Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud från Powerbook-skärmen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 01:54

Kanske en dum fråga, men är det normalt att tft-skärmar ger ljud ifrån sig när man t.ex. scrollar på websidor? Det är ett ganska högfrekvent ljud som bara hörs när det är helt tyst i rummet i övrigt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Kanske en dum fråga, men är det normalt att tft-skärmar ger ljud ifrån sig när man t.ex. scrollar på websidor? Det är ett ganska högfrekvent ljud som bara hörs när det är helt tyst i rummet i övrigt...

Tror inte att det är skärmen som låter. Snarare hårddisken.

Har något liknande själv, det är ett väldigt högfrekvent ljud som inte hörs annat än när det är tyst i rummet. Stör mig inte speciellt eftersom jag nu vant mig vid det.

  • Medlem
  • 2002-10-27 09:25

Handlar inte detta om det klassiska "tjutet" som man lättast får bort genom att sänka eller höja ljuset på skärmen ett steg?

/Fredrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Kanske en dum fråga, men är det normalt att tft-skärmar ger ljud ifrån sig när man t.ex. scrollar på websidor? Det är ett ganska högfrekvent ljud som bara hörs när det är helt tyst i rummet i övrigt...

Hm...har samma problem på min pc. Jag tror att det kommer ifrån hårddisken, och är väldigt jobbigt om det är annars knäpptyst i rummet. Någon som vet hur man får bort det?

//fredrik

Har haft samma problem på vissa PC-datorer. Det har i dessa fall INTE varit hårddisken, utan snarare något ljud som uppstått p g a processorbelastning. Kan ha något med strömmen att göra?

En del tft-skärmar ger ifrån sig högfrekventa ljud. Oftast ligger de utanför vad jag kan höra, men en del skärmar skriker så att det blir rent irriterande. Det gäller mest billiga skärmar, för min del mest HP-skärmar, men nån gång har jag kunnat uppfatta svaga ljud från min ASD 15 också. Det är inte på något sätt farligt, lite irriterande om det är mycket (som på hp-skärmarna), men hyfsat normalt.

Skriket hör jag också men endast när skärmen är inställd på ngt annat än max eller min ljusstyrka.

Undrar vad det beror på?? Styrs ljuset med en PWM signal måhända? Det borde iofs inte låta om den men...

/Linus

Vet ej. En del komponenter kan ibland skrika, har även hört det från moderkorten i en del (i alla avseenden) billiga burkar även om det inte är så vanligt. Är det riktigt mycket skrik så kan det vara något sådant, och då kan det faktiskt vara så illa som att komponenten i fråga är på väg att ge upp. Komponenten brukar då också hålla en onormalt hög temperatur.

Men: det betyder *inte* att du ska pilla i din tft-skärm på egen hand, skulle i sådana fall föreslå att du lämnar in den till en servicetekniker i stället.

[ 31 Oktober 2002, 22:06: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

Mitt airportkort brukade pipa svagt när jag hade powebooken i vila. Tror det hjälpte om man slog av airport först (om den fortfarande piper vet jag inte eftersom datorn rullar dygnet runt, och är den i vila ligger den i väska).

Annars märker jag också konstiga ljud som verkar komma från skärmen, och uppträder oftast när jag använder scrollhjulet på logitechmusen.

Samma problem här, men bara när datorn körs på batteriet? Låter "frrrr" (väldigt svagt) när jag flyttar runt fönster och scrollar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-01 13:34

Konstigt. Min låter "Brrrrrr-r-r hmmmmrhh zzzz bmmmmm..."

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Samma problem här, men bara när datorn körs på batteriet? Låter "frrrr" (väldigt svagt) när jag flyttar runt fönster och scrollar.

Jag har det ljudet hela tiden(När man flyttar och scrolalr fönster), ganska störande när det är helt tyst i rummet. Vilket det inte är så ofta, men undrar vad det egentligen är som låter.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-01 21:36

Hmm hade en bärbar pc för ett tag sedan som via ljudkortet gav ifrån sig brus när det skedde stora förändringa på skärmen. En kompis till mig sa att det berodde på att grafikkortet och ljudkortet låg på samma fysiska kretskort och därmed forplantades elektiska störninga från grafikkortet till ljudkortet. Vet inte hur relevant det är här, men...

/arvid

Varför sitter man i ett tyst rum?

Dra igång lite musik så är problemet löst.

1
Bevaka tråden