En roxio-katalog, en microsoft-katalog osv. Till slut har man tio-femton kataloger som bara är meningslösa.

Jag skulle tro att tänket från Classic-tiden ligger kvar. Då var det ju vanligare att e-post och vissa inställningar lades i Dokument-mappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 23:44
Ursprungligen av Marcus K:

Jag skulle tro att tänket från Classic-tiden ligger kvar. Då var det ju vanligare att e-post och vissa inställningar lades i Dokument-mappen.

Ja det tror jag med men kan de inte sluta med det nu? Har ju gått ett tag sedan Classic. Företag som Delicious monster eller Panic skulle aldrig skräpa ned på det sättet. Kan småföretag (om än två av de bästa) borde MS, Adobe och till och med Apple klara av det. I Dokument vill jag spara mina egna dokument, inte mina mail och diverse annat.

Jag vet att vi hade en diskussion där vissa hävdade att det är fulkomligt logiskt att program lägger sina mappar där.Så hoppa inte på mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 18:09

Och nu har Adobe skippat en hel del krångel. Nu får jag ned Installationsprogrammet direkt. Tack för det Adobe!
Skönt att vi fortfarande har något att säga till om här på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 20:01

Finns nu även i svensk version att ladda ned. Både PPC och Intel versioner såklart.

Du, det var mig en synnerligen krånglig installerare. Vad gjorde man, la pussel???
En dmg som hämtar en annan dmg som innehåller en installerare dom hämtar installationen, rent av löjligt!
Men nu är den där i alla fall:confused:

Så där bökig var inte Alladåben ens på Classictiden. Nu verkar de ha överträffat sig själva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 01:41

Nu när man laddar ned Adobe Reader så får man inte bara ned version 8.1 direkt utan man slipper även en separat uppdaterare bara för reader och även ett installationsprogram för installationsprogrammet. Tack för det Adobe.

  • Medlem
  • 2007-08-05 14:46
Ursprungligen av acke:

Nu när man laddar ned Adobe Reader så får man inte bara ned version 8.1 direkt utan man slipper även en separat uppdaterare bara för reader och även ett installationsprogram för installationsprogrammet. Tack för det Adobe.

Fick för mig att pröva efter den här tråden & jag måste ju säga att AR är riktigt snabbt numera. Nu saknar jag bara PDF-plugin:en till Firefox, så blir allt bra.

1
Bevaka tråden