Apple och deras leveranstider

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-24 20:40

Nu är det mer än tre veckor sedan jag beställde en ny MacBook Pro. Jag sade även till när jag gjorde beställningen att jag ville ha den senast igår, 23 november, vilket de kunde intyga skulle ske. Jag var visst den 63:e som beställde i Sverige, av 75 st av modellen som skickats hit. Samtidigt beställdes en iMac 20" som skulle komma på 1-2 veckor.

iMacen kom igår, laptopen är det fortfarande ingen på apple som vet riktigt när den dyker upp.

Någon mer som haft problem med deras leveranser eller har jag bara råkat illa ut? Var i och för sig ett tag sedan jag köpte apple (switchar nu igen alltså), men jag tycker mig minnas att det varit likadant tidigare.

Alltid problem med leveranser från apple

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-29 15:09
Ursprungligen av D Damlin:

Alltid problem med leveranser från apple

Varför är det så egentligen?
Jag menar datorerna man köper är inte så billiga menar jag..

Någon som har bra svar på det?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-29 16:28
Ursprungligen av Insane:

Varför är det så egentligen?
Jag menar datorerna man köper är inte så billiga menar jag..

Någon som har bra svar på det?

Att i stort sett alla stora och billiga leveransföretag i Sverige är dumma i huvet och begränsade av en massa byråkrater!!

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-12-08 19:30

Inte ännu fått maskinen, nytt preliminärt datum är 14 december.

Jag var nere och pratade med dem på applestore, lite komiskt:

"Jag har av och till beställt saker från apple sen 1994, de är alltid försenade. Varför är det så?"
Svaret: "Jag har arbetat på Apple sen 1991 och vi har aldrig levererat något i tid!"

Lite sorgligt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-08 20:02

Personligen tror jag att apple säljer datorer som aldrig förr, väldigt många som köper mac idag köper sin första mac. Detta leder givetvis till att det blir svårt att tillverka och leverera alla datorer snabbt. Detta är givetvis ingen ursäkt till att lova att man ska leverera till ett visst datum och sen inte klara, där måste de bli bättre.
Thorn: Har du inte spårat din dator så du var den befinner sig för tillfället? Eller har den inte ens lämnat fabriken ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-08 20:29

En något tragikomisk tråd denna. För att hålla leveranstiden bättre borde väl Apple höja priserna?

En av anledningar att Apple valde INTEL var pga att Intel kunde levera tillräckligt många CPU så att inte samma brist uppstår som med PPC. Jag väntar också på Macbook Pro 17. Till mig har de sagt att jag inte kommer få den innan jul.

• Oregistrerad
  • 2006-12-09 15:29

hmm, beställde en macbook pro 15" och fick den två dagar tidigare än beräknat.. Tio dagar fick jag vänta.. slumpar de fram levdatumen kanske?

• Medlem
  • 2006-12-10 19:44

Jag beställde en standard 2.0 GHz macbook igår och den har redan skickats. Borde få den senast på tisdag. Avbeställde en icke-standard eftersom jag hade fått vänta tills den 21 December.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 12:33

Två sidor av myntet

Eller man kan oxå säga - Allt är inte Apple som irriterar

Man måste hålla isär Apple och deras tillverkning från själva leveransen (som ju utförs av ett annat företag)

Först Apple:
En leverantör kan ju alltid göra taktiska val (ex.vis att välja Intel istf IBM som processorleverantör för att Intel har bättre leveranskapacitet) men kan alltid i efterhand drabbas av "tillfälliga" motgångar som att ex.vis Intel då kan drabbas av leveransförseningar av en speciell typ/modell av CPU.

Sedan kan ju efterfrågan överträffa den kapacitet som Apple planerat för en speciell modell. Jag tycker nog att det framgick ju mellan raderna i någon av Mr. Jobs presentationer att man inte riktigt hade förväntat en sådan framgång för intelMac'arna som de faktiskt har fått.

Dessutom har ju (oavsett en del erfarenheter på forumet) generellt högra kvalitet i sina produkter än genomsnittet av datorleverantörer. Detta betyder att de har en intern kvalitetskontroll av alla ingående komponenter före montering. Och om då en underleverantör (ex.vis hårddiskleverantören) leverar en batch "undermåliga" 120 GB diskar (som i mitt fall som väntar på en MB med sådan disk) så stoppar givetvis Apple den monteringen tills nya diskar med "OK" har kommit in.
Sen kan den malören ju ske med vilken som helst av de ingående komponenterna i datorn, grafikchip, moderkort, DVD-spelare, nätverkschip... listan kan göras lång.

Jag är övertygad om att någonstans inom Apple finns det en/flera personer som vid varje enskilt tillfälle gör en bedömning - vad kostar företaget mest; att släppa igenom leveransen och eventuellt ta en kost för garantibyten - eller hålla leveransen och ta en kost i form av uteblivna/försenade leveranser/intäkter och irritation hos kunder...
(Glad att jag inte har det jobbet :rolleyes: )

Sen Leveransen:
Apple har ju begränsat inflytande över fraktbolaget. Visst kan dom byta ut en leverantör som inte sköter sig, men såvitt jag begriper använder Apple sig av flera logistikföretag för att inte ha alla "ägg i en korg". Och när det gäller frakt så är det säkert oxå en kostnadsfråga - man får vad man betalar för ungefär.
Och logistikföretagen vinner kunder som Apple genom att ha låga priser (det måste ju tilltala Apple som "bjuder" på frakten till oss kunder) Och givetvis så kan det innebära att fraktaren måste ha optimalt fyllda bilar/containers för att kunna flytta så många paket till så låg kostnad som möjligt. Säkerligen innebär detta att en DHL/UPS-lastbil kan stå still i Holland 3-4 dagar för att den skall bli full med paket till ex-vis Sverige

404error misstänkte slumpen, och om man väger in alla faktorer så ligger det lite i det - fast det inte är något medvetet "slumpande"
Snarare ett medvetet "trixande" med kostnadsfaktorer för att hitta en optimal mix av pris&produkt.

Eftersom Apple (precis som de flesta andra företag i världen) måste tjäna pengar, så innebär det att såndanthär "trixande" sker under tiden man leverar för fullt.
Man kan säga att dom testar systemet under drift - och för oss kunder suger det fett!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 12:39

Tillägg

Eh, glömde mina erfarenheter;

Har köpt 2 iMac via Applestore där leveransen har skett på angiven dag resp en dag sent.
Dessutom en iMac och en MBV i butik som levererats på utsatt tid.

Diverse "småsaker" från Applestore (Nikon kamera, Airtunes Express och div program/spel) har alltid kommit på utsatt tid.

Sista MB via butik är två veckor EFTER utsatt datum (#%!!#&%%!)

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-19 12:55

jag fick en skrivare och en iMac i fredags, 1 vecka innan utsatt tid!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 15:37

har fått mina inom angiven tid, även om detta oftast vart c:a 2 veckor..

Jag beställde min macbook den 1dec. Den skickades den 7 dec. Senaste leveransdatum skulle vara 19 dec så jag har suttit och väntat på att den ska komma. När den inte kom igår ringde jag till Applestore men de hänvisade mig till sina leverantörer UPS. Jag ringde då dit vid ca 16.00 och det var inte det trevligaste bemötandet jag fått kan jag säga. De sa att jag skulle vänta en timme till och sen se om det hade kommit. Självklart hade det inte det och jag ringde igen. Samma glada dam svarade i telefonen och sa då att chuffören inte hittat vägen och då istället åkt hem. De sa även att chufförerna inte hade telefon i lastbilen och kunde tydligen inte nås under hela dagen. Nu visste hon inte var paketet befann sig och jag står helt maktlös.
När jag sedan kolla på Apples hemsida i morse stod det att adressen var fel, men det var den verkligen inte. Riktigt fräckt att agera så tycker jag.

Jag tycker det är väldigt dålig stil att när de har haft såpass lång tid på sig att leverera och då inte har gjort det. Att de sedan inte vet var paketet är och inte vet när/om det kommer tycker jag är så himla dåligt.

1
Bevaka tråden