Ibook 300 ny hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 23:39

Kan man sätt in en större hårdisk i en ibook 300 Orange (3G) ,förslag på vilken i såfall

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 00:16

jo, det går ! men du måste vara händig och våga öppna många skruvarna. Bara du kommer ihåg att sätta ihop allting efter det. Det går alltså byta ut till större MB hårddisk. Du får söka här 99mac efter tips länkar till att öppna iBook.

Du kan troligen sätta in valfri 2,5-tumsdisk. Jag vet inte om den gamla iBooken tar 12,5 mm eller om den kräver 9,5 mm som dagens iBook gör.

Du kan också besöka Accelerate Your Macs databas över utbytta hårddiskar. Där kan du kolla vad andra bytt ut till.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-17 00:40

Jag har bytt till en 20GB på en orange iBook 300. Jag kan säga att om du inte van att meka med bärbara bör du söka hjälp. Jag är van och det tog mig mellam 5 och 8 timmar att skruva isär och ihop datorn. I stort sett _allt_ måste bort innan man kommer åt disken. Helt otroligt korkad konstruktion. Jag kan dock rekommenderade det eftersom det ger en skön hastighetsökning.

• Oregistrerad
  • 2002-12-18 23:34

Hej
Jag stoppade i en 20GB och det var inga problem alls. Bara kolla in följande http://caslis.com/mac/ibook/ibdrive.html
och ta det lungt. Det tog mig ca 35 minuter och sen var det bara att stoppa i macOSX 10.2 skivan och börja instalera. Se bara till att hårddisken är 8,5 mm hög. Är den högre blir det problem vid ihopsättningen. Och så håll koll på skruvarna

Mats-Ola

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-20 10:18

Då var du rätt rapp i fingrarna... jag tyckte det var rätt svårt för att vara en bärbar. Visserligen jobbade jag inte kontinuerligt med den eftersom jag gjorde annat samtidigt, men 35minuter... Och nej, det var inte den första bärara jag skruvade sönder.

• Oregistrerad
  • 2002-12-21 17:22

Det var första gången jag plockade isär iBooken totalt. Jag hade varit på den lite innan för att se om det gick att måla de transparanta plastbitarna svarta från insidan. Det skulle nog se väldigt bra ut till det oranga.
Men faktum är att från första skruv till insättning av OSX 10.2 skivan bara tog 35 minuter. Dock hade jag skrivit ut och läst igenom webbsidan och plockat fram alla verktyg mm innan jag kollade klockan. Total tid max en timme, men jag håller med om att det inte var alldels lätt att få ihopa den igen. Man fick hålla tungan rätt i mun flera gånger.
Men det skulle nog kosta rätt mycket att låta någon annan göra det och för mig var det enda lösningen då min 3Gb HD hade börjat uppföra sig alldeles för konstigt för att jag skulle våga lita på den.

1
Bevaka tråden