Bästa tidpunkt för datorinköp?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 16:38

Jag planerar köpa en Mac Pro och undrar lite över viktiga datum för när det är optimalt att köpa en Mac Pro?

Viktiga datum:

• 9:e Januari, 2007 - Stevenote på macworld

• Slutet av andra kvartalet 2007 (Juni?) - OS X Leopard släpps

Några fler viktiga datum?

Så när bör man inhandla en Mac Pro? Direkt efter stevenoten, eller skall man vänta några veckor/månader för att undvika ev. babysjukdomar i en ev. ny Mac Pro. Skall man kanske t.om. vänta ända till sommaren då det kanske släpps nya Mac Pro i samband med leopard releasen?

Mac Pro kör ju Xeon och är mer en Workstation än en konsumentdator. Om jag får sia lite så borde Apple snart släppa en Mac i samma format som Mac Pro men för hemmaanvändaren, typ med Intel Core 2 Duo och nya generationens grafikkort.

Hoppas detta blir en bra tråd då jag oxå ska köpa en mac pro, men väntar på den nya processorn (med 8 kärnor). Vore tråkigt om jag köper en mac pro nu och tre veckor senare kommer den nya processorn helt plötsligt...

Ursäkta vad är Stevenote gör han nån form av pressrealease varje år som kalles så eller?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 18:08
Ursprungligen av joelarvidsson:

Ursäkta vad är Stevenote gör han nån form av pressrealease varje år som kalles så eller?

Stevenote är ett skämtsamt namn på den Keynote som Steve Jobs brukar göra på stora Macevent som t.ex. Macworld. I dessa presenteras dagsläget för Apple och nya produkter presenteras.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-04 08:20

Här kan du kolla på filmen där Steve (our God) presenterar den första Mac Minin ever. Låt filmen ladda litegrann före du trycker på play, dock.

http://youtube.com/watch?v=GJpZGeihy0s

Senast redigerat 2006-12-04 15:45
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-12-04 12:46

Jag planerar också att löpa en Mac Pro

-när är rätt tid att köpa ?? man bör nog först fråga sig om man behöver den eller om det är så att endast så att "vill ha" faktorn är stor, tror man sig behöva 8 kärnor bör man nog vänta till macworld och se. Priset for Leopard är väl marginellt i förhållande til en Mac Pro så det bortser iallafall jag ifrån,man kan kanske däremot vänta sig eventuellt mer minne i grundversionen och priset blir nog detsamma som idag + 8 kärnorsversionen blir "Top of Line".
Eventuella barnsjukdomar kan man nog bortse ifrån då de nya processorerna är kompatibla med dagens moderkort.

Senast redigerat 2006-12-04 15:13
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-04 15:46

Det som är säkert, det är att Leopard kommer under våren. Så vill du spara en tusenlapp på den uppgraderingen bör du vänta. Alltid bra att vänta till närmaste Keynote/MacWorld iofs.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-04 16:03

Tid 1: vid behov
Tid 2: direkt efter en lansering

Annras brukar det ta 6-10 mån mellan uppdateringarna. Med tanke på Intels nya processorer kan en uppdatering komma på MWSF. Då har Mac Pro fyllt 5 mån.

• Medlem
  • 2006-12-08 00:20

Tid 3: Om möjligt, gärna på rev 2 eller 3 av din utsedda modell - då finns det en chans att barnsjukdomarna är åtgärdade.

(funkar dock inte alltid - min PB G4 17" - rev E! - hade en fet ljudbugg, vilket gjorde den nästintill obrukbar för det jag köpt datorn till...löstes av Mac OS 10.4.6 två månader senare)

Bästa tidpunkt för datorinköp?

Har funderat på att köpa en Imac 20 tum o har sett att Apple har ett erbjudande att betala om 6 mån. från det att man hämtar ut datorn t o m 8/01-07.
Antar att de är ej en slump att tidsfristen går ut dan innan Jobs ska visa upp nyheterna för 2007..
Är det nån som vet om Apple har haft sådana erbjudande förut?

Är det nån som har något smart råd om man ska avvakta o se vad som händer med priset el. slå till nu?

se länk: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6404042/wo/sm6WVFzbMSGM35jcvcNelaSCboP/0.0.21.1.0.8.13.0.10.0.0.0.0

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 00:31

Det kan man väl inte svara på? Om du vill köpa så köp! Varför frågar du förresten? Är det för att få det billigare eller är det bara av nyfikenhet?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 07:31

så här resonerade jag inför mitt köp.
Ska jag vänta på senaste versionen i datorvärlden kommer jag aldrig köpa någonting. Om inte 8 kärnor kommer nu i januari, ska man vänta 6 månader till. vad händer i så fall 6 månader efter det.

Det är aldrig fel tid att köpa nya grejer

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 09:33

Bästa tiden är på natten.

Vad gäller Apples produktcykel och bästa tillfälle köpa en Mac så är denna artikel fortfarande otroligt rolig: http://www.misterbg.org/AppleProductCycle/

Andra har kanske en mera vetenskaplig approach: http://buyersguide.macrumors.com/
De kollar ungefär hur länge sedan det var en viss produkt i sortimentet uppdaterades och kalkylerar baserat på detta sannolikheten att det kommer en update av den modellen snart.

Du kan googla själv med denna länk: http://www.google.se/

Enjoy!

Edit: Ah, ser nu att homy redan i inlägg 7 ovan hade samma länk.

1
Bevaka tråden