Köpa Mac Pro i Usa?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-27 16:20

Jag har nu turen att vara i USA när dollarn är låg och pengarna är sparade för att köpa en Mac Pro. Jag vill bara veta vad jag ska tänka på, apple care tar ju hand om garantin internationellt. Är det något mer? Strömmen borde man ju kunna lösa med en transformator, men jag vill gärna veta om det är något mer att tänka på?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-27 16:27

Nej, Boris A (jag) säger till borisb att du redan tänkt på allt. Förutom kanske att du ska ta ut Mac Pron ur kartongen när du transporterar den. Eller kanske klistra fult kartong över det fina vita-Maciga.. Så att du inte får betala en massa i skatt alltså. Ska du inte ha den i handbagaget så är det bra att packa den med en massa mjukis- plastpåsar.

Annars sparar du ju pengar på köpet.. Lycka till!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-27 17:46

Hej Boris A.
Jag kommer inte ta med den i mitt bagage eftersom jag redan har för mycket med mig hem. Jag har en kollega här som ska köra ett flyttlass i container och det blir så jag får hem den. Då är det riktigt försäkrat och den kommer hem innan jul, lagom till min egen hemkomst. Han har tyvärr inte stannat ett år här så jag kanske får betala skatten, det blir ändå ett par tusen billigare än i Sverige. Man kan räkna bort 6,5 % på sales tax här i Texas. Tack för hjälpen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-29 02:41

MP köpt. Nu vill jag hem till Svedala igen. Det är inget roligt här....

Hoppas inte Farbror Tullen läser det här, för då åker du på tullavgift och 25% moms ovanpå alltihop (även frakten). Men åker den med som bohag kanske det fungerar. Annars åker din kollega på smällen och du har en kompis mindre!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-30 22:30

Min polare drar hem ett bohag efter en projektanställning här och det verkar som om det kan lösa sig med skatt och tull via hans bohag. Frakten står hans arbetsgivare för, de har köpt en viss volym och han kunde inte fylla den själv. Jag hjälpte honom med det kan man säga.
Om det nu skulle gå igenom så är detta en riktigt billig MacPro. Annars är den bara billigare än i Sverige och det duger gott åt mig. Mer pengar över till programvaror och annat roligt runt om.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 14:20

Skönt att folk har möjlighet att handla Mac i USA..

Tycker nästan att någon borde starta ett företag som handlar Macgrejer i USA på beställning och levererar sedan i stora lass

Även om det företaget skulle ta säg 600kr per grej så skulle man ju spara massor..

Någon som flyttar runt mycket mellan Stockholm och USA/känner sig manad?

EDIT: Man sparar till ex. hela 4300kr på att köpa standardmodellen av iMac 20" i USA. Om man sedan kör uppgraderingar, m.m blir besparingen ännu större!

Man sparar 7200kr på Mac Pro...

Senast redigerat 2006-12-01 14:31
  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 19:22
Ursprungligen av boris91:

Skönt att folk har möjlighet att handla Mac i USA..

Tycker nästan att någon borde starta ett företag som handlar Macgrejer i USA på beställning och levererar sedan i stora lass

Även om det företaget skulle ta säg 600kr per grej så skulle man ju spara massor..

Någon som flyttar runt mycket mellan Stockholm och USA/känner sig manad?

EDIT: Man sparar till ex. hela 4300kr på att köpa standardmodellen av iMac 20" i USA. Om man sedan kör uppgraderingar, m.m blir besparingen ännu större!

Man sparar 7200kr på Mac Pro...

Det kanske är så att Apple aktivt hindrar en parallellimport? Någon som vet?

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 21:10

Har vi inte Farbror Björnström i Texas nuförtiden?
En annan sak att tänka på, om det inte är för sent nu, ha lite dokument och bilder m.m. sparat i burken så att den inte skriker NY!!

1
Bevaka tråden