Är det rätt läge för att sälja sin G5:a?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har blivit erbjuden 13.000 för min Powermac G5 dual 2.0 med 1.5 i ram samt 250 gb hd. Jag jobbar med grafisk design och även webbdesign och är beroende av en relativt snabb och funktionsduglig dator, nu och i framtiden. Jag använder dagligen hela CS2 paketet. I nuläget har jag ingen bra skärm utan sitter med en lånad 17 tums skärm varav 24 tums iMac känns relevant ur ett ekonomisk perspektiv.

Frågan är om det är värt att sälja min nuvarande dator, och i sådana fall vilken dator ska jag köpa med tanke på vad den kommer användas till. Kanske ska jag endast köpa en cinema 23 display och behålla min G5:a dual i ngt år till?

Mina alternativ och tankar:
1. Säljer inte min G5:a men köper en Cinema 23-display (kostar ca 11 000).
- Relativt billigt, men hur kommer jag klara mig med denna dator i framtiden då CS3 är på intåg och även Leopard? Kommer den kännas allt för segt att jobba i med med dessa program? (en relativ fråga, men vad tror ni och varför?).

2. Säljer G5:an och köper en iMac 24 tum (ca 6000 i mellanskillnad).
-Helt klart det billigaste alternativet där jag slår två flugor i en smäll med en ny dator plus skärm, för ett mycket bra pris. Frågan är dock hur iMacen står sig gällande prestandaskillnad i jämförelse med min G5:a, och detta redan nu samt efter att CS3 och Leopard kommit? Kommer iMacen kännas alldeles för seg att jobba med då den emulera CS2-paketet? Eller kanske den inte är så seg vilket gör den till det bästa alternativet med tanke på priset + att den blir bra mycket snabbare än min G5:a då CS3 är släppt?!

3. Säljer G5:an och köper en Mac pro 2.66 + en Cinema 23-display (ca 22 000 i mellanskillnad).
- Dyrast, men framtidens melodi och jag ser detta alternativet som en investering. Men hur kommer denna dator fungera med CS2 tills CS3 släpps i jämförelse med min g5:a, segt som sirap, eller det kanske inte är någon större prestandaskillnad fast den emulerar?

Är det dags att byta upp sig och vilket av alternativen är då det bästa tycker ni utifrån min rådande situation och varför?
Ekonomiskt är inte så svårt att räkna ut, men ur användare- och spekulationssynpunkter samt prestandaskillnade är av mycket intresse.

Komigen nu alla Macfilosofer, vad tror ni?!

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-15 21:42

Kolla vad Apple själva ser på saken med Rosetta prestandan.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-15 21:43

Lite liten bild kanske

Vart hittade du det?

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-15 22:02
Citat:

Vart hittade du det?

Scrolla längst ner på sidan http://www.apple.com/se/macpro/performance.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 22:13

Jag skulle nog köpa en DELL-skärm och behålla G5:an något år till. DELLs skärmar är i mitt tycke bättre än Apples, dock inte lika snygga. Prismässigt ligger de bra till med...

My $0.02

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 22:46

Det är fett rätt läge att sälja ut allt G5 ni har - låt noobsen få dom gamla maskinerna, och kör Dual 2 Core själva!!

Oj vad jag var ondskefull idag..

17 tummaren måste ut, helt klart. Till och med en begagnade 19' tube (billiga) skulle vara värt det för mig, jag klarar inte grafisk design/web design på liten skärm.

iMacen är inte uppgraderingsbar. Mac Pro är väldigt uppgraderingsbar. Vilket var varför jag just bytte min Cube mot en Mac Pro...

Kanske en Mac Pro och en Dell skärm? Du får aldrig igen så bra betalt för G5an...

Om jag väljer iMac 24, kommer jag klara mig med den angående vad jag kommer använda den till?

imacen kommer att vara (märkbart) långsammare fram tills cs3, men om du trycker i ordentligt med ram så blir det förmodligen uthärdligt...

(sedan får du ju ta ställning till om kvaliteten på imacskärmen duger..).

"sedan får du ju ta ställning till om kvaliteten på imacskärmen duger"

Bilden är väl den samma som med Cinema displayerna?! Allså samma skärm som sitter i iMacarna...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-16 22:36

iMac 24" skärmen är underbar.. Underbar!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-16 23:50

Tack, Homy!
Mycket trevlig läsning...

Ser ut som iMac 24 alternativet inte är så dumt...

Läste att en hel del har problem med olika störningsljud i just iMac24 tums modellen, ngt du känner igen boris91?

1
Bevaka tråden