Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

You need to restart you computer... (krånglande iBook)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-17 23:54

Har nyss startat min dator igen efter ett annorlunda upplevelse. Helt plötsligt blev skärmen gråbrun och det stod "You need to restart your computer". Ingen som helst förklaring. När man körde Windows brukade det iaf stå "programmet har utfört en förbjuden åtgärd".

Det har hänt tidigare i en annan situation. Det var när jag tog upp datorn och ryggsäcken och upptäckte att den hade stängt av sig själv. Att sätta på den fungerade inte men när jag höll ner shift/control/äpple (eller vad det nu var) tillsammans med på-knappen kom den igång. Men jag fick inte igång datorn utan meddelandet "You need to restart your computer" dök upp. Jag startade om datorn och samma visa igen. Så gjorde den ett antal gånger innan jag tillslut fick igång den.

Varför gör den på detta viset? Datorn är inte så värst gammal, jag köpte den våren 2005 så den borde inte lägga av redan. Jag börjar bli besviken på Apple som datortillverkare. De gör ett fantastiskt operativsystem, men datorerna håller inte samma klass.

Ett annat problem är att sedan någon månad så har jag problem med den lilla haken som håller nere locket. Den vägrar komma ner när jag stänger locket. Vad kan man göra åt det?

Kanske ska nämna att datorn ifråga är en iBook G4 med Panther 10.3.9

Ytterligare ett problem som irriterar mig är att när jag trycker på F12 för att mata ut DVD-skivor så låter den en massa men inget händer. Däremot så verkar det som den börjar mata ut skivan, men sen stoppar in den igen för DVD-spelaren dyker upp och frågar om jag vill titta på skivan från början eller där jag senast var. Vad kan man göra åt det?

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 08:12

När skärmen bli grå på din mac på det sättet så motsvarar det blå skärm på Windows. Det är inte bara ett program som strular utan OSet. "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd" gäller bara ett program. Jag måste säga att "förbjuden åtgärd" bl a många konstiga meddelande i Windows inte är så värst upplysande heller.

Grå skärm med detta meddelande "You need to restart your computer" heter Kernel Panic. Det kan finnas olika orsaker. Kan vara hårdvaran, många säger fel på ett minne (har du installerat mer minne nyligen?) men det kan också orsakas av t ex USB tillbehör som är kopplade till datorn (det hade jag en gång). Sen kan det också vara mjukvaran trots vad många säger så står det också som orsak på Apples support site.

Jag skulle vänta. Har kernel panic hänt en gång, så är det ingen gång. På två år har jag bara fått det en gång och det var första veckan med datorn. Händer det igen då kanske är det dags att börja kolla runt på Apples supportsida. Läs om Kernel Panic först så kan du börja fundera på vad som kan orsaka det i ditt fall.

Kernel panic som beskrivs ovan kan mycket riktigt bero på flera saker, men det är ett fel med processor kärnan, precis som namnet antyder. Det kan ha att göra med mjukvaran, det är mycket som kan gå fel i en dator, hundratalsprocesser som kanske inte funkar ihop med en annan osv. Men min erfarenhet av nyare datorer, är att en kernel panic innebär fel med hårdvaran, till 95%. Har du en kernel panic och dator uppför sig friskt och du inte får några fler kernels så e det lungt, men får du 2 sådana under kort period eller om dator strular. Så kan det vara hårdvaran. Mitt tips är att köra skivverktyg för säkerhetsskull.

det har INGET med PROCESSOR kärna att göra. Kernel betyder http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_(computer_science)

Har du provat att hålla ner musknapp under uppstart? (då matas skivor ut). Det är inte alltid det hjälper dock. En trilskande och något skev skiva lyckades jag få ut med hjälp av ett kreditkort som hjälpte skivan att "glida upp" och ut över kanten.

Vad gäller haken för locket: Har du tappat eller stött till datorn? I så fall kan den magnet som drar ner haken ha kommit ur läge. Dessutom kan minnesmodulen lossat lite vilket i sin tur kan orsaka kernel panic.

Kolla minnena med Memtest som jag har hört folk rekommendera förut:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17156

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 23:58

Jag har det värre, konstanta Kernel Panics när jag har Airport igång. Antar att kortet eller antennen lossnat lite, för jag kan få signal och kontakt en kort stund, men visst är kortet fastlöddat på logikkortet på den sista serien iBooks? Men inte går det att hitta instruktioner till hur man skruvar isär den för att fixa det någonstans... Får väl helt enkelt leva med kabel tills den lägger ner helt.

1
Bevaka tråden