Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag Handelsbanken att fungera på internet?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hm... jag har också spenderat betydligt mer tid än vad som är rimligt för att få detta att funka. När jag omaktiverade mig fick jag för mig att uppgradera version av Nexus till den allra senaste. Då slutade allt att funka. Nu har jag faktiskt lyckats få allt att funka med senaste Bonecho och senaste Nexus 4.5.2 - men jag kan inte signera... Eller för att förtydliga, när jag signerar får jag som svar:

Fel

Vi kan tyvärr inte lämna svar just nu.
Vi beklagar avbrottet och ber dig försöka igen senare.

Vad betyder det? Det tillhör inte den vanliga floran av felmeddelanden... känns hoppfullt?!

En grej som gjorde skillnad var att i Inställningarna för Firefox var att klicka i att programmet själv skulle välja ett lämpligt certifikat. Innan dess kunde jag inte ens logga in, fick felmeddelande om att SHB inte accepterade certifikatet.

Och Netscape funkar såklart inte längre...

Tidigare: Jag följde noga den guide som fanns tidigare i denna tråd men kunde inte få det att funka med Nexus 3.6.0.

Handelsbankens Internetsupport kan ju dessutom INGENtiNG. Att ringa och be dom om hjälp är som att ringa till ICA här om hörnet och be om hjälp, ungefär...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-09 14:41

fan fan ....nu när man ska ladda ner firefox 1.5.0.6 så kommer bara den nya firefox 2 upp.. jag har sökt men hittar inte den gamla fan va less jag blir... har nån en länk till npt annat. jag provade även med en gammal mozilla med när jag skulle signera räkningarna så hände det inget .. min browser lixom bara stod still ...

MMM....magic mac moment

Om du backar till inlägg 59 så ser du det här

Firefox 1.5.0.x will be maintained with security and stability updates until April 24, 2007. All users are strongly encouraged to upgrade to Firefox 2.

För deras del har alltså version 1.5 utgått. Enda chansen är att du hittar någon som sparat på 1.5 och då kanske en efterlysning i en separat tråd funkar bäst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-22 14:01

Hmm, försöker få nya iMac'en att lira med certifikat, har hämtat hem och försöker aktivera men Nexus
4.5.3 kraschar när man försöker start men går igång då man klickar 'Öppna igen'. Misstänker dock att det är därför inget händer efter meddelandet "Din aktivering av e-legitimation utförs nu av Handelsbanken. Var god vänta." (Firefox 1.5.0.12). MacOSX 10.4.10.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-22 14:34
Ursprungligen av flabb:

Hmm, försöker få nya iMac'en att lira med certifikat, har hämtat hem och försöker aktivera men Nexus
4.5.3 kraschar när man försöker start men går igång då man klickar 'Öppna igen'. Misstänker dock att det är därför inget händer efter meddelandet "Din aktivering av e-legitimation utförs nu av Handelsbanken. Var god vänta." (Firefox 1.5.0.12). MacOSX 10.4.10.

Ah, mitt eget fel, måste fört över lite skräpfiler från gamla datorn, sökte på "personal" och rensade bort några filer, sen funkade det.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-13 14:39

jag får nu också Personal att funka men när jag ska aktivera så säger handelsbanken "Felkod: 999 Ett fel i plugin-programvaran har upptäckts, försök igen.", och Personal avslutas.

Har rensat alla tidigare Personal-filer så det är inte felet. Kör Firefox 2.016 tror jag den heter, och Personal 4.9. Os X 10.4

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-13 14:40

hittade förresten en sida i mitt sökande att testa FF 1.5:
Old Version of Firefox for Mac Download

ska se om det hjälper...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-13 14:54

Ok det är inte logiskt på något vis men...

jag installerade FF 1.5.0.7. Den hängde sig bara när jag skulle aktivera. Så jag gjorde då om det med FF 2 (som tidigare bara visat felkod) och då fungerade det.

Har tidigare fått igång en kompis SHB, nu väntar sonens. Alla pratar om browser och Nexus.
Min misstanke är att man inte kan kopiera *.p12 filer hur som helst. Har jag exporterat en dyl till ett usbminne, ska det importeras från samma. Om jag kopierar denna till tex skrivbordet och importerar till Nexus så går detta bra. Att man sedan får felkod 12227 vid försök till inloggning kan kanske ha med kopieringen att göra ?

Ursprungligen av sesailorse:

Har tidigare fått igång en kompis SHB, nu väntar sonens. Alla pratar om browser och Nexus.
Min misstanke är att man inte kan kopiera *.p12 filer hur som helst. Har jag exporterat en dyl till ett usbminne, ska det importeras från samma. Om jag kopierar denna till tex skrivbordet och importerar till Nexus så går detta bra. Att man sedan får felkod 12227 vid försök till inloggning kan kanske ha med kopieringen att göra ?

En fil kan så klart bli skadad men generellt så ska det inte vara något problem att flytta runt p12-filen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-29 17:51

Funderar på att byta till Handelsbanken, men man blir ju allt lite skeptisk till om det öht fungerar när man läser här, hur är det kan någon bekräfta att jag kan använda OS 10.5 och Safari 3?

Ursprungligen av MatsOlov:

Funderar på att byta till Handelsbanken, men man blir ju allt lite skeptisk till om det öht fungerar när man läser här, hur är det kan någon bekräfta att jag kan använda OS 10.5 och Safari 3?

Du kan inte använda Safari. Du kan dock använda Firefox. Själv funderar jag på att byta bank och då vet jag att t.ex ICA-banken har en specialutformad webbtjänst bara för iPhone. Det gillas.

Men Handelsbanken fungerar. Inga större problem mer än att man tyvärr måste byta webbläsare för ärendet.

Safari funkar visst det

Inloggning med Användarnamn (skraplotter) funkar väl alldeles utmärkt i Safari?
Det är mjukvaran för Handelsbanken e-legitimation som bara är kompatibel med Firefox.

Läs mer här.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-29 18:04

Tack henkebarn. ICA-har varit ett alternativ men handelsbanken har specialtjänster för oss med jordbruk, vilket lockar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tack henkebarn. ICA-har varit ett alternativ men handelsbanken har specialtjänster för oss med jordbruk, vilket lockar.

Fullt förståeligt. Själv funderar jag över att byta på grund av att jag är missnöjd med servicen, bland annat. Men det varierar ju från kontor till kontor. Det är alltså den personliga servicen jag anser bristfällig. En hel del saker har gått fel och tack vare att jag varit väldigt uppmärksam har jag inte blivit "lurad" på tusentals kronor i räntor, extrautgifter med mera.

Får man bara ett kontor och banktjänstemän med kugghjul i huvudet så ska det säkert gå lika bra/dåligt som hos en annan bank.

Bevaka tråden