Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny skrivare, men ingen utskrift...

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-01 18:53

Har fått en ny skrivare (eller digitalpress, med lite vilja som jag kopplat in i mitt befintliga nätverk. Det är en Xerox DC3535 med en Fiery-RIP inbyggd. Det finns köer utdelade via SMB och Appletalk, och det går utmärkt att hitta dem på nätverket. I standardutförandet har inte OSX några medföljande PPD:er som passar, så jag lade in en som jag hämtade från Xerox sajt. So far so good.

När jag försökte skriva ut en testsida så gick inte det. Felmeddelande att [FONT="Courier New"]fierycupsfilter[/FONT] gav fel av typen 2 (kollade [FONT="Courier New"]/var/log/cups/error_log[/FONT]). Till saken hör att alla andra skrivare funkar finfint. Jag har en Xerox DC12 och en HP Laserjet 8100 samt två HP Laserjet 3200 och en HP Deskjet 5550. Lite blandat av postscript och PCL-skrivare, alltså.

När jag tittar i konfigurationsfilen för Cups verkar skrivarna ansluta på lite olika sätt. De skrivare som köas på servern och delas ut via Open directory med bonjour ansluter med LPD, DC12:an ansluter via PAP och övriga bonjour-skrivare ansluter med MDNS som protokoll.

Ok, tänkte jag. Kanske är filtret i Cups som är inkompatibelt med rippen. Så jag laddade ner en ny version av Cups och installerade. Funkade inte ändå, så jag laddade även ner Guten-Print 5 och installerade (gamla Gimp-print). Efter att jag bytt mellan två olika PPD:er några gånger och startat om datorn så funkade det helt plötsligt. Ingen aning varför...

Nu till problemet. Den ena av Laserjet 1320 går inte längre att skriva ut till. Båda ansluter via bonjour och jag kan inte se några skillnader i konfigurationen av dem. I loggfilen får jag felmeddelandet [FONT="Courier New"]cupsdAuthorize: No authentication data provided[/FONT] när jag försöker skriva ut.

När jag tittar i /etc/cups/printers.conf och jämför kö-sökvägen på skrivarna så ser det ut så här:

Funkar
[FONT="Courier New"]mdns://LaserJet%201320%20%5bL%c3%a4rarrum%5d._pdl-datastream._tcp.local./?bidi[/FONT]

Funkar inte:
[FONT="Courier New"]mdns://hp%20LaserJet%201320%20%5bHemma%5d._printer._tcp.local.[/FONT]

Det verkar alltså finnas en kö angiven i sökvägen till den som funkar (?bidi) vilket det inte gör på den andra.

Hur löser man det här?

Fann ditt fel. Hur löste du det? Eller gick det inte att lösa?

Har två 1320n på nätverket där man måste trycka på knappen för det skall gå att skriva ut på. Dock bara inte Mac OS X, ifrån Windows är det inga problem.

1
Bevaka tråden