Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ostabilt viloläge och uppstart på MBP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MBP är ganska tråkig när det gäller vila och uppstart från vila.

När den ska gå in i vila (när jag stänger locket alltså) kan det först ta 4 sekunder innan ljuset i skärmen släcks (äpplet lyser) efter det tar det mellan 10-1 sekunder för hela datorn att gå ner i vila. Om man öppnar den i den perioden när den försöker då ner i vila tar det lång tid innan man får upp den igen. Den hänger sig på olika sätt och så.

Ska det ta så lång tid?
Min gamla iBook gick upp och ner direkt, inget trams..

Och när man ska öppna den igen så startar den, visar skrivbordet, sen blir den blå i en sekund, SEDAn är det användbar igen. Det är just det att innan kanske en vecka sedan var skrivbordet och musen låst istället för att det blev blått.
Sen kan den också starta utan att man gjort någonting när locket är stängt. Inte ofta dock, någon enstaka gång.

Någon som upplever att den är seg?

Jag är bland olika mac och alla är snabbar i just denna process.

Känt fel på MacBook Pro

Gör en PMU-reset
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

Bra! (eller nåt...)

Jag ska testa!

Fungerar mycket bättre nu! Den går i vila på bara några sekunder nu, känns normalt. Efter vilan startar den också stabilare. Tack för hjälpen.

Hm, min MBP beter sig likadant efter vila - dvs. visar skrivbordet, sen blir skärmen blå - å först därefter blir den användbar igen. Men en PMU-reset hjälper inte. Problemet med uppstart efter vila är tillbaka efter några omstarter..

Burken genomgås med Onyx/Cocktail på (mycket) regelbunden basis.

Jag tror min dator blev konstig och efter jag använde Onyx... Vet inte om det var då det började, men datorn blev mystisk efter en genomgång i det programmet.

Ja, jag har hört att man ska vara försiktig med Onyx. Det finns många mystiska alternativ som man antagligen borde hålla sig ifrån. Det enda jag egentligen gör (eller gjort hitills) i Onyx, är att rensa program- och typsnittscache – förutom att köra underhållsmanus (daily, weekly, monthly). Men sedan jag lärt mig fler och fler Terminal-kommandon har behovet av Onyx och Cocktail drastiskt minskat.

Viloläget fortsätter emellertid att leva sitt eget liv. Det är ju inget bekymmer egentligen, bara lite underligt att datorn beter sig som den gör. Men det finns ju annat att haka upp sig på - som hur man öppnar locket exempelvis!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Viloläget fortsätter emellertid att leva sitt eget liv. Det är ju inget bekymmer egentligen, bara lite underligt att datorn beter sig som den gör.

Det ska inte vara så. RIng apple och prata. Säg att du är missnöjd och låt lite missnöjd. Fråga "Varför ska det vara såhär?"
Please, jag orkar inte.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-12-17 21:27

Onyx

[QUOTE="Snabeldrake"]Ja, jag har hört att man ska vara försiktig med Onyx.

Jo jag tror at jag kan konfirmera att man ska var försiktig med Onyx. Jag läste i senaste MacWorld om programmet - laddade så ned det - öppnade och gick igenom de olika alternativen som Onyx erbjuder. Men det ENDA jag gjorde var att kryssa för - "Återställ Mac Hjälp" . Och det funkade fint. "Hjälpen" som varit försvunnen en tid, fanns sedan åter på plats. Schysst progran - Onyx, tänkte jag.
MEN nästa gång jag skulle sätta igång min G5a så gick det inte. Det kom upp en raspig bild som påminde om en gammal tv-skärm med KRAFTIGA störningar. Efter ett antal försök så kom jag så småningom in i datorn. Körde "skivverktyg" men inget fel där.
Idag så fick jag igång macen efter en halvtimmas försök. Så väl inne så har jag nu städat undan Onyx men kan ske har programmet ställt till med något kroniskt. Det ska tilläggas att jag aldrig haft något problem tidigare (förutom bortfallet av "Hjälpen") med min G5a
Någon som har något råd? - Birre

Nu blev mitt viloläge ostabilt igen.. Den blåa, fint fadade, rutan kom åter efter den hade varit i vila. Även högerklick slutade fungera. Suck.... En omstart gjorde susen.. Men?! Åh.. Trötthet.

1
Bevaka tråden