Skiva förstörde superdrive?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PMG4 867 Mhz, Kvicksilver, med den ursprungliga superdriven.
Under förmiddagen brännde jag en CD och allt var som vanligt.
Efter lunch stoppade jag in en obränd DVD-R skiva. Inget händer, skivan kommer inte upp på skrivbordet och den går inte att mata ut. Läser på den nyöppnade förpackningen att det är 16x skivor och att äldre brännare kan behöva uppdateras ("firmware").
Får ut skivan genom att hålla musknappen nedtryckt vid omstart. Men nu fungerar det inte med någon sorts skiva längre, inte ens vanliga brända cd-skivor som jag använt tidigare. Det surrar och skramlar lite från superdriven, sedan matas skivan ut igen.

Vad göra?
Finns det något samband mellan 16x DVD-R skivan och att superdriven slutat att fungera?
Hur uppdaterar man en superdrives firmware? Jag har macOS 10.3.5.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 23:42

Jag skulle tro att din SuperDrive bara råkat gå sönder.
I och med att den skramlar kan det tänkas att det är något mekaniskt fel. Men det är svårt att avgöra när man bara får informationen i textform så här.
Om ingen här har ett bättre förslag, kanske du kan testa med någon sorts rengöringsskiva.

Men om den nu är trasig - räds icke, ty en ny Pioneer DVR-111 kostar bara 439 kr på Webhallen och det är väldigt lätt att byta. Det är alltså efterföljaren till den som sitter i PM G4 som original. 111:an klarar betydligt högre hastigheter, Dual Layer-skivor och mycket annat.

Det som menas ang firmware, är nog att du kan behöva uppdatera din brännares firmware för att uppnå hastigheter på 16x.
Alltså, om du har en brännare som skulle kunna klara 16x, men som bara klarar 8x eftersom 16x-stöd inte fanns när du köpte den. Då kanske du kan ladda ner en uppdatering som gör att brännaren klarar 16x-hastighet.

Jag tror det är omöjligt att en skiva förstör en brännare bara för att dess maxhastighet är högre än brännarens. De flesta CD-skivor man köper klarar ju upp till 52x (eller mer?) och ingen CD-brännare jag har haft har klarat att bränna snabbare än 24x, men det har aldrig varit ett problem.

På Microstore (www.microstore.se) i Gbg kostar en Pioneer DVR 111D 410 pistoler. Köpte precis en sån och skruvade in i en gammal extern LaCie cd-brännare. Går som ett skott.

[Nyfiken]Och varför kör du på 10.3.5 utan att uppdatera till 10.3.9? Jag tycker att den versionen (den senaste av Panther) var bättre än alla föregående 10.3.x. Dessutom finns det en hel del mjukvara nuförtiden som kräver 10.3.9.[/Nyfiken]

Ursprungligen av johan_tanying:

[Nyfiken]Och varför kör du på 10.3.5 utan att uppdatera till 10.3.9? Jag tycker att den versionen (den senaste av Panther) var bättre än alla föregående 10.3.x. Dessutom finns det en hel del mjukvara nuförtiden som kräver 10.3.9.[/Nyfiken]

Har i och för sig inte kollat så noga, men uppdateringar brukar vara tunga och jag har bara vanligt telefonmodem. Bredbandet är dock på väg till våren.

1
Bevaka tråden