Svårt få tag i beg MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-23 10:35

Jag glömmer aldrig vilket slit jag hade för att få tag i en begagnad Powerbook 17 för ett par år sedan.
Jag har nu ett tag funderat på att sälja den och köpa en MBP15 ist. Nu har jag dessutom fått ett så pass bra pris på PB:en att jag knapt kan låta bli att sälja den. Frågan är om jag då riskerar att vara utan dator helt i några månader..

Är det lika svårt att komma över en beg Macbook Pro 15 som det var att få tag i en Powerbook 17 för två år sedan?

Vad är rimligt pris på MBP15 med 1,83 GHz?

Såg att jag råkat posta den här i fel tråd... Vill någon flytta den till Powerbook/Macbook Pro?

Senast redigerat 2006-11-23 11:48
  • Medlem
  • 2006-11-24 20:23

Flyttar hit i stället.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2006-11-25 00:15
Ursprungligen av Hallon:

Jag glömmer aldrig vilket slit jag hade för att få tag i en begagnad Powerbook 17 för ett par år sedan.
Jag har nu ett tag funderat på att sälja den och köpa en MBP15 ist. Nu har jag dessutom fått ett så pass bra pris på PB:en att jag knapt kan låta bli att sälja den. Frågan är om jag då riskerar att vara utan dator helt i några månader..

Är det lika svårt att komma över en beg Macbook Pro 15 som det var att få tag i en Powerbook 17 för två år sedan?

Vad är rimligt pris på MBP15 med 1,83 GHz?

Såg att jag råkat posta den här i fel tråd... Vill någon flytta den till Powerbook/Macbook Pro?

Tjenis!

Vi har en demo-MBP 2.0a, dvs förra "lättare" modellen. Ett års garanti, maila mig om du är intresserad!

vänligen
/P - MacSupport Malmö

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-25 00:26
Ursprungligen av Rommie:

/P - MacSupport Malmö

Er hemsida/server är nere?!?

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2006-11-25 00:35
Ursprungligen av Macsimal:

Er hemsida/server är nere?!?

Ne? http://www.macsupport.se

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-25 10:38
Ursprungligen av Rommie:

Skumt, jag kommer åt resten av internet, men inte er sida...

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2006-11-27 19:18

Skumt, jag kommer åt resten av internet, men inte er sida...

Fortfarande?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-28 22:29

Ursäkta...

Ursprungligen av Rommie:

Fortfarande?

Idag kör det fint (testat på förmiddagen, men har haft tid att logga in här först nu...)

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-27 12:58
Ursprungligen av Rommie:

Tjenis!

Vi har en demo-MBP 2.0a, dvs förra "lättare" modellen. Ett års garanti, maila mig om du är intresserad!

vänligen
/P - MacSupport Malmö

Jag är intresserad. Dock vet jag inte vad du heter, så jag vet inte vem jag skall maila till på Macsupport. Det går ju verkan att maila eller PM:a dig här från forumet.

Du får gärna maila mig om erbjudandet fortfarande står kvar, så kan vi prata mer om det.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2006-11-27 19:18
Ursprungligen av Hallon:

Jag är intresserad. Dock vet jag inte vad du heter, så jag vet inte vem jag skall maila till på Macsupport. Det går ju verkan att maila eller PM:a dig här från forumet.

Du får gärna maila mig om erbjudandet fortfarande står kvar, så kan vi prata mer om det.

Tja!

Konstigt att det inte inte fungerar genom forumet.

peter.esse@macsupport.se meeeen jag antar att det var du som redan har mailat

vänligen
/P

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-28 13:47
Ursprungligen av Rommie:

Tja!

Konstigt att det inte inte fungerar genom forumet.

peter.esse@macsupport.se meeeen jag antar att det var du som redan har mailat

vänligen
/P

Jepp, det var jag

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-28 13:53

Lite offtopic, men Köpråd-forumet är ju bortplockat..

Någon som har använt internetgiro (den betaltjänst som blocket hänvisar till)?
http://www.internetgirot.se/betala . Är den pålitlig?
Det låter ju bra men finns det verkligen inget kryphål som köparen kan hitta och blåsa mig ändå...?

Annars får det bli ett sista-minuten-tåg upp till Stockholm.. det blir unigefär samma kostnad för mig.. Dock får jag ju offra en hel dag.

(jag skall sälja min gamla dator)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-28 22:38

Bussgods

Ursprungligen av Hallon:

Lite offtopic, men Köpråd-forumet är ju bortplockat..

Någon som har använt internetgiro (den betaltjänst som blocket hänvisar till)?
http://www.internetgirot.se/betala . Är den pålitlig?
Det låter ju bra men finns det verkligen inget kryphål som köparen kan hitta och blåsa mig ändå...?

Annars får det bli ett sista-minuten-tåg upp till Stockholm.. det blir unigefär samma kostnad för mig.. Dock får jag ju offra en hel dag.

(jag skall sälja min gamla dator)

Jag har använt bussgods
Det är pålitligt och dom har en alldeles utmärkt "förskottsbetalning" som innebär att mottagaren får lösa ut godset på deras terminal och du har pengarna på ditt konto efter 3-4 dagar.
Finess med frakten är att de kör efter tidtabell så du (och mottagaren) vet precis när han/hon får grejjorna (på 5-10 minuter när). Sen når ditt paket (i praktiken) hela sverige inom ett dygn... typ
Jag har sålt ett par datorer på det viset - funkar klockrent!

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-29 13:14

Jag har använt bussgods
Det är pålitligt och dom har en alldeles utmärkt "förskottsbetalning" som innebär att mottagaren får lösa ut godset på deras terminal och du har pengarna på ditt konto efter 3-4 dagar.
Finess med frakten är att de kör efter tidtabell så du (och mottagaren) vet precis när han/hon får grejjorna (på 5-10 minuter när). Sen når ditt paket (i praktiken) hela sverige inom ett dygn... typ
Jag har sålt ett par datorer på det viset - funkar klockrent!

Postförskott är väl bra för säljaren, men för köparen innebär det att hon/han inte får möjlighet att kolla på varan innan hon/han betalar. Inget som min köpare vill vara med om iaf.

Jag tror att internetgiro är en ganska bra lösning. Hon betalar in pengarna till en mellanhand. Först då skickar jag datorn. När hon har fått och godkännt den så får jag pengarna. Godkänner hon inte vara så får hon skicka tillbaks den på egen bekostnad och får tillbaks pengarna när jag åter fått datorn och godkännt dess skick.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-29 23:57
Ursprungligen av Hallon:

Postförskott är väl bra för säljaren, men för köparen innebär det att hon/han inte får möjlighet att kolla på varan innan hon/han betalar. Inget som min köpare vill vara med om iaf.

Jag tror att internetgiro är en ganska bra lösning. Hon betalar in pengarna till en mellanhand. Först då skickar jag datorn. När hon har fått och godkännt den så får jag pengarna. Godkänner hon inte vara så får hon skicka tillbaks den på egen bekostnad och får tillbaks pengarna när jag åter fått datorn och godkännt dess skick.

Mmm, jag håller med om att själva mellanhands-grejen kan vara bra. Men i extremfallet kan det ju ändå gå snett tex.om hon skickar tillbaks den och du inte vill godkänna skicket... typ
Eller om hon inte godkänner den och inte heller skickar tillbaka den? Vad händer då?

Ursäkta om jag målar dj-len på väggen, men du har liksom väckt en intressant fråga

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-30 23:40

Mmm, jag håller med om att själva mellanhands-grejen kan vara bra. Men i extremfallet kan det ju ändå gå snett tex.om hon skickar tillbaks den och du inte vill godkänna skicket... typ
Eller om hon inte godkänner den och inte heller skickar tillbaka den? Vad händer då?

Ursäkta om jag målar dj-len på väggen, men du har liksom väckt en intressant fråga

Om jag inte godkänner skicket så behåller Internetgiro pengarna tills vi kommer överens. Jag antar att hon hellre står för reparationen och får tillbaks sina pengar än tvärt om. Köparen står dessutom för kostnaden för tjänsten.

Den andra varianten har jag faktiskt inte kollat upp.. Det skall jag göra.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-01 10:30
Ursprungligen av Hallon:

Om jag inte godkänner skicket så behåller Internetgiro pengarna tills vi kommer överens. Jag antar att hon hellre står för reparationen och får tillbaks sina pengar än tvärt om. Köparen står dessutom för kostnaden för tjänsten.

Den andra varianten har jag faktiskt inte kollat upp.. Det skall jag göra.

Jag citerar:

"Om köparen inte godkänner varan måste denna returneras efter kontakt med säljaren. Det ska ske på ett sådant sätt att den kan spåras med exempelvis kollinummer.

Sedan har säljaren fem dagar på sig att godkänna att varan har kommit tillbaka i samma skick som den sändes. Därefter kommer vi att betala ut pengarna till köparen. Om säljaren inte godkänner den returnerade varans skick, uppstår ett tvistläge där pengarna låses hos oss tills parterna kommit fram till hur tvisten ska lösas.

Om det skulle vara så att det inte är den rätta varan du får utan något helt annat och du misstänker bedrägeri så måste detta omgående polisanmälas.

Meddela oss sedan det inträffade så kommer pengarna att spärras hos oss i enlighet med de allmänna villkoren paragraf 6. De kommer att hållas kvar till dess att köparen och säljaren skriftligen meddelat internetgirot.se på vilket sätt köpeskillingen skall utbetalas/återbetalas eller till dess att en dom vunnit laga kraft."

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-01 12:21

Vidare svar på Macsimals fråga:

"Om köparen inte returnerar varan efter upprepade uppmaningar från oss kan vi sätta en tidspress där köparen inom två arbetsdagar måste inkomma med kollinummer för den returnerade varan. Får vi inte detta betalas pengarna ut till säljaren."

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-02 13:41
Ursprungligen av Hallon:

Vidare svar på Macsimals fråga:

"Om köparen inte returnerar varan efter upprepade uppmaningar från oss kan vi sätta en tidspress där köparen inom två arbetsdagar måste inkomma med kollinummer för den returnerade varan. Får vi inte detta betalas pengarna ut till säljaren."

Verkar helt klart mer "jämlikt" för både köpare & säljare än vanligt PF
Verkar som om dom har tänkt på det mesta
Ska använda den i fortsättningen, bra tips!

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-19 13:14

Kan meddela att affären gick igenom helt smärtfritt.
Jag var nyss och hämtade ut min Macbook Pro på Macsupport (tack Rommie!!). Dock har jag inte hunnit leka så mycket med den än eftersom vi har så rackarns mycket på jobbet... Det kommer bli en seeen kväll

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2006-12-19 23:11
Ursprungligen av Hallon:

Kan meddela att affären gick igenom helt smärtfritt.
Jag var nyss och hämtade ut min Macbook Pro på Macsupport (tack Rommie!!). Dock har jag inte hunnit leka så mycket med den än eftersom vi har så rackarns mycket på jobbet... Det kommer bli en seeen kväll

Varsågod Hoppas du blir nöjd!
Det kommer lite demo-modeller ut hela tiden så bara hojta till om resten av bekantskapskretsen blir sugna

Går alltid att hämta i vår Växjöbutik!

vänligen
/Peter

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-25 00:24
Ursprungligen av Hallon:

Det kommeer nog att bli lättare
Ikväll fanns det åtta MacBook Pro på blocket, men det var kanske bara 2 som var Intel...

Det kommer antgligen bli flera i takt med de många PC-människor som försöker switcha med fel förväntningar :eek:

"Rimligt pris" är en jättesvår fråga... Det är ju spekulanter som du själv som avgör vad som är rimligt:)
Det du är beredd att betala - ja, det får ju anses som rimligt

Jag är också ute efter en begagnad MPB, men det måste vara mellanmodellen som finns i butik idag. Känns som det blir omöjligt att får tag på...

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 22:34

Jag har en ny i kartong om du är intresserad?

Yes!!

1
Bevaka tråden