Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Xeon baserad på gammal teknik?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-20 20:38

Hej! Har en frågeställning från en god vän till mig:

Hur är det med nya Mac Pro Xeon-processorna? Är dessa en vidareutveckling på de Xeon-varianterna man hörde talas om för flera år sedan, eller har man bara behållt namnet? I så fall känns det ju inte helt fräscht, eller? Vare sig min vän eller jag har någon koll utan är mest nyfikna, då vi båda reagerat på namnet.

Orkar någon förklara så vore vi tacksamma!

/Fredrik

http://en.wikipedia.org/wiki/Xeon

Xeon är bara ett gemensamt varumärke för serverversionerna av Intels olika processorgenerationer. Så, nej, de är inte baserade på gammal teknik, utan är bara varianter med mer cache och utökad multiprocessorfunktionalitet.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 20:52

De Xeon-processorer som sitter i Mac Pro bygger på den nya Intel Core arkitekturen. De har alltså bara behållit samma namn...

instämmer med ovanstående talare ... Mac Pro Quad Xeon är Woodcrest vilket är baserad på den nya Intel Core 2 Duo tekniken men mkt mer kraftfulla än de Core 2 Duo chipen du finner i iMac & MacBook Pro ...

Jag är personligen inte så nöjd med att dom kör vidare med Xeon namnet .. men å andra sidan ... det är ju insidan som räknas ..

  • Medlem
  • 2006-11-23 16:46

Då vet vi detta. Tack för informationen!

/Fredrik

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-23 18:10

Intel Core Duo är en gammal teknik återanvänd.
Intel övergav P3ans P6-plattform i förmån för NetBurst som P4an använde. Men det visade sig vara en dead end. Så man gick tillbaka till P6 chippet som kom med Pentium Pro.
Så visst är det endel gamla tekniker.
Hela x86-arkitekturen är väldigt gammal i sig. Och bakåtkompatibel till tusen.
Går fortfarande att köra 8bitars ASM-kod från Intels 8088 i en modern x86.

AMD har förändrat x86-ISAt endel nu med 64bitars implementationen, vilket gav arkitekturen 16st commen registers istället för de fjuttiga 8 som de hade övrigt.
PowerPC har 32st.
Och nu ska de även ändra ISAt mer med deras nya CPU+GPU-integration.
För hoppningsvis börjar de plocka bort gamla grejer snart också. x86 skulle behöva byggas om för att kunna utnyttja saker som vektorenheter bättre.

Men men, om några år tar säkert ARM över helt, det är allafall vad jag tror.

1
Bevaka tråden