Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelmappat från Macbook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-18 15:05

Går det att få ur pixelmappad bild från en Macbook till en LCD-tv med 1366x768 i upplösning?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-18 22:10

det går att få 1360x768 eller 1368x768. MEN inte på alla. Jag har försökt få igång en polares samsung LCD men det går inte. Provat både med displayconfigx och switchresx

Du får alltså 3 rader svart på varje sida om du kör 1360 eller 2 rader utanför om du kör 1368. pixelmappat hursomhelst.

Rätta mig gärna om jag har fel

Vad är det för TV du har eller ska köpa?
Har hört att LG ska funka bra med dator via HDMI/DVI.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-19 00:24
Ursprungligen av kesperse:

det går att få 1360x768 eller 1368x768. MEN inte på alla. Jag har försökt få igång en polares samsung LCD men det går inte. Provat både med displayconfigx och switchresx

Du får alltså 3 rader svart på varje sida om du kör 1360 eller 2 rader utanför om du kör 1368. pixelmappat hursomhelst.

Rätta mig gärna om jag har fel

Vad är det för TV du har eller ska köpa?
Har hört att LG ska funka bra med dator via HDMI/DVI.

Jag vet inte alls vad jag ska köpa för tv än
Vet bara att jag ska inhandla en LCD-tv inom en snar framtid och det vore ju himla trevligt om det gick att få pixelmappat då.. 3 rader spelar ingen större roll. Inget man ser ändå från tittavstånd..
Men det var ju bra om det går att fixa=)

Detta hänger på TVn. macbooken kan peta ut vilken upplösningen man vill. min 40" lcd klarar det iaf.

...och vad betyder pixelmappat?

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-19 20:31
Ursprungligen av sjovall:

...och vad betyder pixelmappat?

Det innebär att en pixel som grafikkortet skickar ut motsvarar en pixel på tv:n.
Om det inte är pixelmappat kan en pixel flyta ut över fler pixlar på tv:n vilket kan göra att vissa delar på bilden ser lite grötig ut.

För att se om man kör pixelmappat kan man gå in på denna sida;
Pixelmappat.nu

Läs instruktionerna. Man ska se en jämn grå yta utan skillnader så att säga.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-19 21:13

Ta med datorn till affären och testa på de olika modeller du är intresserad av. Det gjorde jag

1
Bevaka tråden