Prisvärd router som funkar?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Netgear WGR614, som nog får ha gjort sitt nu. Den har fungerat klanderfritt i tre år, förutom två allvarliga brister:

* Pallar inte att köra trådlöst om WAN-uppkopplingen är snabbare än 8 Mbps. Med Bredbandsbolagets 100 Mbps slår routern bakut efter någon minut (så nu har jag en sladd från Netgearen i garderoben till Aiport Expressen i vardagsrummet, inte så smidigt).

* Den har en funktion för Address Reservation, som dock inte funkar (inte ens ett par firmwareuppdateringar senare), vilket gör att det blir jobbigt att köra FTP och annat som kräver port forwarding eftersom IP-adresserna hela tiden ändras.

Så vad bör jag köpa istället? Jag vill ha något som är enkelt, prisvärt och garanterat funkar. Nätverket är litet: tre-fyra macar, en Airport Express och en (för tillfället död) skrivare. Tacksam för tips!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-27 21:23

Jag har bara goda erfarenheter av Linksys. Lite dyrare men... D-link ska man tydligen sky som pesten.

• Medlem
  • 2006-12-29 12:28
Ursprungligen av Gunnar B:

Jag har bara goda erfarenheter av Linksys. Lite dyrare men... D-link ska man tydligen sky som pesten.

Yes, the Linksys WRT54G V5 Really Is a Lousy Router

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-30 13:13

OK, så jag har inte den senaste modellen. Jag har en WRT54G v2.2, den är ingen "speed demon" men den funkar för mig.

Jag slår som vanligt ett slag för Linksys WRT54GL som man kan köra tredjepartsfirmware på. Linksys borde nästan börja ge mig pengar så mycket som jag gör reklam

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-27 22:28

Skaffa en La Fonera. Funkar det ins är det ingen som cares, är ju ädå helt gratis

WRT54GL kan jag också ställa mig bakom, jag är mycket nöjd!

Det enda negativa med WRT54GL är väl att man bör gömma den någonstans för att den är så in i hel**te ful.

Skåp utan baksida fungerar bra tycker jag. Nej jag skulle absolut inte vilja löpa risken att någon skulle få syn på missfostret! Det är väl som man säger, beautiful on the inside...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-28 17:59

Men har man en 100 mbit/s BBB uppkoppling så är linksys WRT54GL rätt val. Det är en mycket kompetent router (med 3:e parts firmware), men klarar inte av 100 mbit/s.

Ursprungligen av Bijan:

Men har man en 100 mbit/s BBB uppkoppling så är linksys WRT54GL rätt val. Det är en mycket kompetent router (med 3:e parts firmware), men klarar inte av 100 mbit/s.

Hur menar du nu?

Jag är inte på jakt efter en router som gör att jag vara uppkopplad trådlöst i 100 Mbps, Airport Extreme-korten i datorerna pallar väl hur som helst inte mer än 54 Mbps. Nej, problemet med min nuvarande Netgear-router är att den dör om WAN-kopplingen är snabbare än 8 Mbps och om man samtidigt har WLAN på (utan WLAN går det bra att använda den som icke-trådlös router, men trådlöst är ju trevligt).

Skulle en WRT54GL funka bättre på just den punkten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 18:50

skaffa dig en la fonea
www.blifonero.nu

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-28 19:01
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-28 23:00

Netgear

Jag har drabbats av "varierande" pålitlighet med D-Link (nu senast min DI-624 som inte alltid vill ge DHCP-addresser till mina Mac'ar).
Har väldigt bra erfarenhet av Netgear's brandväggar (stabila och lättkonfigurerade) men har ingen tidigare erfarenhet av deras wireless-produkter.

Sugen på att prova deras WPN824
Den är både snygg och har en bra spec...

Någon som vill avråda eller tillstyrka?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-28 23:08
Ursprungligen av Macsimal:

Jag har drabbats av "varierande" pålitlighet med D-Link (nu senast min DI-624 som inte alltid vill ge DHCP-addresser till mina Mac'ar).
Har väldigt bra erfarenhet av Netgear's brandväggar (stabila och lättkonfigurerade) men har ingen tidigare erfarenhet av deras wireless-produkter.

Sugen på att prova deras WPN824
Den är både snygg och har en bra spec...

Någon som vill avråda eller tillstyrka?

Ser riktigt svagt ut enl. testet ovan.. Sedan kanske du inte tankar hem så mycket?!
Jag har själv ägt en Belkin Pre-n i snart två år och är supernöjd med den.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-28 23:48

Point taken, zulee

Ursprungligen av zulee:

Ser riktigt svagt ut enl. testet ovan.. Sedan kanske du inte tankar hem så mycket?!
Jag har själv ägt en Belkin Pre-n i snart två år och är supernöjd med den.

Du har rätt, ser inget vidare ut (hehe fast den ser bra ut )
Var kan man hitta en Belkin då? Mina favoristshopar (Dustin & Inwarehouse) har den inte...

Ursprungligen av Macsimal:

Var kan man hitta en Belkin då?

OnOff t.ex.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-29 17:27

Level1

Ett uddamärke kanske men som har fungerat hur bra som helst för mig, dessutom med möjlighet att koppla printer till, Level1. Jag köpte den på Kjell & company pga. att jag hade bråttom. min hette 914tx men har inte trådlöst. Upplever den som väldigt prisvärd och har inte haft strul någon gång överhuvudtaget.

http://level1.com/intro.htm

Kolla in på exempelvis:

http://www.kjell.com/?item=68500&path=
http://www.kjell.com/?item=68574&path=
http://www.kjell.com/?item=68547&path=

Linksys WRT54GL är ett säkert val. Nackdelen är att den inte klarar av 100Mbit throughput.
Asus WL500g Premium är kanon men har ett dåligt wlan chip. Går dock att byta ut.

Båda klarar OpenWrt och DD-WRT. Vilken man föredrar är en smaksak.

Ursprungligen av DeeJam:

Linksys WRT54GL är ett säkert val. Nackdelen är att den inte klarar av 100Mbit throughput.
Asus WL500g Premium är kanon men har ett dåligt wlan-chip. Går dock att byta ut.

Båda klarar OpenWrt och DD-WRT. Vilken man föredrar är en smaksak.

Jag införskaffade nyss en Asus WL-500g Premium och den är trevlig. Jag inte märkt av några prestandabromsningar. Med min 100/10-lina så kommer jag upp i hastigheterna jag kom upp i utan router samt med min gamla P233MHz, 64MiB ram och med m0n0wall, 30/10Mbps. Ett test på nätet ( http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/asus-wl500g-premium_12.html ) så har enheten en thoughput på närmre 100Mbps, vilket kanske ökar när man aktiverat det 16MiB oanvända minnet så enheten får 32MiB i ram.

DD-WRT är riktigt trevligt med väldigt mycket inställningar via sitt lättbegripliga webbgränssnitt men om man vill göra allt för krångliga konfigurationer hit och dit samt installera lite annan mjukvara på enheten så är OpenWRT att föredra. Nackdelen med OpenWRT är att dess GUI (3part vid namn X-wrt) ligger en bit efter DD-WRT men där kommer konfigurering i filer samt köra lite kommandon in i bilden, via Telnet eller SSH.

Det finns en annan firmware vid namn Oleg till Asus-enheten men hur den är har jag ingen aning om.

Asus-enheten har USB-portar där man kan koppla in t.ex extern hårddisk, skrivare eller liknande. Smidigt att ha som en printer-server.

Känns som jag säger att Asus-enheten är riktigt bra men det känns den som också.

Ursprungligen av DeeJam:

Återigen undrar jag: På vilket sätt klarar den inte av 100 Mbit? Har den samma problem som min nuvarande Netgear?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-29 23:01

halsnalle: det är intressant att du nämner WGR614. Som du kanske känner till så finns den i inte mindre än sju (7) olika versioner - vilken har du? Själv kör jag med en WGR614v6 mot en 100Mbps-anslutning på Sollentuna Energis stadsnätverk. Och jag kör WLAN. Och jag har provat på att fildela. Och jag har kört FTP mot Sunet. Och det går dygn efter dygn efter dygn efter ... Har du kanske problem med en buggig firmware på din enhet? Eller är den rent av defekt?

Därmed inte sakt att det finns bättre. Jag håller själv på och letar efter något i övre konsument-skiktet.

Ursprungligen av frazze:

halsnalle: det är intressant att du nämner WGR614. Som du kanske känner till så finns den i inte mindre än sju (7) olika versioner - vilken har du? Själv kör jag med en WGR614v6 mot en 100Mbps-anslutning på Sollentuna Energis stadsnätverk. Och jag kör WLAN. Och jag har provat på att fildela. Och jag har kört FTP mot Sunet. Och det går dygn efter dygn efter dygn efter ... Har du kanske problem med en buggig firmware på din enhet? Eller är den rent av defekt.

Jag har WGR614v2 (med senaste firmware) och har för mig att båda mina problem (address reservation och LAN-hastigheter över 8Mbps) är dokumenterade för just den modellen, även om Netgear själva kanske inte vill kännas vid dem.

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=92932&hbx_CMP=AFC-01&Ref=kelkoo

Netgear WGT624IS Trådlös Router G 108Mbps

Har bara erfarenhet av den här routern men den funkar svinbra för mig, najs prajs oxå!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 23:29

Jag har också en WGR614v6 och har inga problem med att ip-adresserna byts. De byttes när jag var på semester med datorn tror jag och det är ju inga problem med dyndns och DMZ för sftp/web server vad jag upplevt? Eller vill du ha flera olika servrar på insidan du kommer åt utifrån?

Jag har förvisso inget 100Mbit men iaf...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-04 19:38

Ja, det ironiska med Netgear är att samma funktion (tex adressreservering) inte fungerar likadant i alla produkterna. Jag lutar mig tillbaka på att det fungerar i DG834GT men inte i WGR614v(4,5 och 6).

1
Bevaka tråden