Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ofta badboll på Intel-iMac 20" för småsaker?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 20:35

Hej!

Är det bara jag eller är det konstigt att jag får badbollen ofta på min Intel-iMac 20" Core 2 Duo?

Jag har:

2.16ghz
1gb ram
250gb hd

Och jag får badboll på smågrejor. Som ibland i Safari och liknande, skitlång tid tar det med. Varför blir det så? Bugg i OSX eller? Eller måste jag ha ÄNNU mer ramminne?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-28 20:44
Citat:

Eller måste jag ha ÄNNU mer ramminne?

Varför sådan betoning på "ÄNNU"? Om 1GB är för lite eller tillräckligt beror på hur du använder datorn. OS X är ganska minneshungrigt, och har du väldigt många program igång samtidigt så är det inte säkert att 1GB är så värst mycket.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 20:53
Ursprungligen av Vaiden:

Varför sådan betoning på "ÄNNU"? Om 1GB är för lite eller tillräckligt beror på hur du använder datorn. OS X är ganska minneshungrigt, och har du väldigt många program igång samtidigt så är det inte säkert att 1GB är så värst mycket.

Betoningen på ÄNNU kommer ifrån min gamla tråd om att min ibook var trög i safari. och innan jag fick reda på orsaken så gnälldes det om att mina 768mb i ram på den var för lite för normalt användande. och nu har jag 1gb på min imac och det duger i tunga spel men om jag bara har msn och safari öppet eller liknande så kan den badbolla lite då och då utan anledning.

Starta om datorn (så den frigör minnet) och prova om badbollarna kommer direkt från start eller om de kommer "efter ett tag".

Kommer de efter ett tag så skulle jag säga att det beror på att du har för lite minne relativt vad du gör med datorn.

En annan sak som talar om ifall du behöver mer minne är om du öppnar Aktivitetskontroll, klickar på knappen Systemminne nere i bild och noterar förhållandet mellan "Sidor in/ut". Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att det är så här: har du tillräckligt med minne så är sidor ut mycket lägre än sidor in.
Så relationen mellan in/ut-siffrorna är en ganska god indikation på ifall du behöver mer minne eller ej.
Sen märker du det själv också ifall badbollen alltid åtföljs av hårddiskens knattrande. Badboll+hårddiskknatter = minnessidor läses in (och ibland sparas även ut) -> du behöver mer minne..

Märk väl att du inte ska kolla sidor in/ut direkt efter omstart utan när du använt datorn en tid. Om du aldrig stänger av den så kolla en gång om dagen under några dagar. Stänger du av den (viloläget räknas inte som att stänga av) så kolla precis innan du stänger av den.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 16:39
Ursprungligen av gusax840:

Starta om datorn (så den frigör minnet) och prova om badbollarna kommer direkt från start eller om de kommer "efter ett tag".

Kommer de efter ett tag så skulle jag säga att det beror på att du har för lite minne relativt vad du gör med datorn.

En annan sak som talar om ifall du behöver mer minne är om du öppnar Aktivitetskontroll, klickar på knappen Systemminne nere i bild och noterar förhållandet mellan "Sidor in/ut". Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att det är så här: har du tillräckligt med minne så är sidor ut mycket lägre än sidor in.
Så relationen mellan in/ut-siffrorna är en ganska god indikation på ifall du behöver mer minne eller ej.
Sen märker du det själv också ifall badbollen alltid åtföljs av hårddiskens knattrande. Badboll+hårddiskknatter = minnessidor läses in (och ibland sparas även ut) -> du behöver mer minne..

Märk väl att du inte ska kolla sidor in/ut direkt efter omstart utan när du använt datorn en tid. Om du aldrig stänger av den så kolla en gång om dagen under några dagar. Stänger du av den (viloläget räknas inte som att stänga av) så kolla precis innan du stänger av den.

Ofta när den är nystartad.

Testa att starta Aktivitetskontroll. Gå till Innehåll - Kolumner bocka för Typ. Nu ser du typen av program som körs Power PC eller Intel. Kan vara något som inte lirar som det ska via rosetta.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 17:27
Ursprungligen av screwpull:

Testa att starta Aktivitetskontroll. Gå till Innehåll - Kolumner bocka för Typ. Nu ser du typen av program som körs Power PC eller Intel. Kan vara något som inte lirar som det ska via rosetta.

ja så kan det också vara att det är någon rosetta-pryl som körs.

Daniel Eriksson: Ja jag får kika på rättigheterna. De har jag inte reparerat.

Och nej, jag har ingen extern hd. Datorn är helt standard.

1 Gb räcker naturligtvis för det som beskrivits. Något annat är galet. Reparera skivrättigheterna brukar vara ett bra första steg.
Sen kan sådana där spontana bollar dyka upp om du har uppmonteringar på skrivbordet. T.ex. en afp-volym eller SMB. Om det är intermitenta problem med de servrarna eller ditt nätverkskort så kan detta förekomma. Eller om du har för många uppmonterade "shares".

Har du en extern HD tillkopplad?

  • Medlem
  • 2006-11-29 18:00

Min iMac C2D 20" 1024mb rasslar väldigt oftast från sin hårddisk. Nåt verkar vajs. Händer allt som oftast...när jag drar igång ett program, när jag letar filer med spotligt (som oftast inte hittas förrän efter ett tag, trots att jag indexerat) mm mm. Känns lite skumt.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-29 18:55

...undrar just när badbollarna skall bli mer sällsynta, om inte ens snabba dubbel-intel-cpu:er råder bot på det eviga OS X-bollandet....?
(en helt ny finder? en ny "transition" till Mac OS 11?)

1024 MB minne räcker inte långt om man surfar i Safari och jobbar i Photoshop, det virtuella minnet träder snart in och skriver/läser från skiva. Då går det långsamt. Omstart av dessa program frigör en del minne, omstart av Macen löser problemet tillfälligt.

Men i längden är det bara mer minne som håller farten uppe på en Mac.

Fine, men "Safari o liknande" tolkar jag inte som arbete i Photoshop och annat tungt.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Fine, men "Safari o liknande" tolkar jag inte som arbete i Photoshop och annat tungt.

Safari kan vara tyngre än Photoshop eftersom det är så många processer på gång samtidigt, i princip allting loggas och cachas vilket betyder att Safari drar runt på några GB kontinuerligt och sen kommer widgets plus alla plugins som flash och tusentals förbaskade cookies som också gör sitt för att slöa ned....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 20:27

Just rosettakörning i bakgrunden kan tynga ner burken ganska rejält. Jag använde Flyttassistent från min gamla PB och det visade sig att jag konstant körde Rosetta för någon liten skitprocess i bakgrunden!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-11-29 19:58

Om man regelbundet har Illustrator, Photoshop, Indesign, safari och mail uppe, så är 1GB för lite i en Intel-mac ... tyvärr. Om badbollen dyker upp kan det bero på många andra saker än för lite minne. Två saker man ska kolla först är:

1 Typsnitt. OS X är väldigt känsligt mot inkompatibla typsnitt. Gå igenom, och testa att ta bort typsnitt du installerat själv.

2 Minne. Minnet kan vara trasigt, inkompatibelt eller t om felaktigt isatt. Det här är så vanligt att jag skulle gissa att mellan 1 och 10% (beroende på tillverkare) av alla minnen är mer eller mindre trasiga från fabriken.

  • Medlem
  • 2006-11-30 01:06

Hur checkar man det enklast? Genom aktivitetskontrollen bara eller?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-30 08:47

Intelmacar käkar minne till frukost. 2GB verkar vara minimum i dag om man vill ha flyt i datorn och kör lite saker. Jag har 2 GB i min iMac 24. Ledigt minne blir slut bara efter någon timmes körning. Aktivt minne ligger på 1,12GB. Inaktivt minne pendlar runt 600MB allt enligt aktivitetskontroll. Jag upplever dock sällan badbollar. Lite rassel från hårdisken dock när den frigör ledigt minne. Jag kör mycket rosetta genom Adobe programmen. Använder även Parallels för Windows. Det som förvånar mig är att Safari tuggar i sig konstant 300MB. Andra webbläsare som Camino Och Firefox klarar sig på 60- 70 MB. Widgetar drar också en del minne. Men som sagt sällan badbollar.
Beppe

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 09:45

Kan man montera i mer minne i en intel-imac 20" på egen hand? bryts garantin? Hur gör man?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-30 10:51
Ursprungligen av Elajtenworld:

Kan man montera i mer minne i en intel-imac 20" på egen hand? bryts garantin? Hur gör man?

Det finns en liten lucka underst där har jag för mig. Detta speciellt för att underlätta eventuellt byte av minne. Alltså ska det inte ha inverkan på garantin, om du inte pajar någonting.

Men det är alltså bara att trycka in minnet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-11-30 10:21

Jag har en Mac Book med 1 GB minne. Ibland kan jag se badbollen under någon enstaka sekund, även om jag har igång fem-sex program. Doch inte InDesign eller Photoshop. Utan Safari och liknande.

Det första du skall göra är att köra "reparera skivbehörigheter". Om du inte gör det kan du installera hur mycket minne som helst, badbollen kommer ändå att vara där.

Ditt andra steg är att kolla i programmet aktivitetskontroll vilken process som tar upp processorn eller systemminnet. Därefter kan man börja analysera vad du behöver göra.

Att bara prata generellt om hur det skulle kunna vara hjälper bara de som säljer minnen. Naturligtvis är 2GB bättre än hälften, men jag tror inte det är där denna sko klämmer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 12:35

bytte minne på min mbp, var ganska lätt. Men du gör bäst i att kolla i manualen.

1
Bevaka tråden