Fler problem med Airport och PB GHz SD

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-11 02:17

Försöker få min nyinskaffade Netgear FM114PGE att fungera med min också nyinskaffade Powerbook GHz SD.
När jag kör wep-löst funkar allt fin-fint, men såfort jag börjar köra wep så funkar ingenting.

Inställningar på routern:
SSID: arvid
Channel no: 4 (har testat 10 också)
wep:
authentication type: automatic
64 bit, passphrase: abcdef
Allow access by: all wireless stations
Enable bridging to wired lan

Klicka på airport i menyraden, väljer arvid i nätverks-popup menyn. Skriver abcdef och får meddelandet att lösenordet var fel.

Testar med 128 bit också, men det funkar inte heller...

Vad gör jag för fel?! Det funkar ju när jag inte kör wep...

/arvid som känner sig uppgiven efter att ha brottats för länge med flygplatsen...

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-11 03:04

Ha ha!! Det löste sig!
Efter att ha kikat lite på Apples support sidor hittade jag ett ställe där dom skrev att man ska ha ett 13 bokstävers lösenord för en 128 bitars wep nycket så jag testade att ändra nyckel till en med 13 bokstäver. Men det funkade inte det heller... :rolleyes:

Jag läste vidare lite och såg en notis att man om man ville skiva in den haxadecimala nyckeln skulle man skriva ett $-tecken före. Jag matade in den härliga strängen på 28 bokstäver och vips så fungerade det!

Varför fungerade inte mitt textlösen? Skrev jag för få bokstäver? eller? Jag antar att den hexadecimala koden enbart är den hexadecimala presentationen av texten, så det borde ju inte skilja mellan apples respektive netgears sätt att skapa den hexadecimala nyckeln från den i vanlig text?

Ja ja.. jag försöker väl undersöka det hela mer genomgående imorgon... Det börja bli alltför sent...

/arvid

1
Bevaka tråden