Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hatar folk Windows XP?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Folks,

Tagga ner lite. Frågeställaren behöver lite goda råd och stöd för att komma in i Mac-stämningen. Ge honom det, även om hans ursprungspost hade kunnat vara tydligare formulerad

Richard - i egenskap av seniormoderator

Tyckte den var rätt bra formulerad faktiskt hehe

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-21 22:01

Jag har kört Win parallelt med Mac i 15 år. Jag kan omöjligt hata döda ting så jag hatar givetvis inte Win...men jag ogillar det starkt. Varför?

1. Det är fruktansvärt fult...rena Disneyland, Toys'r'Us, Bolibompa...en förolämpning mot alla vuxna män och kvinnor.

2. Det är och har alltid varit buggigare än Mac. Jag svär: Jag har startat om Win markant oftare än Mac. Sen Panter startar jag inte om Mac alls. På jobbet startas WinXP (senaste service pack och tung professionell IT-avdelning) om hela tiden...överallt...ofta...

3. Win's världsdominans kan bara en sann Stalinist gilla.

4. Det är fruktansvärt fult.

5. Det är fruktansvärt fult.

Jag tänkte vara lite mer minimalistisk:

Pastellfärger.

Enhetesbokstav.

Kontrollpanelen.

.exe

Jag håller med om att WIn Xp är det bästa windows. När jag hade windator så var jag mkt nöjd med XP, så bra har den aldrig funkat sedan 1998 när jag skaffade dator. (men trots det strular det en hel del om man gör lite krångligare tyngre saker)
Användarvänligheten o logiken skiljer inte speciellt mycket. Visst första veckorna måste man lära sig det nya systemet men sedan går det lika bra som tidigare.
Jag har lämade windows i början av augusti och finner ingen orsak att börja med det igen. För macen bara funkar! Synd bara att inte mitt PCIvideokortet från pinnaccle passar i imacen. Men ska köpa mig ett Canopus så det ordnar sig! Läste en tråd igår där jag fick redan på att min agfa scanner funkar med mac, och länk till macprogrammet.
Det som retar mig mest med mac är att jag inte kan välja prylar o skruva ihop den själv vilket är skoj! Men det överlever jag!

Kan tillägga att den sista gången du kastat nått i papperskorgen för att mata ut var 5 år sedan. I Mac OS 9 och tidigare. Sedan Mac OS X så ändras papperskorgen till ett Eject-tecken då man tar tag i den uppmonterade skivan. Men som alla andra säger, kortkommandon eller höerklicka på uppmonteringar går snabbare än att dra skiten till eject-tecknet.

Jag kör WinXP hemma på sidan av min Dual 2 GHz G5:a. De har olika användningsområden. XP för att ladda hem skit och spela spel. För det är WinXP trevligt. Men som OS är WinXP icke trevligt. Trots att jag använt det i många många år. Jag tappar produktivitet direkt jag sätter mig vid systemet. Vad det beror på har jag inte analyserat direkt. Men då jag sätter mig vid min Mac så blir jag genast sugen att skapa. Av nån jäkla anledning. Jag känner mig välkommen.
Jag tror att allt ögongodis hjälper till för att man ska känna sig välkommen o intresserad.

Vad gäller Dell-skrivaren som ni pratade om tidigare så är det med största sannolikhet en om-label:ad skivare från något annat företag. Ta drivrutinerna därifrån. Dell gör få sådana saker själv.

En vis medvetenhet krävs med Mac. Det är en av de större skillnaderna. Då man går o köper prylar till datorn så bör man vara medveten att det är klokt att kolla upp saker innan. Vill du ha en skrivare så finns det massor. Men ALLT fungerar inte. Likadant med andra saker. Det behöver du inte kolla om du kör Windows.
Men å andra sidan så anser jag att om man inte kollar upp sin produkt innan kan köper den så sitter man ofta på pottan ändå. Spontanköp av en skrivare utan att kolla upp den på nätet innan kan vara lika förrädiskt i WinXp. Det kan ju vara ett "piece of crap" helt enkelt.

Hoppas du stannar i OS X Anjuna. Jag tror mig veta att efter en månad är du såld. Inte Macen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-11-28 17:29
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Kan tillägga att den sista gången du kastat nått i papperskorgen för att mata ut var 5 år sedan. I Mac OS 9 och tidigare. Sedan Mac OS X så ändras papperskorgen till ett Eject-tecken då man tar tag i den uppmonterade skivan. Men som alla andra säger, kortkommandon eller höerklicka på uppmonteringar går snabbare än att dra skiten till eject-tecknet.

Jag kör WinXP hemma på sidan av min Dual 2 GHz G5:a. De har olika användningsområden. XP för att ladda hem skit och spela spel. För det är WinXP trevligt. Men som OS är WinXP icke trevligt. Trots att jag använt det i många många år. Jag tappar produktivitet direkt jag sätter mig vid systemet. Vad det beror på har jag inte analyserat direkt. Men då jag sätter mig vid min Mac så blir jag genast sugen att skapa. Av nån jäkla anledning. Jag känner mig välkommen.
Jag tror att allt ögongodis hjälper till för att man ska känna sig välkommen o intresserad.

Vad gäller Dell-skrivaren som ni pratade om tidigare så är det med största sannolikhet en om-label:ad skivare från något annat företag. Ta drivrutinerna därifrån. Dell gör få sådana saker själv.

En vis medvetenhet krävs med Mac. Det är en av de större skillnaderna. Då man går o köper prylar till datorn så bör man vara medveten att det är klokt att kolla upp saker innan. Vill du ha en skrivare så finns det massor. Men ALLT fungerar inte. Likadant med andra saker. Det behöver du inte kolla om du kör Windows.
Men å andra sidan så anser jag att om man inte kollar upp sin produkt innan kan köper den så sitter man ofta på pottan ändå. Spontanköp av en skrivare utan att kolla upp den på nätet innan kan vara lika förrädiskt i WinXp. Det kan ju vara ett "piece of crap" helt enkelt.

Hoppas du stannar i OS X Anjuna. Jag tror mig veta att efter en månad är du såld. Inte Macen.

Sidospår i den här tråden.

Dells skrivare är Lexmark som fått lite nytt utseende. Det är dock inte säkert att drivisarna passar rätt över då de kan ha annan firmware. Jag vet att Lexmarks förbrukningsmaterial (bläck, toner) inte passar. Det är nämligen det man gör pengar på.....

Intressant flame-war det här. Från en som är både PC och Mac användare

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-22 16:30
Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Jag har använt Windows i ca 10 år nu, visst har jag suttit och irriterat mig på många saker, men sedan jag började använda Windows XP -2002 har allt bara blivit enklare, men ännu mer enklare när Service Pack 2 kom, och min nuvarande PC som är ca 3 år gammal (Pentium 4, 2.8
Ghz, 1.5 Gb Ram) är fortfarande riktigt j*vla bra och snabb, har nästan aldrig haft problem med den, jag älskar den och kommer nog aldrig göra mig av med den, även om jag blev erbjuden 4000 kr av en polare häromdagen för den, hur som helst jag älskar Windows, virus har jag fått 2 ggr bara (har riktigt bra antivirus program) och endast behöva formatera om datorn 2 ggr på 3 år, vilket bara gjort den mycket snabbare varje gång

Men vad är det som är så kasst då? Snälla förklara till mig varför ni tycker så, och säger inte bara Tiger äger Windows Suger....

Windows är ett logiskt OS, Enkelt, Snyggt och ja kanske lite omodernt till utseendet, men fortfarande logiskt och enkelt att förstå sig på (t.o.m en 3 åring förstår sig på det) Kanske uppfattas det som negativt?

Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.

Och till er information
Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

Men visst är man privat person som bara vill ha en virusfri dator ska man ju ha en Mac, men sen vill man ha nåt enkelt så är PCn riktigt bra, men med risk för virus tyvärr

Windows Rular!! (Fortfarande bäst enligt min mening)

Att du tycker att Mac OSX är svårt kan bara bero på att du endast suttit vid det sen igår som du skriver. Klart att man inte hittar och förstår precis allting efter en enda dag med OSX. Men att det skulle vara komplicerat och svårare än vad Windows är helt fel enligt min mening. Det är inte så konstigt att du känner dig mer trygg i Windowsmiljö - Du har ju använt det i över 10 år.. och OSX i en dag. Ge det en tid så kommer du säkert in i tänket och tycker att det är riktigt trevligt.

Tro nu inte att jag är en Macfanboy och hatar allt annat för så är det inte. Personligen sitter jag på PC nu och har gjort det sen typ 10 år tillbaka också. Jag har ägt en iBook G4 som jag sålde efter 5 månader eftersom Intel-plattformen var på väg fram då och jag ville få ut så mycket som möjligt för min PPC-dator innan den sjönk i pris. Så mitt datoranvändande är PC med Windows i alla år med inslag av OSX i 5 månader kan man väl säga. Jag tyckte också det var lite pilligt i början och förstå var man hittade saker, var man ställlde in saker, hur man installerade program m.m. Men det tog inte många dagar innan jag insåg hur smidigt allt var.

Jag ska snart inhandla en Macbook. Jag behåller självklart min stationära dator med Windows på, och så kör jag Macbook som bärbar. Jag har Windowsprogarm som jag behöver på min statinoära och jag använder den även till spel.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-22 16:57

För min del så har jag verkligen inte nåt emot Windows.
Det som är Windows XPs stora fördel gentemot OS X är imo hastigheten. Min Centrino 1.6 512RAM MR9700 128MB känns fan rappare än min nya MB 2.0 2GB RAM vid vanlig uppstart av program. Ex så går Adobe Acrobat bra (!) mkt snabbare att starta på min Windowsmaskin, likaså Firefox.
Jag har personligen aldrig haft (nästan) några som helsta problem med virus eller spyware ända sen XP kom, jag har mer eller mindre full koll på mina system. Lägg därtill möjligheten att kunna spela de senaste spelen. Kort sagt kan man väl säga att jag aldrig varit missnöjd med Windows.

MEN, jag kan ändå inte låta bli att vara överförtjust i min läcka MB. Ja, hårdvaran gör en stor del av intrycket, men jag är hittills väldigt väldigt nöjd med OS X. Det finns så många bra program (vilka ofta är bra mkt billigare än windowsvarianter om dom kostar nåt), allting fungerar perfekt från scratch när man väl fattat tänket och jag behöver mer lr mindre aldrig oroa mig för säkerheten. Det ÄR dessutom bra mkt snyggare och "mysigare". Skönt att aldrig behöva defragmentera heller

En sak jag saknar från XP är att det är så lätt att "tweaka" OS:et. Det är lätt att banta ner sin windowsskiva med tex nLite (min ligger på 170MB) och inaktivera services etc som man själv inte använder sig av. Kanske är jag som är okunnig, men har googlat lite och hittar inga bra dylika guider till OS X.

En rolig sak är att dagen efter jag visat min nyinköpta mac för min syrra köpte hon en likadan och jag beredde mig på att (med min ickeexisterande kunskap om OS X) få agera konstant support till henne (som är allt annat än nåt datorsnille) men icke, hon har kommit igång jäkligt snabbt på egen hand, och pysslar konstant med sina fotografier och hemsida.

Ursprungligen av bran:

För min del så har jag verkligen inte nåt emot Windows.
Det som är Windows XPs stora fördel gentemot OS X är imo hastigheten. Min Centrino 1.6 512RAM MR9700 128MB känns fan rappare än min nya MB 2.0 2GB RAM vid vanlig uppstart av program.

Det beror nog mer på hårddisken än processor / OS. Min PC som kör dubbla raptors i RAID-0 öppnar snabbare än min Mac Pro som har en vanlig 7200 rpm disk. Vad har du för HD i centrinon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 19:03

Poängen var inte så mycket vilka trick man kan/kunde använda för att mata ut en skiva/diskett.

Poängen var att även Apple gör missar i sitt interface (apropå Start-knappen i Windows som i alla fall talar om var du skall börja, sen hittar man allt annat där också).

Att ha samma åtgärd för att radera filer som att mata ut en skiva (utan att radera den) var en dålig design.

Jag testade just att dra en musik-cd från Finder till Trash. Den försvann från Finder men matades inte ut. Sen fick jag öppna ett nytt Finder-fönster för att se den. Skumt beteende.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-23 02:01
Ursprungligen av oskard:

Jag testade just att dra en musik-cd från Finder till Trash. Den försvann från Finder men matades inte ut. Sen fick jag öppna ett nytt Finder-fönster för att se den. Skumt beteende.

Låter mer som det är ngt fel på ditt system. Så vitt jag vet är det inget som bör hända i ett fullt fungerande OS X. Skivverktyg? Diskwarrior?

Jag har inte lyckats dra ngn skiva, skivavbild, usbminne, nätverkshårddisk, firewirehårddisk eller ipod till Trash. Så fort jag tar tag i ngt så försvinner trash och där finns istället en ejektsymbol. Fast normalt trycker jag på ejektknappen på tangentbordet när jag vill mata ut en CD/DVD. Är det en annan enhet gör jag precis som jag gör i windows, högerklickar och väljer "mata ut".

Poängen är att det som alla hänger upp sig på, dvs att dra ngt till papperskorgen för att mata ut, försvan iom OS X. Ja det finns kvar som en "dold funktion" för att gamla rävar ska känna sig hemma. En ny användare ska aldrig behöva lära sig att man ska dra ngt till papperskorgen för att mata ut. Förstår inte varför alla gnäller om det fortfarande. Finns väl ingen som gnäller om brister i windows95 när vi diskuterar windowsXP?
Problemet är kanske att gamla förståsigpåare fortfarande lär ut det till naabsen?

Jag mår illa när jag jobbar i Windows.
Helt seriöst, jag vill bara därifrån. Det är så fruktansvärt fult!!! Som att sätta sig i en Datzun från 1978 när man är van vid en Mercedes '06:a.

Anjuna, jag tycker det är askul att du har börjat kika på Mac, och jag lovar dig - du kommer att bli nöjd, även om det kan vara lite motigt i början!

Här är en fin graf som stämmer in på de flesta som har switchat:
http://blog.crookedmoon.org/wp-content/uploads/2006/03/osxsatisfactionchart.gif

Välkommen!

En annan tankeställare till motpol till varför folk hatar Windows är det faktum att Mac-användare gillar sina datorer och operativ så mycket som de gör. Varför är Mac-användare så ovanligt förtjusta i sina datorer? Man måste nog konstatera att Mac-användare generellt är mycket mera förtjusta i sina Macar än vad Win-användare är i sina PC. Det har givetvis med att det procentuellt är vanligare med ett omsorgsfullt val av plattform om man väljer en underdog som Mac men det förklarar nog inte hela sanningen bakom Macens omtyckthet. Nästan varenda kotte som använder Mac har en stark positivism till sin dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 20:33

Tack, skall kolla det imorgon på jobbet. Osedvanligt korkad "feature". Ungefär som att slå sig själv med en hammare för att det känns bättre när man slutar.

Hemma slipper jag som väl är sånt tjafs - Windows tänker jag inte befatta mig med på fritiden, jag blir mer och mer övertygad om det för varje dag. Har tillbringat arbetsdagen med att rota i Windows ODBC Administrator och vad den gör beroende på vilka rättigheter användaren har. Not a pretty sight...

<offtopic>
Ändrar man den där flaggan blir menyerna skitjobbiga. Utan fördrökning så poppar menyer upp överallt när man glider med musen i menyerna, kan vara väldigt irriterande och ibland hindrande. Fördröjningen finns av en anledning!
</offtopic>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 21:48
Ursprungligen av eternit:

<offtopic>
Ändrar man den där flaggan blir menyerna skitjobbiga. Utan fördrökning så poppar menyer upp överallt när man glider med musen i menyerna, kan vara väldigt irriterande och ibland hindrande. Fördröjningen finns av en anledning!
</offtopic>

Det gäller att hitta rätt värde. Default är 400 ms (0,4 sekunder), vilket jag tycker är för mycket. Men eftersom man måste starta om datorn mellan varje ändring så tar det sin lilla tid att hitta den perfekta inställningen. Å andra sidan blev det inte så jätterappt när jag tog bort fördröjningen (på en dual core PC).

Man kan faktiskt ha upp till 4 sekunder fördröjning. Hur tänkte de då?
Fast det kan ju vara ett kul bustrick!

Anjuna -

Hoppas du gör rätt val mellan Windows och Mac OS X!
Själv använder jag båda två, men jag har alltid varit en Mac-typ, så jag gillar Macen mer.
Mac OS X tar en liten stund att få inbankat i huvudet hur allt funkar, men du ska allt se att det går snabbt.

Om jag lärde mig att använda Mac OS 10.2 på smidigt sätt efter endast någon vecka när jag var 13 år, så ska du nog klara det rätt snabbt du med ...Dock hade jag OS 8 & 9 erfarenhet redan.

"I bid you farwell"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-29 12:50

Är väl inte så mycket mer att diskutera här. Han har ju förmodligen redan sålt datorn och gått tillbaka till WinXP. Han har iaf annonserat ut den ett tag efter hans senaste kommentar. Förmodligen bäst för alla. Verkade nästan som om han bestämt sig för att gå tillbaka innan han köpte den.

Ursprungligen av Beleg:

Är väl inte så mycket mer att diskutera här. Han har ju förmodligen redan sålt datorn och gått tillbaka till WinXP. Han har iaf annonserat ut den ett tag efter hans senaste kommentar. Förmodligen bäst för alla. Verkade nästan som om han bestämt sig för att gå tillbaka innan han köpte den.

Till din info.... Nej dator är inte såld, Nej jag hade inte ens i åtanke att sälja den överhuvudtaget närjag stod i butiken och köpte den, jag var som ett litet barn när jag kom hem och satte igång den.....

Som jag sagt tidigare, Mac OS X är ett underbart operativsystem, men det är SMÅ saker jag retar mig på, vissa funktioner och saker jag saknar som jag inte kan göra i Macen som jag MÅSTE göra om dagarna som fungerar UTAN problem i Windows XP

Självklart vill jag INTE sälja min Mac, jag älskar den mer och mer för varje dag och jag lär mig mer och mer varje dag...... jag gör mac kommandon när jag sätter mig vid PCn här hemma, jag drar musen till vänster istället för till höger... jag har vant mig absolut!!....

Och tanken har även slagit mig att Installera Windows XP i min Mac, men min skiva har inte SP2 och Microsoft vägrar skicka mig en ny med SP2 i.

Så jag står fortfarande i ett ultimatum, sälja eller ej?

MEN! Tyvärr har jag råkat ut för en ekonomisk "kris" och är i behov av pengar, har blivit en del oförutsedda kostnader denna månaden, varit tvungen att köpa nytt kylskåp för 4500 kr, och betala en flygbiljett till Los Angeles, för 6000 kr... Ändå 10500 kr EXTRA jag varit tvungen att hosta upp denna månaden pga oförutsedda grejor, alltså, kanjag sälja macen vore det bra, slipper jag oroa mig för räntan på mitt mastercard!

Så..... kanske har ni fått en vettigare förklaring ?? Säljer inte enbart pga att jag är "missnöjd" med vissa funktioner.....

Ursprungligen av anjuna_beats:

Och tanken har även slagit mig att Installera Windows XP i min Mac, men min skiva har inte SP2 och Microsoft vägrar skicka mig en ny med SP2 i.

Du kan fixa det själv utifrån din gamla skiva. Googla efter "slipstream" och "sp2".

Jaja, snart är "hatet" vänt mot Vista isället.;)

OT: Varför installerar man Windows på en Mac???? Helt obegripligt. Det är ju OSX man vill ha. Vore kanon om man kunde köra OSX på PC utan mekande i stället.

Ursprungligen av Svante S:

Jaja, snart är "hatet" vänt mot Vista isället.;)

OT: Varför installerar man Windows på en Mac???? Helt obegripligt. Det är ju OSX man vill ha. Vore kanon om man kunde köra OSX på PC utan mekande i stället.

Ibland vill folk spela spel som endast finns till Windows, men de kanske har sålt sin PC för att köpa Macen eller kanske rent av inte orkar koppla upp PC:n varje gång.

Det finns även de som måste köra vissa arbetsprogram som ej finns till Mac. Tyvärr.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 18:00

Främst hatar folk Win XP för att det är så himla lätt att hata! MASSOR att klaga på, helt enkelt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-02 18:25
Ursprungligen av Svante S:

...Varför installerar man Windows på en Mac???? Helt obegripligt. Det är ju OSX man vill ha. Vore kanon om man kunde köra OSX på PC utan mekande i stället.

Personligen... enbart för att kunna spela alla spel som inte finns till OSX.

Ursprungligen av kainen:

Personligen... enbart för att kunna spela alla spel som inte finns till OSX.

Det betyder att macen har "räddat" mig från spelträsket, där jag garanterat skulle ha lätt att fastna!;)

XP är snart historia, kanske dags att ge betraktandet en rättvisare bild med att snart jämföra OSX med Vista. XP är som jag ser det en säkerhetsrisk så fort den är ute på nätet, som ett rent arbetsverktyg så duger den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-29 14:02
Ursprungligen av Olle@mac:

XP är snart historia, kanske dags att ge betraktandet en rättvisare bild med att snart jämföra OSX med Vista. XP är som jag ser det en säkerhetsrisk så fort den är ute på nätet, som ett rent arbetsverktyg så duger den.

Japp, Xp är bra för ouppkopplade burkar vars diskettstationer har rivits ut. Likaså cd-läsaren. Lämna sedan datorn i ett stängt rum och ha ett 20-teckens lösenord på den. Dååå är den säker. Jaa!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-29 14:06

Jag ska väl inte förvänta mig mer av en tråd om WinXP på 99mac...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-29 14:10
Ursprungligen av zulee:

Jag ska väl inte förvänta mig mer av en tråd om WinXP på 99mac...

Nepp!

Bevaka tråden