Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag Handelsbanken att fungera på internet?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mondo:

Det fungerar fint med Safari. Utan certifikat och säkerhetsprogram.

Här borde du tillägga att du kör med en annan inloggningsmetod, nämligen skrapkoderna, eller hur?

Funkar fint här också med FF 2.0 och 10.4.8 på en gammal G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 22:13
Ursprungligen av sjovall:

Här borde du tillägga att du kör med en annan inloggningsmetod, nämligen skrapkoderna, eller hur?

Just det, och det fungerar finemang.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-12 19:43

För mig funkar allt.

Macbook 2.0 (intel, you know)
Mac OS X 10.4.8
Firefox 2.0
Personal 3.6.0

Har inte provat någon PPC, men har svårt att tänka mig att det inte skull fungera med den processorn.

Jag fick certifikatet att fungera med FF 2.0 ikväll, jag hade försökt att importera en äldre version och när jag tog den senaste så fungerade det utmärkt, inga felkoder. Kan ju vara värt ett försök för er andra som inte får det att fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 05:48

Frustrerad, snälla hjälp!

Nu har jag försökt med det mesta men får det fortfarande inte till att fungera med Handelsbakens *.p12 ceritfikat + Nexus Personal 3.6.0 +Firefox 2.0

(versionen jag har heter Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X; sv-SE; rv:1.8.1) Gecko/20061010 Firefox/2.0 )

Har öppnat nytt konto på OSX Tiger, raderat alla cookies ominstallerat Firefox, omintsallerat Nexus och deletat alla *.plist filer både för Firefox och Nexus Personal.

Snälla ni där ute som lyckats, hjälp mig med tips.

Ursprungligen av matsrosen:

Nu har jag försökt med det mesta men får det fortfarande inte till att fungera med Handelsbakens *.p12 ceritfikat + Nexus Personal 3.6.0 +Firefox 2.0

(versionen jag har heter Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X; sv-SE; rv:1.8.1) Gecko/20061010 Firefox/2.0 )

Har öppnat nytt konto på OSX Tiger, raderat alla cookies ominstallerat Firefox, omintsallerat Nexus och deletat alla *.plist filer både för Firefox och Nexus Personal.

Har du verkligen öppnat programmet Nexus Personal med FF stängt? Gör det och importera din gamla p12-fil. Stäng sen allt igen och prova åter i FF.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-12-22 22:14
Ursprungligen av matsrosen:

Nu har jag försökt med det mesta men får det fortfarande inte till att fungera med Handelsbakens *.p12 ceritfikat + Nexus Personal 3.6.0 +Firefox 2.0

(versionen jag har heter Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X; sv-SE; rv:1.8.1) Gecko/20061010 Firefox/2.0 )

Har öppnat nytt konto på OSX Tiger, raderat alla cookies ominstallerat Firefox, omintsallerat Nexus och deletat alla *.plist filer både för Firefox och Nexus Personal.

Snälla ni där ute som lyckats, hjälp mig med tips.

Har du avinstallerat den gamla versionen? Fick inte det att funka själv, fast jag var säker på att jag hade avinstallerat. När jag hämtat hem den gamla versionen igen och kört installationsprogrammet och valt avinstallation så funkade det för mig. Jag raderade också hela Firefox-mappen i mitt användarbibliotek först btw.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 08:17

Varför håller ni på och krånglar? Det fungerar ju med Safari och skrapkoderna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-14 11:42
Ursprungligen av Mondo:

Varför håller ni på och krånglar? Det fungerar ju med Safari och skrapkoderna.

Det är KUL att krångla Sånthär är terapi för oss med windows-krångla-varje-dag-abstinens!

Du måste förstå att det tar lite tid att vänja sig vid en stabil och (nästan) felfri miljö!

Skämt åtsido; Jag måste också instämma med några röster i tråden om att det fungerar utmärkt med både gammal Netscape och Firefox (1.5...nånting) tillsammans med Handelsbankens Nexus.
Jag tycker det är helt OK med en gammal browser bara för bankprylarna 1-2 gånger i månaden, så har jag Safari till allt seriöst surfande

Mondo: därför att det är meckigt att hålla på med kodbrickor också. Jag tycker det är grymt irriterande att det då och då beroende på vad jag klickar på inne på banken, måste skrapa fram en ny kod. När man väl fått inloggningen att funka så känns den mycket smidigare. Men visst, jag använder båda, beroende på var jag är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 11:32
Ursprungligen av sjovall:

Mondo: därför att det är meckigt att hålla på med kodbrickor också. Jag tycker det är grymt irriterande att det då och då beroende på vad jag klickar på inne på banken, måste skrapa fram en ny kod. När man väl fått inloggningen att funka så känns den mycket smidigare. Men visst, jag använder båda, beroende på var jag är.

Oj, vad jobbigt et är att skrapa fram en ny kod. Skrap med nageln, ny kod. Så jobbigt. Det är nog enklare att krångla med Netscape 7.1 eller Firefox 2.0.

Ursprungligen av Mondo:

Oj, vad jobbigt et är att skrapa fram en ny kod. Skrap med nageln, ny kod. Så jobbigt. Det är nog enklare att krångla med Netscape 7.1 eller Firefox 2.0.

Okej, du har framfört din åsikt. Grattis till att du är nöjd. (!)

På förekommen anledning vill jag nu uppmana alla som tänker skriva i denna tråden och föreslå att vi ska byta bank - låt bli.
Vi fattar det, men vi vill att Handelsbankens inloggning med deras e-leg ska fungera med våra datorer. OK?

vad är fel?

Hej,
läser om alla förtvivlade försök att kunna sköta bankaffärerna, och det låter verkligen pyton. Jag vill bara säga att jag har regelbundna kontakter med SEB och (numera) Swedbank och dessa 2 banker har tagit till sig kritik på kompatibilitet. Förut kunde man få varningar att man hade fel ngnting, men det gick ändå att betala räkningarna, jag tror det var Fören-sparbanken, men i dagsläget fungerar bägge bankerna utan minsta problem på Internet. Jag använder Safari, eller FF, eller Netscape, eller en gamma lE, alla fungerar.
Dags att byta bank? (eller tala om ovanstående för H-banken)
Obs: jag är varken anställd el sponsrad av ngn bank).
God Jul,
Lars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 20:04

Om du prompt vill ha en lösning med säkerhetsprogram plus certifikatsfil fungerar det med Netscape 7.1. Själv skrapar jag hellre.

Jo, det har framgått... Zzzznark

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 04:41

Fortfarande inga kreativa förslag på lösningar?

Jag är desperat, jag har trixat och fixat med allt jag kan tänka mig.

Finns det något bra avinstallationsprogram som kanske kan ta bort allt som har med Firefox 2.0 att göra.

Jag har testat mitt Nexus Personal 3.6.0 med Mozilla och där fungerar det utmärkt att signera mm.

PS. Ni som har förslag med skrapkoder, byta bank osv snälla lämna detta forum ifred då det inte är någon kreativ lösning på det problem som vi (hoppas inte bara det är jag som är nyfiken) försöker lösa här DS.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 07:15

Skit i FF 2.0!

Kör med Firefox 1.5.0.6, inga problem!

---
"Har du MacOS 10.4 eller senare ska du ladda ner Personal 3.6.0. Denna version är är ett krav om du har en dator med Intelprocessor men fungerar även med vanliga Macprocessorer (PowerPC). Personal 3.6.0 kräver att Firefox 1.5.0.6 är installerad.
"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-15 09:41

Det fungerar mer äldre versioner av FF också. Jag kör med 1.0

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-12-21 23:32

Prova detta med Handelsbanken 3.6.0 och Firefox

1. Tanka ner firefox 1.5.0.6
2. Tanka ner säkerhetsprogrammet 3.6.0 (Nexus Personal)
3. Starta installationen av säkerhetsprogrammet
Här kan det bli problem då det kan gnälla på att det inte går att installera.
Ta bort mappen Library ->Application Support ->Firefox och starta Firefox igen. Avsluta Firefox
4. Installera säkerhetsprogrammet.
5. Lägg tillbaka den gamla firefoxmappen i Library ->Application Support (om du som jag har varenda lösenord i hela världen sparat t.ex..)
6. Prova om det funkar.
7. Funkar det inte, sök efter "cryptoLibinstall.html", det bör ligga i internet plugins och dubbelklicka. Nu ska firefox säga att ett nytt "säkerhetsblabla" eller nåt är installerat.
8 . Starta firefox och logga in. Nu kan du även logga in med Firefox 2 om du vill hålla dig uppdaterad till skillnad mot banken.
9. Släng Netscape och det gamla programmet.

Nu kommer den fråga efter lösenordet när du loggar in två eller tre gånger, fråga mig inte varför men sedan funkar det iallafall.

Mondo:
Var det svårt att förstå att originalfrågan innebar att vi inte vill springa runt med några jävla skraplotter!?!?!? Håll korkade tips för dig själv och knip igen om du inte vet, vi kan räkna ut att det funkar med skraplotter då det står på handelsbankens hemsida. Det är såna inlägg som gör att såna här ställen (forum) är fullständigt värdelösa. Svar på allt utom just det man vill ha svar på och långa utlägg om ingenting.
Ja, det är pissjobbigt med små vidriga papperslappar att hålla reda på och gå och hämta när det är dags för bankärenden.

Ursprungligen av MrWest:

1. Tanka ner firefox 1.5.0.6
2. Tanka ner säkerhetsprogrammet 3.6.0 (Nexus Personal)
3. Starta installationen av säkerhetsprogrammet
Här kan det bli problem då det kan gnälla på att det inte går att installera.
Ta bort mappen Library ->Application Support ->Firefox och starta Firefox igen. Avsluta Firefox
4. Installera säkerhetsprogrammet.
5. Lägg tillbaka den gamla firefoxmappen i Library ->Application Support (om du som jag har varenda lösenord i hela världen sparat t.ex..)
6. Prova om det funkar.
7. Funkar det inte, sök efter "cryptoLibinstall.html", det bör ligga i internet plugins och dubbelklicka. Nu ska firefox säga att ett nytt "säkerhetsblabla" eller nåt är installerat.
8 . Starta firefox och logga in. Nu kan du även logga in med Firefox 2 om du vill hålla dig uppdaterad till skillnad mot banken.
9. Släng Netscape och det gamla programmet.

Nu kommer den fråga efter lösenordet när du loggar in två eller tre gånger, fråga mig inte varför men sedan funkar det iallafall.

Mondo:
Var det svårt att förstå att originalfrågan innebar att vi inte vill springa runt med några jävla skraplotter!?!?!? Håll korkade tips för dig själv och knip igen om du inte vet, vi kan räkna ut att det funkar med skraplotter då det står på handelsbankens hemsida. Det är såna inlägg som gör att såna här ställen (forum) är fullständigt värdelösa. Svar på allt utom just det man vill ha svar på och långa utlägg om ingenting.
Ja, det är pissjobbigt med små vidriga papperslappar att hålla reda på och gå och hämta när det är dags för bankärenden.

Det fungerar hur bra som helst! Tack! Hur kom du på det där med CryptoLibinstall osv egentligen?

Carpark: Kanske ska du inte ERSÄTTA mappen, utan bara lägga till de filer den innehåller i den nyskapade? (alltså de filer som den inte redan har i sig med samma namn för där ska du nog (till att börja med i alla fall) behålla de nyaste)

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-12-22 00:30

nu fick jag svar innan jag hann radera inlägget heh. men tack för hjälpen ska testa igen! återkommer

Radera inte inlägg - fler kan göra samma knasprocedur som du och då kommer de att vara hjälpta av din lösning. Fegis!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-12-22 00:38

hah ok här kommer mitt tidigare inlägg:

-----
Jag har precis blivit "tvingad" att bli kund hos Handelsbanken då jag ska ta ett lån avv Handelsbanken.

Från att komma från SEB grymma webbtjänst till det här känns ju måttligt kul.

Tack vare MrWests - step by step kommer jag en bit på väg men det havererar i mitten.
Att ersätta den nytillverkade Firefoxmappen i Library->Application Support med min gamla (som jag lade i papperskorgen för att installera Personal 3.6) gick efter ett tag men då går Nexus Personal ej längre att starta.

Jag kommer dock mycket längre än tidigare, det står att "aktiverar din e-legitimation" typ men sen går den tillbaka till steg ett och säger att jag fyllt i fel uppgifter helt plötsligt...

ingen rolig första upplevelse av sin nya bank. och skrapkorten känns ju värdelöst
-----

Nu har jag testat att inte ersätta mappen men resultatet är samma. Jag går igenom hela aktiveringsprocessen och efter att ha skrivit in användarnamn och lösenord slussas jag hela tiden tillbaka till sidan där jag skrev in mitt personnummer och referensnummer (där det bara står "de uppgifter du matat in är felaktiga" )

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-12-22 08:07
Ursprungligen av carpark:

hah ok här kommer mitt tidigare inlägg:

Nu har jag testat att inte ersätta mappen men resultatet är samma. Jag går igenom hela aktiveringsprocessen och efter att ha skrivit in användarnamn och lösenord slussas jag hela tiden tillbaka till sidan där jag skrev in mitt personnummer och referensnummer (där det bara står "de uppgifter du matat in är felaktiga" )

Råkade jag också ut för och det visade sig att det var fel på certifikatet, det var tomt dvs, det syntes inte personnummer m.m. i certifikatet.
Lösningen var att gå till bankkontoret och hämta ut nya koder.

Intressant att Handelsbanken rekommenderar följande:
Mac OS X 10.4 och senare, även i kombination med Firefox 1.5.0.6 och Nexus Personal 3.6

...medans det i Hjälpavsnittet till Personal 3.6.0 står:

Systemkrav

Webbläsare

Firefox 1.5.0.2 - 1.5.0.5 (Intel baserade Macintosh datorer)

Firefox 1.0.7 - 1.5.0.5 (PPC baserade Macintosh datorer *)

*) också via Rosetta

Operativ system

Mac OS X 10.4 (Intel eller PPC)

Ingenting om 1.5.0.6 alltså. Bara ett skrivfel? Har mailat handelsbanken ang detta, eftersom jag inte får det att fungera.

Jag kan logga in och föra in räkningar samt överföringar, men inte godkänna dem. Så det fungerar inte till belåtenhet för mig med andra ord, och jag kommer att slänga in Bootcamp eller gå och be om skrapkoder på banken imorgon.

Intressant i sammanhanget är även att Firefox själva bara tänker underhålla 1.5 fram till april 2007.

Från nerladdningsidan för 1.5:
Firefox 1.5.0.x will be maintained with security and stability updates until April 24, 2007. All users are strongly encouraged to upgrade to Firefox 2.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Intressant i sammanhanget är även att Firefox själva bara tänker underhålla 1.5 fram till april 2007.

Från nerladdningsidan för 1.5:
Firefox 1.5.0.x will be maintained with security and stability updates until April 24, 2007. All users are strongly encouraged to upgrade to Firefox 2.

Det där är ju ett problem. Jag tvivlar på att Handelsbanken kommer att tycka att FF2 är ok innan dess. De verkar ju lite slöa.

Tror att det blir till att fortsätta köra Nexus genom Netscape 7.1 via Rosetta :/

Bevaka tråden