Powermac, lönt att fundera över?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-13 20:13

Har hittat två nya powermac i butik som "säljs ut". Den ena har varit demoex och säljs utan kartong men med tangentbord och mus. Den andra är i kartong.

Datorerna är konfigurerade ungefär dual G5 2.3 Ghz, 512 meg minne. 6600LE grafikkort, 160 GB satadisk. Begärt pris är ungefär 13000. I kartong går den på ungefär 15000. Ingen bluetooth i någon av dem.

Givetvis är det för lite minne och grafikkortet är inte det bästa. Men hur ligger priserna/prestanda? Är det någorlunda prisvärt? Sitter med min 1.25 Ghz G4 globe som ibland känns lite trött (även om den är vacker) så man funderar ju även om Intel är framtiden för Mac... Vad som gör mig tveksam är att Intelburkarna börjar bli väldigt prisvärda.

Någon som har en åsikt får gärna skriva en rad.

Tackar
Björn

Om du tar den snikigaste versionen av Mac Pro (som ändå lär vara bättre än modellerna ovan) och har studentrabatt hamnar den på ca 18500,-. Är en ny Mac Pro värd 3500,- extra...? Jag tycker det.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-15 12:33

Sant

Har ingen studentrabatt tyvärr och det är rätt många tusen. Men visst lär den snikigaste versionen av Mac Pro vara snabbare.

Är ändå nyfiken på om det är "vettiga" priser om man bortser från det.

Tack för responsen

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-17 21:24

Då var det köpt, en G5!

Jag går emot strömmen och KÖPER en G5 då:)

En 2.3 dual core, GeForce 6600, 250GB disk. Bara 512 meg minne men.... Demats några timmar i affären. Prutade ner priset till 9998:-. För det priset tycker jag faktiskt att det var rätt så prisvärt.

Affären trodde att det var en 2.0 med enklare grafikkortet men, ibland har man tur när man chansar (kollade systeminfo i affären).

Fundera nu på om jag ska sälja min vackra "Globe" 20 eller hur jag ska göra.

Jag fick ju inte så mycket feedback men tack för det jag fick.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-17 21:46

behåll din globe...
Grattis till din G5:a du kommer säkert att bli mycket nöjd.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-18 19:32

Tack

Tack så mycket. Jag hoppas på det. Efter att ha petat in en gig minne till (kingmax ddr2 533, 2x512) och testat olika saker, komprimering filer och liknande, så kan jag bara säga att prestandan är det inte något fel på, *vrrrrrrrrrrrrrroooooooooooo*. Känns verkligen som en racerbil efter globen. Det var verkligen "lättmekad" också. Låter jag nyförälskad? Jajjemen:)

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-18 21:00

Varning för 6600 grafikkortet!!!! Det duger inte för t.ex. Aperture och Motion. Ett sånt skitkort hör inte hemma i en proburk. Min Quad är bakbunden av skiten. Nu - at last - har ett uppgraderingskort (det enda som finns och kommer att finnas) släppts för PM G5:orna - i butikerna någon gång i vinter skulle jag tro. Tusentals som sitter med PM G5 väntar på detta kort.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-18 21:19

Ok

Tack för varningen. Jag håller dock inte på med någon av programmen utan nöjer mig med pictureproject och Gimp för bilder. Jag använder burken för utveckling och lek så för mig så är det ändå nästan "overkill" och jag är supernöjd med det hittills (det lilla jag testat). Mitt grafikkort i iMac'en räcker till och med för mina behov

Ursprungligen av mjg:

Varning för 6600 grafikkortet!!!! Det duger inte för t.ex. Aperture och Motion. Ett sånt skitkort hör inte hemma i en proburk. Min Quad är bakbunden av skiten. Nu - at last - har ett uppgraderingskort (det enda som finns och kommer att finnas) släppts för PM G5:orna - i butikerna någon gång i vinter skulle jag tro. Tusentals som sitter med PM G5 väntar på detta kort.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-28 20:24

JBL Creature 2, köptips Skåne

Efter att ha gjort flera bra köp där (skrivare och lite annat också) så ville bara tipsa om att de säljer JBL creature II(2) högtalare för 990:-, röda och vita finns. Jag har letat efter dem i butik tidigare men inte hittat. Kolla in på PCcity i Hyllinge om ni har vägarna förbi skåne (ligger längs E4). Trevlig personal om än inte speciellt kunniga på Mac.

Passade på att köpa mig ett demoex (som inte gått många timmar) av Cinema 20" för 3990:-. Jag gick egentligen dit för att dreggla över en 23" eller 30" men priset var svårslaget. Så nu kör jag denna och en samsung 19" istället på samma maskin. Jag hade ett par vita sedan innan till iMacen och tycker att de har ett rätt så trevligt ljud.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 22:57
Ursprungligen av bjst:

Efter att ha gjort flera bra köp där (skrivare och lite annat också) så ville bara tipsa om att de säljer JBL creature II(2) högtalare för 990:-, röda och vita finns. Jag har letat efter dem i butik tidigare men inte hittat. Kolla in på PCcity i Hyllinge om ni har vägarna förbi skåne (ligger längs E4). Trevlig personal om än inte speciellt kunniga på Mac.

Passade på att köpa mig ett demoex (som inte gått många timmar) av Cinema 20" för 3990:-. Jag gick egentligen dit för att dreggla över en 23" eller 30" men priset var svårslaget. Så nu kör jag denna och en samsung 19" istället på samma maskin. Jag hade ett par vita sedan innan till iMacen och tycker att de har ett rätt så trevligt ljud.

Det finns inte mycket som slår känslan av att ha gjort en bra affär! Och du verkar ha lyckats driva igenom flera stycken

Bara att gratulera!

1
Bevaka tråden