Vilken beg Mac skall jag köpa till min 13-åriga dotter?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-11-21 19:54

Hej! Jag skulle verkligen uppskatta goda råd från er mac-vana folk!

Min dotter har haft en upphottad iMac G3 (Mac OS 10.4.8 + en äldre iLife, Power mac 500MHz, 384 MB) i ett drygt år. Hon gillar Mac skarpt men vissa saker är inte optimala: den lilla skärmen, iTunes 7 vill inte riktigt fungera fullt ut etc. Den är lite seg och börjar pipa lite oroväckande...

Vi planerar en julklapp men har inte en budget på mer än ca 4000:-. Det behöver inte ingå en skärm i det priset.

Hon använder följande program/aktiviteter: iTunes, audacity, surfar, chattar/mejlar, skapar bildspel, redigerar lite filmsnuttar, ordbehandling. Skulle gärna se att hon kunde bränna DVD men det är inte helt nödvändigt, då vi har det på annan dator. Det här har jag bl a hittat:

* en MacMini G4 (1,25 / 512 / 80, Combo, drygt året gammal, Tiger?) ca 3 500:-
* en Power Mac G4 (2x1024 / 768 / 40, vet ej hur gammal, har senaste OS) ca 3 500:-

- I första fallet finns säkert originalskivor, i det andra troligtvis inte, det är väl ändå viktigt att ha?
- En del beg Macar har bara Panter, är det stor skillnad på Panter och Tiger? spelar stor roll?
- Är det stor skillnad på iLife 05' 0ch 06'? spelar stor roll? (vill gärna använda Ken Burns effekt på stillbilder i bildspelen)
- Kan en G4 som är 3-4 år gammal (Power macen ovan) jämföras med en 1 år gammal G4? Kan PowerMacens bättre prestanda hävda sig trots att den är mycket äldre?
- Borde jag lägga 5 000:-, och få en Mac Mini, Intel Core Solo (1,5 / 512 / 60)? Är Intel viktig i detta sammanhanget?
- Hur gör man om man vill köpa en MacMini av någon som bor långt ifrån? Vågar man lita på ett sådant köp (skickas mot postförskott)? Vilka strategier kan man ha? Är det egentligen för osäkert? Skall man alltid pröva grejerna först?

Tacksam för svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 20:00

minin, i detta fall

• Medlem
  • Lerum
  • 2006-11-21 20:24

Du syftar på MacMini G4? (jag nämner en MacMini Intel också, för 5 000:-)
Av vilken anledning tror du på Minin i detta fall?

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 20:50

Jag sitter till vardags och arbetar på en Mini G4 1,25 med 1 GB RAM och Tiger - den gör allt det du vill att din dotters dator skall klara - i vissa fall med beröm dessutom.

Men, jag upplever att det går någon gräns idag mellan singel och dual core maccarna som kommer att ha en stor betydelse för den upplevda livslängden på dessa datorer.

Dual core klara t ex högupplöst film (du kan dessutom byta ut processorerna mot senare modeller) - dessutom får du en fjärrkontroll med en ny mac mini idag som din dotter förmodligen kommer att gilla. Jag landar i att en ny mini med det enklaste utförandet för 5995 har en livslängd som motiverar ytterligare 2 000 kr... men det alternativet hade du inte med.

Kör på Minin G4 och peta i mer minne så får hon en maskin som känns modern ett tag till och gör det mesta utan att knota.

Tycker en PM G4 med 2x1GHz för 3500 kr verkar vara ett bra pris med tanke på vad dessa maskiner brukar annonseras ut för. En snabb söknaing gav en 2x800 för 5000 och 2x1 GHz med skärm för 7000. Men vad det faktiskta begpriset brukar vara nuförtiden har nog andra bättre koll.

En PowerMac med dubbla processorer är snabbare. Dessutom lättare och billigare att bygga ut på sikt (DVD-brännare för några hundringar, stor hårddisk för en knapp tusing) men tar mer plats och bullrar mer. Men om maskinen skall användas till stora iTunesbibliotek och videoredigering i iMovie vete sjutton om det inte skulle vara värt det med tanke på den extra kraften. Om inte får du räkna med att snart köpa till en extern firewirehårddisk till minin.

Sedan finns det psykologiska också. Minin är ju så "söt" att man kanske har mer fördragsamhet om det inte går så fort man skulle önska. En PM G4 "ska" ju liksom vara mer rått kraftfull... Eller?

Jag satt med Panther till bara några veckor sedan då min iBooks hårddisk kraschade och jag äntligen tog steget till Tiger. I regel funkar de flesta av dagens program med 10.3.9 men tycker nog att 10.4 är - förutom de nya funktionerna -snabbare och bättre på alla sätt. Men skillnaden är inte gigantisk.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-21 23:27

En lite fundering bara. Om jag ser till mig själv så börjar jag bli j-t petig med ljudnivån på datorerna. En PM G4 lär låta som en hårfön medan minin är tyst som en mus. Jag tycker att du ska satsa på minin. Prestandamässigt så lär den räcka till och storleksmässigt är den att föredra.

Jag har själv en iMac G4 1.25 som är alldeles tillräckligt snabbt för det mesta (även högupplöst film med hjälp av en extern disk, men minin har lite svagare grafikkort så jag vet inte om det går så bra med den. DVD och så vidare går givetvis bra). Som Johan skrev så är minin också en snygg "möbel".

Lycka till
//Björn

• Medlem
  • Lerum
  • 2006-11-22 13:44

Tack Wiberg för intressant svar!
Det handlar ju just om livslängd. Jag kanske kan köpa en mini G4 för drygt 3000:-. Denna tror jag funkar i ca 3 år, alltså ca 1000:-/år. En ny mini (med 1 GB minne) kanske funkar i ca 5 år, men årskostnaden ligger då på ca 1400:-. Ingen jättestor skillnad.

Fördelen med första alternativet är att det blir en ny dator redan om tre år, fördelen med det andra alternativet är att det roliga kommer redan nu.

Jag fortsätter fundera.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-22 13:55

Ytterligare ett alternativ vore ju att byta processor i den befintliga Power Mac G4:an.
Jag kan rekommendera en 1,2 GHZ eller bättre G4-processor från OWC. Då får du ungefär samma prestanda som i en Mac mini G4 1,25 GHz. Fördelen med en Power Mac G4 jämfört med en Mac mini är att du enkelt kan byta hårddisk, CD/DVD-brännare samt grafikkort. Den är dessutom enkel att tysta med hjälp av nya fläktar.

www.macsales.com

Mellan de två alternativen hade jag valt PowerMacen så jag kunde maximera livslängden på den genom att peta in uppgraderingar när man råkar hitta några fynd.

Jag hade aldrig lagt så mycket på en begagnad Core Solo mini när en splitter ny Duo ligger så nära i pris.

Ursprungligen av Macus:

Ytterligare ett alternativ vore ju att byta processor i den befintliga Power Mac G4:an.

Problemet är att han sitter med en iMac G3 som inte går att uppgradera... Den PM G4 han har möjlighet att köpa är en 2x1 GHz.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-22 14:20

Själv är jag lite sugen på att köpa en ny mini för att använda den som mediacenter.
Men jag väntar nog tills i januari då den trogtvis får Core 2 Duo.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-22 15:41
Ursprungligen av Macus:

Själv är jag lite sugen på att köpa en ny mini för att använda den som mediacenter.
Men jag väntar nog tills i januari då den trogtvis får Core 2 Duo.

Ich auch!

[edit]
Jättesvårt val du står inför. Sånt man blir gråhårig av.
Jag tycker iaf inte att en mini core solo är värt det. ska det vara en intel-mini ska det vara minst core duo, alltså de modellerna som säljs idag.
Mellan G4-minin och 2x1GHz G4 måste jag nog säga den stora. Iallafall om priset är samma. Nackdelen kan vara, som ngn sa, att den låter lite mer.
Man kan också se det så här:
Säg att du köper den stora datorn nu. Apple uppgraderar minin till core 2 duo i januari. Fram till våren kanske det är lättare att hitta billigare begagnade core duo mini. Du bör då lättare kunna få pengarna tillbaka på den stora G4an än på en mini-G4. Plus minus noll, om du har tur.

Senast redigerat 2006-11-22 15:55
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-11-22 20:51

Stort tack alla vänliga själar som engagerar sig i mitt lilla problem. Jag gör hela tiden nya framsteg i Mac-djungeln.

Jag har meckat ganska mycket med PC, men inget med Mac, men känner en duktig Mac-kille. Är det en framkomlig väg att köpa en billig Power Mac G4 (vilka versioner isåfall? ca 2-2500:-) , byta processor till ex vis 1,2 GHz (ca 1400:- på OWC), nya fläktar (ljudnivån måste ner! kostnad?300?), DVD-brännare (3-400:-?). Extra hårddiskar har jag, 384 MB minne har jag på iMac G3 (kan de användas i G4:an?). Sammantagen kostnad, ca 4-5000:-. Att jämföra med en Mini Intel solo (1,5 / 512 / 60) för 5000:-.

G4:ans fördelar blir då: mera hårddiskar, DVD-brännare, utbyggbart minne
Minins fördelar: bättre processor, mindre och snyggare

Har någon byggt ut gamla G4:or? Blir det bra?

Minnena från iMacen går inte att använda, de är av en annan sort.

Jag personligen hade tagit PowerMacen, men det är mest för att tillfredsställa mitt mekarbehov. Sen har vi också andrahandsvärdet, jag tror att minin kommer att minska långsammare. Tänk på Cube'n, den får man fortfarande en slant för.

• Medlem
  • 2006-11-22 21:07

Om nu att bygga om en billig G4 blir ett tredje alternativ utöver de två du listade i ditt förstainlägg så tycker jag att det också är det sämsta alternativet av de tre. Bygga om G4-or är lätt och roligt, men jag hade hellre haft en nyare dator än en ombyggd gammal om de är likvärdiga i övrigt.

Hade jag varit du hade jag köpt den stora G4-an med dubbla proppar och tystat ner den med lite nya fläktar (OM det inte är vindtunneln det gäller för den är väl både dyr och besvärlig att få tyst på!?).

En mini G4 med mer RAM men mindre HD än ovan säljs för 3200 av en 99macare här: http://www.99mac.se/saeljes/108156-mac-mini-g4-1-25-ghz-1gb-ram.html

Men en PM G4 dubbelpropp (MDD antar jag då den är så snabb) går fortare och är lättare och billigare att bygga ut. Kör man OSX av senare datum är det bara att peta i vilken DVD-brännare som helst och köra.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-23 02:19

Jag tycker också att ditt 3e alternativ låter dåligt. Uppgradera en G4 till 1,2GHz för 4-5000 när du kan få en 2x1GHz för 3500? Köp dubbelproppen och meka med den istället.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-23 06:27

Du kan använda minnena från iMac:en ifall du får tag på en lite äldre Power Mac G4 AGP(Sawtooth) eller gigabitethernetmodellen som använder PC100-minnen precis som iMac slot-in. Men den ska vara billig max 1000 kr. (Jag skänkte nyligen bort en sawtooth till en kamrat.)

Sen tillkommer eventuella uppgraderingar. Men givetvis är det bättre att köpa en dubbelproppare för 3500 kr. Men tänk på att de kan bullra en hel del.

Väljer du att istället köpa en helt ny Mac mini så fär du Core duo, inte Core solo. Och en betydligt tystare samt modernare dator.

• Medlem
  • Lerum
  • 2006-11-23 13:35

Hej igen!

Tack för alla klokskaper. Jag ser fördelarna med en PM G4 dubbelpropp. Men om jag skall vara lite klok själv så köper jag nåt som jag inte behöver meka med (och som min dotter dessutom tycker om att se på!), den tiden kan jag och min dotter ha till annat (ha kul framför datorn istället!). Då är en Mini att föredra.

Jag blir lite sugen på den Mini G4 som johan tipsade mig om ovan (1GB / 40 GB / Combo / 3200:-), den har det min dotter behöver förutom för liten HD.

Jag tycker om att ha två HD i en dator, för att kunna säkerhetskopiera om en HD kraschar. Skulle det funka att köpa till en portabel HD - som jag ser som en bra investering för hela familjen, den kostnaden behöver inte räknas in - som komplement till Minins 40GB? Jag antar att OS måste ligga på den interna HD, men kan man förutom vanliga dok/filer även lägga olika program på den externa? På den interna vill jag dessutom kunna lägga en kopia av alla filer jag /hon är rädd om (div. Worddokument, 10-20 GB iTuneslåtar bl a). Eller målar jag in mig i ett hörn när jag köper en Mini med så liten HD?

Tacksam för några kloka idéer igen!

Ursprungligen av matsan:

Jag antar att OS måste ligga på den interna HD, men kan man förutom vanliga dok/filer även lägga olika program på den externa? På den interna vill jag dessutom kunna lägga en kopia av alla filer jag /hon är rädd om (div. Worddokument, 10-20 GB iTuneslåtar bl a). Eller målar jag in mig i ett hörn när jag köper en Mini med så liten HD?

Det går att boota och köra på den externa via FW, vilket t.o.m. kan gå snabbare. Läs mer på www.barefeats.com eller sök här på forumet.

Fundera först om datorn skall användas till DV-redigering i någon större utsträckning. Då blir en mini G4 ungefär som min iBook G4 i prestanda. Det går, men uj uj uj vad mycket bättre det är med en G4a dubbelpropp, G5a eller modern Core Duo / Core 2 Duo...

Jag köpte förra sommaren en Powerbook med 40GB HD, och klarade mig på bara den interna, blev dock lite rensningar ibland.
Jag tycker att du ska satsa på minin. Och köpa till en så'n där extern som matchar minin (då blir det ju som en Cube ).
Man kan ha program och allt möjligt på den externa.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-23 13:44

En trettonårig tjej ska ju självklart ha något i den här stilen: http://www.99mac.se/saeljes/107596-s-billig-ibook-12-a.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 14:15

Detta borde täcka din dotters behov.

Mac Pro
Två 3 GHz Dual-Core Intel Xeon
16 GB (8 x 2 GB)
NVIDIA Quadro FX 4500 512 MB, Stereo 3D (2 x dubbellänkad DVI)
750 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s
Två 16x SuperDrive-enheter
Både Bluetooth 2.0+EDR och AirPort Extreme
Fibre Channel PCI Express Card 2GB
Apple Keyboard och Mighty Mouse (trådlös)
Mac OS X
Apple Cinema HD Display (30" flat panel)
Apple Cinema HD Display (platt 30-tumsskärm)
Nio USB-portar
Sex FireWire 400-portar
Två FireWire 800-portar

Ursprungligen av atomlab:

Detta borde täcka din dotters behov.

... långt efter universitetsexamen!

• Medlem
  • Lerum
  • 2006-11-23 15:13

Försöker atomlab säga mig någonting? Jag lyssnar!

Tack Peth för länken till ibooken! Den skall tas under luppen. Det är den lilla skärmen på ibooken som jag hakar upp mig på. Den iMac G3-skärm hon har idag (13''?) upplever jag alldeles för liten, hon sitter änna och kisar när hon läser på skärmen. Annars är ju en ibook klockren för tjejen.

Jag kom på att den interna inte behöver användas till säkerhetskopiering. Om man har en extern kan jag ju bara ta med den till vår "stora" dator och lägga en säkerhetskopia där! Då behöver väl den interna bara klara av OS, och det går väl bra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 15:59

Du behöver ej lyssna på mig.

Dvs om du inte har ökat din budget med sisådär 170.000.

Man kan ju även köra med en extern skärm till datorn, om du köper 12-tummaren så kanske det är ett bra alternativ.
Har dock för mig att man måste ha ett hack för att kunna köra två olika saker på skärmarna på iBook. Out of the box är det låst till skärmspegling, så att säga.

1
Bevaka tråden