Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeekTool - Tråden!

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

#GeekTools och alla skript sammt allt som har med det här underbara program att göra!

Senast redigerat 2013-03-22 00:13
  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 12:38

mitt script:

lit=`who | grep "console" | awk '{print $5}'`
whit=`whoami`
echo "$whit > $lit"
uptime
bdf=`df -h | grep "Filesystem"`
echo "HDD : $bdf"
bdf=`df -h | grep "disk0s2"`
echo " $bdf"
echo
myen0=`ifconfig en0 | grep "inet "| awk '{print $2}'`
echo "Ethernet IP: $myen0"
myen1=`ifconfig en1 | grep "inet "| awk '{print $2}'`
echo "AirPort IP: $myen1"

Ursprungligen av erkus:

mitt script:

lit=`who | grep "console" | awk '{print $5}'`
whit=`whoami`
echo "$whit > $lit"
uptime
bdf=`df -h | grep "Filesystem"`
echo "HDD : $bdf"
bdf=`df -h | grep "disk0s2"`
echo " $bdf"
echo
myen0=`ifconfig en0 | grep "inet "| awk '{print $2}'`
echo "Ethernet IP: $myen0"
myen1=`ifconfig en1 | grep "inet "| awk '{print $2}'`
echo "AirPort IP: $myen1"

Jag får inte det att se så snyggt ut, mitt ser ut så här.
Problemet är att texten och hårddisk inf inte ligger jämt med Hårddisk texten.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 14:01

man får lägga in mellanslag mellan echo " och $bdf".
dom kom inte med förut när jag kopierade av nån anledning. lägg in lika många mellanslag om HDD: tar upp så kommer dom hamna snyggt o prydligt under varandra...

Ursprungligen av erkus:

man får lägga in mellanslag mellan echo " och $bdf".
dom kom inte med förut när jag kopierade av nån anledning. lägg in lika många mellanslag om HDD: tar upp så kommer dom hamna snyggt o prydligt under varandra...

Tackar!

Har fler bra skript alt hemsidor med bra skript så kan du gärna dela med dig om du vill!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-18 17:31
Ursprungligen av erkus:

man får lägga in mellanslag mellan echo " och $bdf".
dom kom inte med förut när jag kopierade av nån anledning. lägg in lika många mellanslag om HDD: tar upp så kommer dom hamna snyggt o prydligt under varandra...

Var exakt ska man lägga in mellanslag? Jag blir lite förvirrad, eller så kan jag inte bara detta. För mig blir det också fel.

ett annat skript är det här:

cal | sed "s/^/ /;s/$/ /;s/ $(date +%d) / $(date +%d | sed 's/./#/g') /"

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011108211802830

Kontrollrera Itunes från terminalfönstret. Sen kan du köra scriptet med flaggan "status" i geektool så får du en snygg ruta om vad du spelar.

Är det någon som vet hur man skulle kunna få en statusruta för unix mail? Alltså inte Apple mail utan unix kommandot mail.

Det här är ett händigt litet skript jag kör med GeekTool för att räkna antalet dagar sedan i söndags.

#!/bin/bash
ref="1163372400"
now="`date +%s`"
day="86400"
c1=`echo "$now - $ref" | bc`
c2=`echo "$c1 / $day" | bc`
c3=`echo "$c2 + 1" | bc`
echo "Dag $c3"
Ursprungligen av Björn Leander:

Det här är ett händigt litet skript jag kör med GeekTool för att räkna antalet dagar sedan i söndags.

#!/bin/bash
ref="1163372400"
now="`date +%s`"
day="86400"
c1=`echo "$now - $ref" | bc`
c2=`echo "$c1 / $day" | bc`
c3=`echo "$c2 + 1" | bc`
echo "Dag $c3"

Räkna dagar till vad ???

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-11-18 23:40

Om ni inte orkar leta upp iTunes-scriptet, så tror jag att detta funkar:

osascript -e 'tell application "iTunes"
set q to current track
"Now playing: " & artist of q & " - " & name of q
end tell'
Ursprungligen av HannesP:

Om ni inte orkar leta upp iTunes-scriptet, så tror jag att detta funkar:

osascript -e 'tell application "iTunes"
set q to current track
"Now playing: " & artist of q & " - " & name of q
end tell'

Det fungerade bra så när som på att om inte itunes är igång så sätter det igång det. när jag har scriptet igång kan jag bara ha itunes avstängt i ca 10 sekunder...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 20:04
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Det fungerade bra så när som på att om inte itunes är igång så sätter det igång det. när jag har scriptet igång kan jag bara ha itunes avstängt i ca 10 sekunder...

iTunes avstängt ?! :eek:

Men det kan man ju inte ha jue

Veckodagar tror jag

Antalet dagar sedan 2006-11-13 00:00. Just den här veckan sammanfaller det med veckodagarna.

Edit: Skrev fel datum.

Senast redigerat 2006-11-19 02:01
Ursprungligen av Björn Leander:

Antalet dagar sedan 2006-11-12 00:00. Just den här veckan sammanfaller det med veckodagarna.

Varför ??

Ingen speciell anledning. Jag ville bara prova för att se hur man kunde göra och sedan fick den ligga kvar.

Det var ganska kul att du sade det faktistk för jag hade kört in det och var jättenöjd, men sen efter ett par dagar så kom tjejen och klagade på att det inte gick att stänga av iTunes, jag hade inte kommit på tanken att prova själv...

Applescriptet från http://linus.homeunix.com/GeekTool/ kollar om iTunes körs innan den frågar så iTunes öppnas inte.
Som jag skriver på sidan så är det ett script till Adium som jag skrivit om till GeekTools.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 20:21

Hej,

tycker det här verkar väldigt intressant. Men jag har testat mig fram o kommer ingen vart.. kan absolut ingenting om script men man ska ju testa för att lära sig eller hur?
Så jag har skrivit in en massa i Terminalen:

Last login: Fri Dec 15 12:50:29 on console
Welcome to Darwin!
Förnamn-Efternamn:~ Förnamn$ chmod u+x
usage: chmod [-fv] [-R [-H | -L | -P]] [-a | +a | =a [i][# [ n]]] mode|entry file ...
Förnamn-Efternamn:~ Förnamn$ osascript -e 'tell application "iTunes"
> set q to current track
> "Now playing: " & artist of q & " - " & name of q
> end tell'
Now playing: Coldplay - Fix You
Förnamn-Efternamn:~ Förnamn$ osascript /Users/Förnamn/Desktop/Förnamn/\303\226vrigt/iTunes.playlist.scpt
iTunes is not playing a playlist
Förnamn-Efternamn:~ Förnamn$

och följande i geek tool på shell command:

osascript /Users/Förnamn/Desktop/Förnamn/Övrigt/iTunes.playlist.scpt

förnamn är då vad jag döpt min dator och mapp till

Är jag ett hopplöst fall? Någon som orkar hjälpa?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-25 22:33

Du behöver bara skapa en ny entry av typen "Shell", och skriva in:

osascript -e 'tell application "iTunes"
set q to current track
"Now playing: " & artist of q & " - " & name of q
end tell'

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-01 19:56

Jag vill kunna ändra så att det inte står Welcome to Darwin! när man är inne i Terminalen.. utan något roligare. Hur kan man ändra det? Vet inte om detta är rätt tråd.. Hittade nån gammal från 2002 men jag vet inte om det är så bra att liva upp den igen

Eftersom mitt gratis medlemskap på MacUpdate upphörde så skapade jag mig en egen WatchList mha geektool, scriptet :

/opt/local/bin/lynx -dump http://www.macupdate.com/mommy/macsurferx.xml | grep title | sed -e 's/<title>//;s/<.*title>//' |  awk 'NR>2'  | grep -i -f /Users/daniel/Documents/macupdate.txt

Du behöver LYNX installerat, och sedan i filen "macupdate.txt" lägger du en lista med de applikationer du vill "watcha".

Nån mer än jag som har problem med att om man försöker skapa nya grupper i GeekTool så knasar det till hela konfiguration och entrys blandas ihop och allt blir galet? Verifierat problem på två olika datorer ...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-01-21 23:08

Jag har filat vidare på mitt scrips som finns längre upp i tråden så att diskinformationen ska innehålla alla diskar som mountas som t.ex. ipoden eller ett flashminne. problemet blir att all denna info hamnar i en variabel med en massa radbrytningar emellan. Då blir det bara indrag på första raden om man gör som jag har gjort. Hur kan man tvinga echo att använda sig av ett specificerat tillfälligt indrag? eller kan man inkludera indraget när man definierar variabeln? Tack för snabbt svar

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-05-18 16:18

jävla skitprogram... det åt upp hela mitt script. fyfan va kasst. allt bara borta

Är det någon som lyckas byta standardikonerna, de där röda och gröna alltså. Jag håller på att rensa lite på skrivbordet och skulle gärna använda ikoner till ett par enkla funktioner, men som det är nu har jag ingen lust för de ser hemska ut i min mening. Men att dra och släppa egna ikoner fungerar inte, jag har provat med gif, jpeg och png av olika slag men inget fungerar.

Mina behov går att lösa med lite if och else i scripten, men det skulle vara väldigt smidigt att kunna använda sig av ikonfunktionen då det blir lite enklare och snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 12:50

Efter en hel googlande hittade jag en intressant tråd på GeekTools egna forum angående hur man kan få fram AirPorts signalstyrka på skrivbordet medhjälp av GeekTool. Så här går du till väga.

Börja med att ladda ner detta AirPort CLI Verktyg. Självklart behöver du inte lägga filen på skrivbordet, men för enkelhetens skull valde jag att lägga den där.

user@computer:~$ cd Desktop/
user@computer:~/Desktop$ tar -xvzf airport.tar.gz
user@computer:~/Desktop$ cd airport/
user@computer:~/Desktop/airport$ make
user@computer:~/Desktop/airport$ sudo mv airport /usr/local/bin

Nu är programmet installerat och det är dags att fixa ett skript som fungerar med GeekTool. Kopiera följande rader och spara det där du nu vill ha det med filändelsen .sh

#!/bin/bash
echo -n "AirPort:$(/usr/local/bin/airport | grep % | cut -c 1-4)" "@ " 
/usr/local/bin/airport | grep Network | awk '{print $3}'

Kör skriptet körbart genom att utföra följande kommando i Terminalen, ändra såklart sökvägen till skriptet om du har valt att lägga det någon annanstans.

user@computer:~/Desktop$ chmod +x airport.sh

Dra sedan skriptet till ett öppet fönster i Terminalen för att få fram hela sökvägen, kopiera sedan sökvägen och klipp in den i en ny entry i GeekTool under kategorin Shell. Voila, nu är det klart och outputen kommer se ut så här.

AirPort: 80% @ Nätverket_du_är_ansluten_till

Ett stort tack till Simon Blommegård för hjälpen med cut kommandot!

Senast redigerat 2007-06-21 23:29
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-18 15:52

.mp3: Jag har provat att installera den där airport-verktyget.. Jag kommer så långt till att jag är inne i Terminalen och skriver tar xvzf airport.tar.gz , men när jag har gjort det kommer det bara upp något felmeddelande.. Efter det provar jag make och allt det fungerar bra.. Sen får jag själva scriptet att fungera.. I Geektool står det: Airport: , men ingen signalstyrka eller någonting i procent.. Hm. Har jag missat något?

BlackBook:~/Desktop Davice$ tar -xvzf airport.tar

gzip: stdin: not in gzip format
tar: Child returned status 1
tar: Error exit delayed from previous errors
BlackBook:~/Desktop Davice$ tar -xvzf airport.tar.gz
tar (child): airport.tar.gz: Cannot open: No such file or directory
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error exit delayed from previous errors

Bevaka tråden