Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk - full styrka men Internet fungerar ej ändå.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-12-01 01:32

Svärföräldrarna har skaffat ADSL från Bredbandsbolaget med trådlös router och vi fick enkelt igång den trådlösa anslutningen på den första PC:n. Inga problem, bra signal och Internet funkar klockrent.

På den andra PC:n och min MacBook Pro är det också lätt att ansluta till nätverket och man får full signalstyrka på båda. Däremot fungerar det inte att surfa på någon av dem, och de får "konstiga" IP-adresser som inte ser ut som IP-adressen på den fungerande PC:n. Airport-inställningarna visar gul lampa och säger att datorn "har en egentilldelad IP-adress och kanske inte kan ansluta till Internet". Alla datorerna fungerar direkt om man kopplar en sladd till routern.

Hur löser man detta?

  • Medlem
  • 2006-12-01 02:02

Låter som att ni kör routern bryggat läge. Dvs ingen routing över huvud taget, utan alla maskiner ligger skarpt mot internet. Ni har förmodligen bara tillgång ett dynamiskt IP av BBB och där ligger porblemet.

Jag har ett liknande problem med en Netgear router, Den första PC:n funkar bra, min trådlösa PB och sonens trådlösa iBook funkar också.
Men om man ansluter iBooken (OS 9.2.2) via kabel så får man en felaktig IP adress och ingen kontakt med internet. Samma sak om jag ansluter en äldre G3:a (OS 9.2.2).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-01 09:50

Var hemma hos en polare med BBB och orkade inte kolla djupare på detta men fick samma fel. Han ansluter via ethernet men grannarna som han delar med ansluter trådlöst.

Att routern kör i bryggat läge låter rätt barockt, BBB är inte direkt otydliga med att man kan ansluta flera via det trådlösa modemet och dessutom funkar det ju fint för grannarna+ethernet.

Tips? Jag kommer bo där en vecka så vore smidigt med trådlös access.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-11 09:50

Re: konstiga IP-adresser

Ursprungligen av gurne:

de får "konstiga" IP-adresser som inte ser ut som IP-adressen på den fungerande PC:n Hur löser man detta?

Låter som DHCP-n inte fungerar.

Om du tittar på den fungerande PC-n och gör "ipconfig -all" i DOS-skalet kan du sedan handknacka ip-adress (några steg uppåt), nätmask, gateway samt dns-er.

Detta ger en ganska snabb test, i alla fall om du kör det trådlösa nätet helt öppet och okrypterat.

1
Bevaka tråden