Hårddisk på ca 40GB till min PB G4 - pris, var köpa?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Behöver en ny HD på ca 40 GB - vad kostar de och var köper jag det bäst?

Vill gärna ha precis samma modell som sitter i; den är tyst och pålitlig. Finns den i högre spinn är ju inte det helt fel…

Vad har ni för erfarenheter och tips?

Jag köpte ett hårddiskkabinett på PowerPC och sedan en hårddisk på Green Computer på 30 Gb. De hade inte fått in 40Gb varianten då. Att jag köpte hårddisken där beror på att vi är registerade som ÅF där. Men jag ville ha en extern låda att ha en massa data i för backup. Inte riktigt samma som du frågar efter men ett kabinett kan vara bra för hårddisken som blir över.

/Ola

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-03 00:17

Om man vill använda kabinett finns det riktigt läckra med firewire från Googie från ca 99€ och som diskuteras här Googiediskussion. Otroligt läckra!

Ska du byta ut din interna disk eller köpa en ny extern?

Vi tar 1575kr (+moms) för en 40GB intern HD för PBG4.

Anton S ->
Jo, de är ju toksnygga, men vem vill släpa runt på en adapter i väskan? Varför kan inte de som alla andra tillverkare av minikabinett fixa ett som drivs via FW-kabeln?

Adrian B ->
Jag skall byta ut den interna och antagligen slänga den gamla i ett kabinett

Mannen ->
Märke, prestanda? Är det samma som sitter i orginal, som jag har för mig är vätskedämpad och som bidrar till den låga volym den har? Har en PB G4 550…

IBM Travelstar 40GN.

Apple använder IBM Travelstar alt Toshiba i sina bärbara (vad jag vet/sett). Skillnaden IBM/Toshiba är ingen...

Så IBM är att föredra framför toshiba?

Jag skulle påstå att "mannen" har fel i sitt påstående. Jag hade en Toshiba 10 gig i min iBook från början. Sen så tyckte jag att den lät så mycket att jag lämnade in den på garantin när det gått nästan exakt ett år (i början av sommaren alltså). iBooken reste ner till Holland och kom tillbaka med en IBM. Den var märkbart tystare än det susande ljudet från Toshibadisken! Däremot knastrade/skrapade det mera när den väl skrev, men det var försumbart. Dock kraschade den där nya hårddisken direkt och jag var tvungen att lämna in datorn igen. Ännu en tur ner till Holland och tillbaka igen med en Toshibadisk. Och nu låter det rätt mycket igen, så jag var tillbaka på ruta ett! (Förut att Apple även bytt skalet och massa annat på min iBook av okänd anledning - så nu är locket mycket svårare att öppna).

Hursomhelst: IBM var klart tystare än Toshiba. Jag har även jämfört med en iBook 600 av allra nyaste sort och den är så nära totalt ljudlös som det går att komma. Och den har en IBM. Medans min låter rejält hela tiden.

Så därför har jag gjort slag i saken och köpt en IBM Travelstar 40GNX 40 GB som jag imorgon klockan 8.30 ska låta en servicefirma sätta in åt mig.

Fördelen med denna disk över 40GN är att den är 5400 rpm (förut var *alla* 2,5 tums-diskar som var 9,5 mm höga 4200 rpm) och att den har hela 8 MB cache! Ska bli mycket intressant att se hur den presterar.

Nå, hur blev det?

Var det en fråga till mig? Jo, jag är mycket nöjd med mitt byte. Jag upplever hela datorn som snabbare även om jag inte gjort några konkreta tester före och efter. Du kan läsa mer om bytet av hårddisk i den här tråden.

1
Bevaka tråden