iPod: Har Apple speciella, hemliga uppdaterare?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-28 22:22

Jag lämnade in en iPod Nano för några veckor sedan, i den butik jag köpte den till förra julen. Den ladade ur på en kvarts användning, och har gjort så sedan den togs i bruk i somras.

Killen (K) som tog emot den var väldigt tillmötesgående. Min minnesbild av vad som hände är att K först försökte få liv i den utan resultat eftersom den var så totalt urladdad, men att han till slut väckte den ur sin dvala, och konstaterade att den hade den senaste uppdateringen installerad. Eftersom den hade det och den ändå laddade ur så fort tog han in den för att skicka den till verkstan.

När jag fick tillbaks den häromdagen säger K att verkstan påstår att det inte är fel på den men att den behöver en uppdatering. K bjuder på undersökningskostnaden eftersom han minns att han tog in den i tron att den var defekt. Jag påpekar att han kollade om den var updaterad, men då säger K att han har han glömt att han fick igång den. Det kan vara så, men jag är nästan redo att satsa en slant på att det inte var så.

Jag ville inte argumentera om en sån sak i butiken utan går hem för att uppdatera iPoden, men märker hemma att den visst är uppdaterad.
Varför säger serviceverkstan att den inte är uppdaterad? K hade ju bara verkstans ord på att det var så (bortsett från att han glömde att han själv kollade), så ingen skugga faller på honom.

Frågan som uppstår är ju då om Apples serviceverkstäder har egna uppdaterare som inte finns tillgänliga för oss vanliga dödliga. (Dessutom undrar man varför de inte petade in den uppdatering som tydligen skulle ha funnits...)

(Jag återställde iPoden till nolläge, och nu verkar den bete sig om den ska. I alla fall dör den inte efter en kvart.)

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 23:26

Dom menade nog att den bara behövdse återställas.(vilket dom säkert gjorde)

Precis vad jag också tänkte, fel ord har nog smugit sig in i kommunikationskedjan.

Rent generellt vid fel som du hade; Apples "fem-R" är en bra början: http://www.apple.com/support/ipod/five_rs/

• Medlem
  • 2006-11-29 10:02

Den var inte återställd när jag fick tillbaks den (om det inte går att göra utan att radera innehållet).

Hur som helst är den inte mycket friskare idag än den var när den lämnades in. Fulladdad, med senaste uppdateringen, höll den 25 minuter med en iTrip inkopplad. Eller är det normalt?

Apple påstår att den är funktionsduglig, jag påstår motsatsen. Vad f*n gör man?

Ett förslag är att du berättar för oss vilken butik det är som vägrar hjälpa dig ytterligare med dina problem.

25 minuter är väl för böveln inte normalt. Garantireparation omedelbums om det är "före jul" som gäller!

• Medlem
  • 2006-11-29 11:47

Butiken är Kullander, men jag vill stryka under att de har varit precis så hjälpsamma som man kan förväntra sig. Jag fick tillbaka en grej som deras anlitade serviceverkstad säger fungerar, men som inte gör det.
Nu vet jag inte hur de är organiserade, men de sitter nog inte och skruvar i iPods själva.

Ursprungligen av Baron:

Butiken är Kullander, men jag vill stryka under att de har varit precis så hjälpsamma som man kan förväntra sig. Jag fick tillbaka en grej som deras anlitade serviceverkstad säger fungerar, men som inte gör det.
Nu vet jag inte hur de är organiserade, men de sitter nog inte och skruvar i iPods själva.

Förstår vad du menar, men det är ju Kullander som glatt tagit emot dina pengar. Huruvida de inte kommer överens med sina leverantörer ska ju inte du behöva bry dig om, de har ett ansvar att se till att du får en fungerande produkt eller pengarna tillbaka. Så vad exakt är det de säger? Anser de att 25 minuter är OK?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-29 16:27
Ursprungligen av Baron:

Hejsan.

Vi kollar iPoddarna internt, så vi får tyvärr ta på oss detta. PM:a gärna över serienumret på iPoden så ska jag kolla i vårt system och se vem det är som inte ska få någon snaps på julfesten! Och så återkommer jag till dig om hur vi gör med iPodden.

/ Johan Kjellman
Kullander & Kullander

• Medlem
  • 2006-11-29 15:21

Nej, jag fick beskedet att den skulle fungera och gick hem och testade. jag har inet haft kontakt med dem sedan dess.

Ursprungligen av Baron:

Nej, jag fick beskedet att den skulle fungera och gick hem och testade. jag har inet haft kontakt med dem sedan dess.

Då skulle jag, om jag vore du, göra ett nytt test och se hur lång batteritid den har utan iTrip, och sedan (förutsatt att det är orimligt kort tid) ta kontakt med Kullander och förklara att du inte är nöjd.

• Medlem
  • 2006-11-29 17:22

Fint!

Jag vill till alla som läser den här tråden understryka att jag inte är missnöjd med Kullander som butik. Låt vara att de missade just den här grejen, men allt har skötts snyggt. Jag skapade inte tråden för att klaga på Kullander utan för att få info om en produkt.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-30 12:15

Skönt att det finns så många representanter från olika butiker här!

1
Bevaka tråden