Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kontera startkapital?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 20:23

Sitter nu och pillar in alla verifikationer och fakturor i Fortnox, men hur konterar jag startkapitalet från delägarna?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 20:32

Jag kan också passa på att fråga vad det är för skillnad på:

2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, oreducerad
2621 Utgående moms på försäljning inom Sverige, reducerad 1
2631 Utgående moms på försäljning inom Sverige, reducerad 2

Vilken ska jag använda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-17 20:35
Ursprungligen av themos:

Sitter nu och pillar in alla verifikationer och fakturor i Fortnox, men hur konterar jag startkapitalet från delägarna?

Villkorat aktiägartillskott (typ lån)
alt.
ovillkorat aktiägartillskott (tillskott)

A. Det beror på vad det är för företagsform. Sannolikt inte aktieägartillskott iallafall om det är startkapital.

B. Reducerad moms är tex 6% bokmoms. Sannolikt är det du säljer 25% moms, dvs oreducerad, men det beror ju på vad du säljer och till vem.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 20:48

Jag hittar det inte, vet du vad de har för kod? Det är pengar kontant från privatperson och inte företaget som har lånat..

Det är ett AB.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 21:38

Kruxet blir ju att man måste kontera de inkommande pengarna, så vilket konto ska man ta då? Jag vet ju inte vad respektive konto heter, men det blir väl typ:

1. Konto "Tillgång 1" - kredit summa x, konto "Aktiekapital" - debet summa x
2. Konto "Aktiekapital " - kredit summa x, konto "Plusgiro" - debet summa x

Sen kan jag köra alla pengar in/ut på plusgirot eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 23:50

Problemet är att jag inte hittar ett konto som jag kan krediteras startkapitalet utan att hela balansräkningen ballar ur.. Det måste vara ett konto som är helt externt typ.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 14:14

Om det är 100 tkr i lägsta aktiekapital som du menar så ska pengarna först in till företagets kassa/bank (debet 19xx) och sedan krediteras aktiekapitalet (skuld till ägarna), konto 2081.

Kevin

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 19:21

Tack!

1
Bevaka tråden