Batteritiden har försämrats med 50% på 2v

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 00:20

upptäckte idag ett ganska oroväckande problem. Mitt batteri på min Macbook Pro (CD) har försämrats med 50% på några veckor. Senaste veckorna har jag kört datorn utan batteri, dels för att den blir svalare och för att inte köra slut på batteriet i onödan.

Idag när jag satt på tåget hem så upptäckte jag att mitt fulladdade batteri 100% motsvarade bara 2h 2min. Tidigare så höll det minst 4h för enkel användning. 3h15min om jag satt och tittade på film.

Idag räcker det knappt 2h med minsta ljusstyrkan inställd och "bättre strömbesparing" ikryssat.

Datorn är köpt i September.

Bör jag reklamera detta eller har ni något annat bra förslag?

• Medlem
  • 2006-11-30 01:37

Du kanske ska först kolla vilken kapacitet batteriet har:

http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Där kan jo se va de är för prestanda på batteriet om de i så fall försemrats med 50% på så kort tid tycker jag du ska reklamera de till apple.

Jag förstår inte det här. coconutBattery ger mig underliga värden, värden som gör att det (för mig) är svårt att lita på programmet. Vet inte hur den kommer fram till värdena den beräknar men kapaciteten hoppar iallafall som en jojo upp och ner. Jag skulle personligen ta rapporteringen med en stor nypa salt, andra må säga emot – men det är min uppfattning.

Motionera batteriet enligt instruktionsboken så ska du se att det löser sig! Gör det inte det så får ni höra av er så bjuder jag på kaffe (eller något)..

• Oregistrerad
  • 2006-11-30 12:03

96% återstår av batteriets kapacitet...

ändå märkligt att den bara pallar 2h

Prova att ladda upp batteriet helt och hållet. Kör därefter på batteridrift till dess datorn själv går i vila .Ladda därefter upp batteriet så att det blir fullt igen. Det kan vara så att kretsarna inte fungerar som det ska efter att du inte använt batteriet och att göra så brukar få dem att visa rätt värden.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-30 16:22

Så kan du ju också ringa Apple och se med dom om dom känner till något liknande..

coconutBattery är ofta nere på 86-87% (och ibland ännu lägre) när nätsladden är i, för att sedermera höjas till 96-97% när datorn går på batteri – how come? Är det kretsarna i _batteriet_ eller i _datorn_ som spökar? Någon cell som fått fnatt? Vad tror herr Leander?

Det låter inte som det ska i a f. / B

• Oregistrerad
  • 2006-12-01 13:51

Kalibrera ditt batteri innan du klagar på att batterikapaciteten. I ditt fall extra viktigt eftersom det inte suttit i datorn på ett tag. Men som du ser i manualen till din MBP så är det inte som förr bara att använda datorn tills batteriet laddar ur och sedan ladda till max. För MBP Core2Duo skall du använda dtorn tills den laddar ur. Låta datorn sova i minst 5 timmar. Sen ladda upp datorn och låta den vara fulladdad och inkopplad i väggutaget i minst 2 timmar. Upprepa varannan månad eller så eller om batteriet utsatts för nåt ovanligt. Allt enligt Apple.

• Oregistrerad
  • 2006-12-04 15:59
Ursprungligen av Balooba1:

Kalibrera ditt batteri innan du klagar på att batterikapaciteten. I ditt fall extra viktigt eftersom det inte suttit i datorn på ett tag. Men som du ser i manualen till din MBP så är det inte som förr bara att använda datorn tills batteriet laddar ur och sedan ladda till max. För MBP Core2Duo skall du använda dtorn tills den laddar ur. Låta datorn sova i minst 5 timmar. Sen ladda upp datorn och låta den vara fulladdad och inkopplad i väggutaget i minst 2 timmar. Upprepa varannan månad eller så eller om batteriet utsatts för nåt ovanligt. Allt enligt Apple.

självklart har jag kalibrerat batteriet, annars skulle jag inte klaga. (?) och sen har jag MBP CD, men anatar att inte är någon större skillnad mellan C2D och CD gällande batteriet.
som bäst så lyckas jag få 3h nu, då har jag lägsta ljusstyrkan och inga program igång.

blir nog ett samtal till apple.

1
Bevaka tråden