Vilken kompensation för fellevererad MacBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-25 03:35

Hej!

Jag har en fråga om någon av er har någon erfarenhet av felleveranser.

Jag bor i England och beställde en MacBook över telefon från Apple store UK. Jag beställde en dator med svenskt tangentbord och mailade en extra gång till säljaren för att få det svenska tangentbordet bekräftat och han sa att allt var i sin ordning.

Idag fick jag min dator fast med ett brittiskt tangentbord. Detta efter en hel del om och men med leveransadressen... (men det är en annan historia)

Jag ringde direkt till Apples sales support i UK och dom sa att jag kunde få en trådlös mighty mouse som kompensation. Nu har jag tänkt lite mer och har kommit fram till att detta är lite väl lite. Jag kunde också få returnera datorn men då skulle dom vara tvugna att bygga en my i Kina och jag har ingen lust att vänta 2-3 veckor. Jag behöver verkligen min datorn nu. Ett alternativ är att dom fixar en ny, bättre (som kompensation) till mig och att jag returnerar den jag har nu då jag får den nya.

Är det någon som har någon erfarenhet av denna typ av felleverans? Hur har ni hanterat det? Vad kan man kräva?

mvh
f

Om du verkligen är i behov av svenskt tangentbord så skulle du väl ta erbjudandet om en ny dator?

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-25 10:56

Jag hade bett om att få en ny dator. Sen tycker jag inte de kan kräva att du ska skicka tillbaka den du har nu innan du fått den nya.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-26 18:49

Finns det ens något tvång på apple att ge kompensation?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-26 20:10

Jag skulle inte gissa på det men det skulle påverka deras coola image negativt om dom inte gjorde det. Dessutom var det en felleverans, och har fel vara skeppats så ska en annan "rätt" komma.

Skulle bara vara konstigt om dom inte ersatte alltså.. Jag tycker du borde leva tomhänt ett tag, och få en extrauppgraderad ny istället, Apples policy ät att ge kompensation till kunden om kunden vill det.

Rapportera om hur det gick sen!

Ursprungligen av boris91:

Apples policy ät att ge kompensation till kunden om kunden vill det.

Va?? Vad sjutton får du det ifrån? Det låter verkligen som du inte har en aning vad du pratar om.

Ursprungligen av boris91:

Jag skulle inte gissa på det men det skulle påverka deras coola image negativt om dom inte gjorde det.

Ännu mer Va?? Påverka deras coola image om de inte kompenserar? Det låter ju verkligen vettigt tänkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 11:44
Ursprungligen av Rickard A:

Va?? Vad sjutton får du det ifrån? Det låter verkligen som du inte har en aning vad du pratar om.

Ännu mer Va?? Påverka deras coola image om de inte kompenserar? Det låter ju verkligen vettigt tänkt.

Jag säger detsamma. Boris, hittar du bara på när du skriver eller tror du på det själv?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-26 20:14

Hej!

Jag har skickat ett mail till säljaren på UK store. Han kommer tillbaka till kontoret på tisdag så vi får se hur det går.

Jag tycker bara att det hela är så förbannat klantigt från Apples sida. Man bestället ngt, extrakollar, får bekräftelse, får ändå fel sak.

Men vi får se hur det går.

f

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-26 23:53

be dom skicka en ny. förklara även att du behöver den snabbt å fråga om tnt kan vänta lite med att hämta den.. Fick själv en dålig macbook första gången, reklamerade den å dom skickade en ny efter bara tre dagar. Dessutom kunde jag inte svara första gången TNT ringde för att hämta min gamla. Det dröjde fem dagar innan de ringde igen, å då kunde dom inte hämta den förens två dagar efter det. Vilket i slutändan gjorde mig macbooklös i två dagar.

Tror nog inte det ska kunna vara ett så stort problem faktiskt. om inte apple vill göra så så ta det med tnt istället...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-28 22:52

Be dom skicka en ny dator, eventuellt en bättre sådan än du beställt, eller se till att få någon liten sak i kompensation. Saker och ting kan alltid gå fel, jobbar inom samma branch så.

Har själv varit med om liknande saker, säg att du skickar tillbaka din gamla dator först när du fått den nya. Då kommer dom att skicka papper till dig som du får skriva på, för att garantera att du kommer lämna tillbaka datorn. Även kreditkortsnummer fick jag skriva och skicka över, om det skulle vara så att jag behöll båda datorerna, antar att dom drar samma summa ännu en gång om du vägrar skicka tillbaka den gamla datorn.

I vilket fall gick det smidigt, fick till slut den datorn jag ville ha. Visst, Apple Store är inte snabba och så effektiva man önskat att dom vore, men tryck på lite bara så skall du se att det slutar väl.

"Jag hade bett om att få en ny dator. Sen tycker jag inte de kan kräva att du ska skicka tillbaka den du har nu innan du fått den nya"

Det gör dom inte heller!
Jag fick en ny för ett tag sen och dom tog helt enkelt kreditkortsnumret så hade dom inte fått den gamla så hade dom debiterat den nya.
Lätt som en plätt!

1
Bevaka tråden