Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omöjligt sätta dator i vila med USB HD ansluten?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-21 15:40

Hej

Köpte nyligen en ny intern HD till min svarta MacBook. Den "gamla" satte jag i ett externt litet USB 2 kabinett. Nu är det omöjligt att sätta datorn i vila så länge USB 2 disken är ansluten till burken. Är detta ett normalt (och extremt störigt) beteende?

Eller köpte jag bara fel kabinett till min HD?

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-21 16:30

Har externa diskar till min iMac G4 och PowerMac G4 och jag har inga som helst problem att sätta datorerna i vila. Jag använder dock firewire.

Funderade på om valet av filsystem exempelvis kunde påverka detta men det känns väldigt osannolikt.

Så normalt beteende skulle jag inte säga att det är.

Lycka till
Björn

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-21 18:08

Jag har en 250 GB MyBook USB2 inkopplad i min 12" iBook. Den somnar och vaknar så sött.

jag har liknande problem med usb enheter till min ibook, t.ex windowsmobil, när man får sms eller något o den laddar på USB porten så får datorn liv, eller med hd så vill den ibland inte dö, och ibland gör den det. Men alltid så har den slocknat efter ett tag(5min) då man har locket stängt.
//Jago

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-21 18:54

Nej det känns inte alls normalt. Så jag har redan kontaktat tillverkaren av kabinettet i Taiwan. Första svaret därifrån kom väldigt snabbt, men det löd bara att de skulle kolla upp problemet. Sen har jag inte hört något.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-22 09:18

eMagic extern 2.5" SATA kabinett FD-2800 förhindrar vila.

Okej kabinettet det gäller är ett eMagic FD-2800 som bland annat säljs på komplett.se.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317452

Nu har eMagic varit i kontakt med företaget som levererar kontrollerchipet SATA - USB 2.0. Men de har inte fått någon lösning därifrån. Så tills vidare vill jag varna för eMagics externa 2.5" SATA kabinett FD-2800 med USB 2.0. Då detta är inkopplat hindrar det nämligen datorn från att gå i vila. Om jag ställt in vilan på 5 minuter i systeminställningar hjälper inte. Den automatiska vilan träder aldrig i kraft. Jag har provat flera olika Macar från G4 till G5 samt Intel. Samma resultat överallt. Om jag "tvingar" datorn att gå i vila. Ja då går datorn ner i vila. Skärmen släcks och allt, men efter 5 sekunder går datorn igång igen. När den vaknat får jag dessutom ett meddelande om att jag måste avmontera hårddisken innan jag kopplar loss den från datorn.*suck* Jag försökte ju bara få datorn i vila.

Ska vi gissa på att tillverkaren av kontrollerchipet skyller på OS X och Apple?

1
Bevaka tråden