MacBook Pro 17" - rasar andrahandsvärdet?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag brukar inte vara den som ska ha fantasipriser när jag säljer men jag har blivit lite förvånad då jag inte efter två veckors annonsering (på flera ställen) fått en enda napp på min MacBook Pro 17" CoreDuo 2.16GHz/2GB/120GB. Jag har begärt 20,000 och den kostade 32,000 i augusti. Förr har ju alltid andrahandsvärdet hållt sig ganska bra på macarna men har detta förändrats kraftigt på senare tid? Eller är det så att folk i allmänhet inte längre vill ha en 17"?

Tacksam för reflektioner..
/ B

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-18 03:45

Det kanske inte är priset som är fel utan att det inte finns någon efterfrågan alls. Fast å andra sidan skapar ett pris en efterfrågan.

Generellt har Macar haft ett fantasiandrahandsvärde, nu säger jag inte att du har ett sådant, men det kanske är det som händer nu att detta är något som ändras.
Men som Sidde säger det är priset som skapar efterfrågan.

MBP 17" är en mycket speciall maskin till en speciell kundgrupp. Som förmodligen inte är så stor.

Måste ha och göra med att den nya versionen kom i November

.. eller att Intelprocessorerna förvandlat Macarna till "vilka PC-datorer som helst". Min teori är att det helt enkelt inte är exklusivt att äga en dator med Intelprocessor längre. Eftersom det sitter Intel i datorerna så har folk en annan uppfattning om hastighet och teknisk utveckling, än G4 och G5 (som antagligen gjorde användarna/köparna mer förundrade).

Sammanfattning: Intel som Intel tänker folk, å köper en PC istället..

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-18 12:47

Du kan ju köpa en ny 17" bärbar på OnOff för under 10 0000 (utan några järmförelser i övrigt)

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-18 12:50

Har det möjligen inte med att göra att det har kommit en ny bättre processor och 17"maskin till ett lägre pris??
Mikael

Jo absolut, ett visst prisfall är ju naturligtvis att vänta, av flera skäl, det är bara att det kanske är lite större än jag hade trott. Tack så mycket för era kommentarer.

jämför man med närmsta modell på applestore idag så är den snabbare i nästan alla avseenden och kostar 27500kr.

även om man kan tycka att 20kkr är ett rimligt pris, eller iaf inte orimligt, tycker nog många att det är lite läskigt att lägga 20 papp på en begagnad maskin oavsett om det är ett 'rimligt' pris.
(personligen skulle jag iofs vara tveksam till att lägga tjugo tusen ens på en beg rev-b, men då är jag ju inte så sugen på just 17"-modellen heller...)

Men om du tänker på att alla studenter har 10% rabatt hos applestore, och att grundmodellen numera har 2,16ghz c2d-processor och 1gb ram så kan jag tänka mig att det är svårt att få sålt datorn för 20000 även fast det är en 17". Dessutom kan man ju dra av momsen om man köper den via företag.
Jag har funderat på att köpa begagnad mpb, eftersom jag skulle behöva bättre grafikkort än det som finns i macbook, men inte är beredd att lägga pengarna som krävs för en ny mbp. Men med tanke på den större risken vad gäller begagnade datorer så skulle jag knappast vara beredd att ge mer än runt 12000 för en begagnad. Jag tror helt enkelt att du kommer att få det väldigt svårt att sälja datorn för det priset.

20.000 är en smärtgräns för många, hade du begärt 18-19K så hade du nog fått några intressenter

När jag säljer datorer brukar jag fråga mig själv vad jag skulle kunna tänka mig betala om detta vore en dator någon annan använt och nu vill bli av med. Priset som dyker upp i huvudet brukar bli ganska lågt, lägre än vad jag egentligen vill sätta. Men det är nog, om man ska vara helt ärlig, rätt pris. Köparen ska absolut inte betala mer än vad du själv hade varit villig att betala.

Tradera?

Du skulle ju kunna prova att lägga ut den på auktion - där får du ett riktigt marknadsvärde, problemet är att tradera inte har lika många besökare som t.ex. blocket och att du därmed inte når lika många potentiella köpare. Annars tror jag att du får röra dig gradvis neråt i pris för att locka köpare.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 00:02

17-tummaren är lite speciell. Underbar när den står på skrivbordet, men onödigt stor att släpa runt på. Ungefär som att ha diskbänken med sig när man är ute och åker.

Ursprungligen av Konrad:

17-tummaren är lite speciell. Underbar när den står på skrivbordet, men onödigt stor att släpa runt på. Ungefär som att ha diskbänken med sig när man är ute och åker.

Kanske lite överdrivet..

Hade jag själv varit villig att betala det jag begär hade jag ju inte sålt den. Hehe.. bara fånar mig. Nu har jag satt ner den till 18.500:- men å andra sidan är då prutmånen helt slut. Jag tycker själv 20.000 är ganska billigt för maskinen.

Så här gör jag den jämförelsen:
Nuvarande modell kostar 27.500 med samma mängd minne. Modellerna är helt identiska i alla avseenden förutom processorn. Samma skärm, samma 256MB grafikkort, samma hårddisk, samma minne, samma anslutningar och samma Firewire 400/800, samma Expresskortplats, samma mjukvaror, samma allting. Min har 8 månander garanti kvar, en ny har 12. Min är i 100% perfekt skick, även kostmetiskt, inga passsformsproblem eller något sånt alls. Så skillnaden är endast processor. Min är en 2.16GHz CoreDuo, den nya är en 2.33GHz Core2Duo. Så då kommer den an på prestandaskillnaden - det kan handla om 5-15% skillnad beroende på OS och applikation.

Så mellan 20' och 27'5 skiljer 7.500, eller ca 29% prissänkning och min maskin är 4 mån begagnad. För att vara en 4 mån gammal Mac är det en ganska stor prissänkning, betydligt större än det brukade vara. Och som det ser ut kanske jag får den såld först på 18.500, vilket ju då blir en prissänkning på ca 33%.

Jämför detta med Macbook CoreDuo som folk säljer för 9000 när den nya Core2Duo kostar 10.500 - här pratar vi prissänkning på ca 14%. För all del kan de ju få lite svårt att sälja i det läget också..

Nu känner jag mig som en gnällig gammal gubbe.

• Medlem
  • 2006-12-06 01:24

Jag kommer med följande djärva teori: Tidigare (äldre generationen G4) var man tvungen att köpa 17" för att få en rimlig upplösning 1440x900. Nu får man samma upplösning på den mer bärbara 15". Så tänkte jag i alla fall.

Förvisso är 1680x1050 ännu bättre, men efter att ha haft en 17" prioriterar jag en något mindre storlek och lägre vikt. För att differentiera 17" borde kanske Apple köra med 1920x1200? Även om jag personligen inte är intresserad av så hög upplösning.

Jo, det kan ligga något i det. Jag tror förvisso att 17" med sina 1680x1050 blir lite mer attraktiv igen med Leopard och zoomen - det kan vara lite plottrigt ibland som det är nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-02 13:34

nu är detta en gammal tråd men ändå. Ni som har erfarenhet av att sälja Macbook Pro 17 tum begagnad, anser ni att den är mer svårsåld än 15 tummaren? Den enda hyfsat nya 17 tummaren som jag hittar på tradera gick för 7 000 kr, dvs. ungefär vad 13 tummarna går för

Står i valet och kvalet mellan 15 och 17, men lutar åt 17 just för att den i princip kommer att fungera som en stationär dator. Samtidigt känns det trist om man ska förlora betydligt mer vid en kommande försäljning jämfört med 15..

Ursprungligen av nikmoz:

nu är detta en gammal tråd men ändå. Ni som har erfarenhet av att sälja Macbook Pro 17 tum begagnad, anser ni att den är mer svårsåld än 15 tummaren? Den enda hyfsat nya 17 tummaren som jag hittar på tradera gick för 7 000 kr, dvs. ungefär vad 13 tummarna går för

Står i valet och kvalet mellan 15 och 17, men lutar åt 17 just för att den i princip kommer att fungera som en stationär dator. Samtidigt känns det trist om man ska förlora betydligt mer vid en kommande försäljning jämfört med 15..

Jag tror faktiskt att 17" har begränsad målgrupp. Har en 17" på väg ut på "marknaden" snart som var riktigt dyr ny så vi får se hur den tas emot där ute...

Se vad du får ut av den i användning istället för värdeminskningen.

Har aldrig förstått att folk kör med en dator i två år, kanske tjänat en massa pengar på den men sen ska de få ut varenda krona när de säljer den "för att den kostade *:- när den var ny..."

Det är lite annat om man fixar och säljer datorer för då är det just mellanskillnaden som är vitsen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 16:17

Jag sålde min snart 4 år gamla 17" MBP för några veckor sen. Med "extra allt" så hade den ett nypris sommaren 2007 på ca 31.500 kr, sålde den för 8.000 kr. Den låg ute på Blocket i ganska exakt 2 månader innan den gick (men det var en 99mac-medlem som köpte den!). Jag fick vad jag förväntade mig.

Den billigaste versionen av MacBook Pro 15" med max RAM håller nog värdet bäst, MacBook undantagen.

1
Bevaka tråden