Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett jäkla gnisslande med Mac book pro och Skype

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-28 22:37

Har någon liknande erfarenheter? En kollega och jag försöker köra skype med varandra, detta från två splitter nya Mac book pro, det uppstår ett rundgångsfenomen med gnisslande ljud som ökar och till slut blir fruktansvärt. Samtidigt kan jag tala med min dotter via Skype utan problem, hon är i Scottland och använder en bärbar pc .
Sätter vi i hörlurar försvinner fenomenet helt mellan maccarna och återkommer så fort datorns högtalare används för ljud ut. Microfonen som sitter inne vid vänster högtalare tycks ta upp någon störning och ändras utgående ljudet till bara höger högtalare så fungerar det bättre men samtidigt så blir det knappt hörbart vad den andre säger.

Mikael

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 22:41

Testa att använda hörlurar.

Yes!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-28 22:47

om du läser vad jag skriver så är det redan testat.
Mikael

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 22:50

Oops! Sorry!!

Yes!!

Kan tillägga att när vi videochattar med varandra med våra PC-maskiner blir ljudet utmärkt med de inbyggda högtalarna på?

Hälsar kollegan som nämns i trådskaparens första inlägg.

Anders

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 13:33

Det som händer är att ni med era mac-datorer får rundgång. Detta är just för att mikrofonen sitter så nära högtalaren. Det som händer är att när en person pratar går ljudet som kommer ut ur den andra personens dator in tillbaka in i mikrofonen och tillbaka till personen som talat. När det återvänder upprepas samma sak, varpå efter några vändor fram och tillbaka ljudet förvrängs till en tjutande signal och en klassisk rundgång har uppstått.

Lösningen på ditt problem stavas hörlurar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-30 04:37

Du menar att din mic tar upp ljud från dina högtalare, skickar det till den andra killen vars dator gör samma sak o skickar tillbaka det osv så det bildas rundgång? Shiet, ja du det var ju mystiskt, huuuur kan det gå till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 08:30

problemet borde gå att lösa genom att justera balansen på högtalarna i datorn så du bara kör höger högtalare, miken sitter ju till vänster. Det ska jag testa när jag kommer hem, det borde vara tillräckligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 18:04

Jag har samma problem men vägrar att tro att hörlurar är lösningen. Jag kan ljudchatta i iChat utan problem men i Skype så får jag också rundgång utan hörlurar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-15 17:26

Ljudet gar in i micken, och sedan ut genom hogtalarna normalt med vid rundgang tar micken upp ljudet igen.. Pga. micken sitter sapass nara hogtalarna..

Prova och sanka nivan pa vad micken tar upp och prata hogre.. ?

I annat fall horlurar..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 12:06

Jag har också erfarit detta problem. mellan MBP c2d och en macbook cd. Mkt irriterande, jag vill inte behöva använda hörlurar när jag chattar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 13:11

teknikens under.

det är inte ett direkt nytt fenomen, köp en separat mick annars, finns sådana som klarar det.

skypeproblem Mac OS X 10.3.9 med PC

Hjälp!!

Jag försöker prata via skype och det bara rasslar som värsta orkanen. jag använder hörlurar men fattar inte vad som är problemet...

Någon som har några tips...

A

Kan det vara så att Skype för mac inte har implementerat ett skydd för rundgång?

Ja så är det nog. iChat har inte det problemet. Skype är rätt dåligt på att dämpa eko (man hör sig själv) och rundgång. Hörlurar är det som jag provat för att få bort problemet, och det fungerar bra, men man har inte hörlurar alltid med sig förståss.

iChat har visst det problemet. Och väldigt skumt är det, för det är just när jag pratar med en kompis som liksom jag sitter på en helt ny MacBook. Med alla andra mina iChat-kontakter funkar det super och likaså när han pratar med sina akontakter. Skumheten ökar dessutom av att vi kan köra skype utan problem med varandra..knäck den nöten!

Ok, jag omformulerar: iChat har inte det problemet, på de tre datorerna som jag/vi använder (MacBook/Mac Pro/G5) mot de som vi kör mot normalt (MacBook Pro/iMac). Så varför det inte fungerar för dig just då vet jag inte.

Har analyserat vidare och vi har nu kommit fram till att problemet bara infinner sig när man kör MacBook till MacBook då inga andra av våra kontakter har sådana. Och med tanke på att skype funkar så verkar kombinationen MacBook-MacBook med Leopard och iChat vara den felande. Nån annan som haft samma problem?

1
Bevaka tråden