Skälig reptid för inbyggda fel?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en Macbook för två månader sen, upplevde den som seg redan från början. Var inne till affären där jag köpte den och dom trodde att det kunde vara för att jag körde en gammal version av word. Visst blir det lite segare genom rosetta men inte för ett litet program...

Första klagomålet kom alltså redan andra veckan men den var fortfarande lika seg och naturligtvis berodde det på att datorn gick varm pga av dålig heatsink, men de visste ju inte jag.

Idag lämnade jag in den eftersom dvd enheten inte matade in skivan och påpekade samtidigt att den fortfarande var seg.

Får då veta att de tyvär är ett väldigt vanligt fel på första generationen intel Macbookar, frågade då varför han inte upplyste mig om det första gången jag påtalade att den kändes trött, får då till svar att jag inte gjorde en ordentlig anmälan om önskan av att åtgärda problemet!!!

Lämnar i alla fall in datorn och får veta att det kommer att ta minst två veckor att åtgärda eftersom det saknas delar i Sverige. Efter en snabb titt i almanackan inser jag att med jul och nyår kan det troligen innebära att jag får tillbaka datorn i början av nästa år.:(

Erbjuds ingen ersättningsdator eftersom alla är uthyrda, och om jag inte är nöjd med det så får jag vända mig till teknisk support 0771-199519.

Där får jag till svar att "först efter att vi vet hur länge det faktiskt tog kan vi ge dig en eventuell kompensation för bsväret"

Är det verkligen rimligt att behöva vänta 1 månad på en fungerande dator som bevisligen var defekt redan från fabrik?

Den lokala konsumentvägledaren sa att dom har 3 chanser på sig att åtgärda problemet om det sker inom rimlig tid, det vill säga 2 veckor. Så nu kan jag bara sitta och vänta till dess innan jag ber konsumetverket dra i lite trådar, eller finns det någon annan väg att gå?

Grymt besviken nybliven macägare som funderar på att hoppa tillbaka till pc igen...

Be dem beställa delarna nu och när de väl har kommit lämnar du in den. Det är ju helt onödigt att den ska ligga oanvänd två veckor medan de beställer delar.

Skulle väl fungera, men samtidigt så är den knappt användbar i dagsläget. Går knappt att surfa med emellanåt. Känns väl inte som att man ska behöva acceptera det riktigt.

Tycker att jag borde få en ny med tanke på att det handlar om ett inbyggt fel.
Någon som råkat ut för något liknade och fått sin maskin utbytt?

1
Bevaka tråden