Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-läsaren spinner igång varje gång datorn bootas.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falun
  • 2006-11-18 02:13

Tjo.

Varje gång jag startar min Power mac G5 DP 1,8 GHz så spinner DVD-läsaren upp i högvarv. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-11-18 15:45

För att du skall kunna boota från den. Datorn spinner igång den optiska enheten för att se om det finns en bootbar skiva där.

Tror jag.

Om du vill att den inte ska snurra igång så skulle jag föreslå att du slutar lämna skivor i den helt enkelt.

  • Medlem
  • Falun
  • 2006-12-03 12:14
Ursprungligen av apple4ever:

Om du vill att den inte ska snurra igång så skulle jag föreslå att du slutar lämna skivor i den helt enkelt.

Det sitter ingen CD-skiva i, den spinner ändå upp.
Är dock inte säker på om det är just CD-läsaren som låter, men varje gång jag startar datorn så är iaf något som spinner upp som tusan och sedan lägger av när jag kommit till inloggningsprompten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-03 12:32

Men om det inte finns någon skiva i läsaren så spinner den väl inte upp?
Det skulle kunna vara en tempstyrd fläkt som går igång. När du väl har kommit in i os x så får den rätt info av tempsensorerna och varvar ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 13:13

På Mac Mini och PowerBook hörs det också ett högt ljud som tydligt kommer från den optiska enheten. Det ska vara så.
PM G5 vet jag inte, men det är nog ingen fara där heller.

1
Bevaka tråden