Köpa Mac in the USA

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 12:39

Forsoker fa en polare som ska till NY i december kopa med en MBP till mig, som en liten fin julklapp !

Har last igenom varje trad om just Usa kop och dylikt..
Och tull osv, + diverse avgifter om nu de vill oppna osv ( finns ju satt, men inget vi pratar om )..

Dock har jag last diverse olika uppfattningar om sales taxen..
Hur ar den egentligen..
8 - 10 % har jag iaf forstatt ar ratt..

Galler den bara pa kop via internet ?
Galler den vid "over disk" kop pa AppleStore..
Annorlunda om man bestaller i 1 stat och hamtar den i en annan?

Sedan..

Om jag vill ha med Apple Care forsakringen, behovs nagra papper skrivas pa som jag som kopare maste skriva pa i butik, eller eftersom han koper den at mig...

Tack pa forhand, och forlat om jag missat dessa svar !

/ Andreas

Jag är ingen expert på området men visst, skatten ligger mellan 7-10 procent beroende på delstat. I amerikanska butiker (både på nätet och fysiska) så anges oftast priset utan skatt så räkna med ett påslag.

Vad gäller tull så går det ju att komma runt ifall din kompis packar upp datorn och inte tar med kartongen, då kan de ju inte säga att datorn är nyköpt. Hur som helst vet jag inte hur hårda de är egentligen, har själv asat hem en barnvagn (paketerad i kartong) från Philadelphia och det var aldrig några problem.

Apple Care lämar jag över till någon som faktiskt köpt det

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 14:39

Well det dar om tullen later jag vara osagt, for det ar lite hysh pysh, men visst vet jag om det..

Om fler har asikter, vetskap om Apple Care sa skriv..

Men med tanke pa att $ ar ganska lag, sa gor den procentsatsen inte direkt sa mkt. Klart billigare an kop i Sverige...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 15:14

Apple Care gäller i alla länder oberoende av var du köpt den.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 15:44
Ursprungligen av boris91:

Apple Care gäller i alla länder oberoende av var du köpt den.

Jo, det vet jag.. dock inte det som var fragan
Behovs papper skrivas pa av agaren i affaren, eller knyts den till datanummer eller liknande ?

Jag tror Apple Care:n måste vara köpt i samma land som datorn..

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 15:53

Enligt vad jag forstatt, sa behovs inte detta..
Men om det nu behovs, ska papper skrivas pa som innebar att Apple Care tillhor mig, eller ar den bunden till datorn/idnumret ?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 16:09

Vad jag vet så aktiverar du Apple Caren själv, dvs binder den till en dator. Via telefon eller Apples sajt tror jag man gör det.. Så det borde inte vara någora problem så länge din kompis inte får för sig att aktivera ÄppelCaren själv!

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 16:17

Nej, funderar pa att lagga ner nagra timmar och gora en bulletproof plan sa det inte gar att misslyckas

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 19:06

Hur ar det med det om att kopa datorn i 1 stat och fa den i en annan och pa sa satt slippa salestaxen? Hur tillampas och gar det ihop ?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 11:47

Hej interlude, jag går själv i liknande tankar... Ska till NY i december och behöver en dator. Om du kommer på en bulletproof plan, posta den här är du snäll?!

• Oregistrerad
  • 2006-11-14 17:00

Om apple har en butik i staten du skickar till så blir det tax, och jag tror dom har butik i alla stater... Om du ändå kan beställa på internet så rekomenderas en refurbished som har grymt mycket bättre pris, finns på apple.com/store.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 17:55

I New York är den s.k. sales tax 5.5%. Min metod var att posta kvittot till mig själv. Detsamma med lådan (om man nu vill ha den kvar. Det kan bli lika roligt som när jag tog över datorlådan från Sverige hit till England. Först när killen som tog emot stora paket höll på att flyga baklänges när han förväntade sig 20kg och lådan var tom!
Sedan tullen när de ville titta i lådan och den var tom! =)=)

Tillbaka igen. Ha med dig en väska att stoppa ner datorn i. Se till att inte ha US system på datorn. Kan man byta tangentbord förresten? Jag vet inte om det fungerar med Svenskt system och US tangentbord?

Tänk på att skatten i New York city är högre, cirka 8,5 %.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 18:51

Hittar inte kvittot just nu men ur minnet ville jag minnas att det var lägre än så?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 19:57

Well, en svensk kan vall ha amerikanskt tangentbord och system utan att aka fast i tullen..
De har vall inte ratt att ta fram datorn, slanga upp den pa bordet och starta den?
Lite integritet maste man vall anda fa ha..?

Men tankte slanga ladan, packa ner skivorna i tex jackan eller dylikt och datavaska.. som sagt.. Men har tyvarr inte fatt ja ifran polaren an.. !

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 10:29
Ursprungligen av Interlude:

Well, en svensk kan vall ha amerikanskt tangentbord och system utan att aka fast i tullen..
De har vall inte ratt att ta fram datorn, slanga upp den pa bordet och starta den?
Lite integritet maste man vall anda fa ha..?

Men tankte slanga ladan, packa ner skivorna i tex jackan eller dylikt och datavaska.. som sagt.. Men har tyvarr inte fatt ja ifran polaren an.. !

Det är klart att du kan ha men de blir mindre misstänksamma med ett svenskt system.
De har rätt att göra nästan vad de vill.
Det kan du förståss göra.

Det viktiga i den svenska tullen är att datorn är personens arbetsverktyg. Om systemet/tangentbordet är på engelska eller svenska tror jag inte är något problem.

Men visst kan tullen begära att man startar datorn om de misstänker att det inte är ens arbetsredakap utan något man köpt för att ta in i landet (då finns det max gräns för hur mycket man får föra in fritt). Det kan därför vara bra att man kört installationen innan man kommer till tullen. Annars kan det vara svårt att hävda att man har den för sitt arbete/studier!

Hur är det nu? Väljer man inte språk när man kör den första gången? I så fall kan väl kompisen välja svenska!

När det gäller skivorna tror jag inte man behöver gömma dem. De har man väl alltid med om något skulle hända.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 18:02
Ursprungligen av macwitty:

Det viktiga i den svenska tullen är att datorn är personens arbetsverktyg. Om systemet/tangentbordet är på engelska eller svenska tror jag inte är något problem.

Men visst kan tullen begära att man startar datorn om de misstänker att det inte är ens arbetsredakap utan något man köpt för att ta in i landet (då finns det max gräns för hur mycket man får föra in fritt). Det kan därför vara bra att man kört installationen innan man kommer till tullen. Annars kan det vara svårt att hävda att man har den för sitt arbete/studier!

Hmm. Jag undrar verkligen vad de tullen för regler — och sätt att bevisa sådant på.:confused: Man kan ju ha "formaterat" datorn. Och tangentbordets språk borde ju verkligen inte spela någon roll alls. Det står ju en fritt att använda vilket språk man nu vill — och det bevisar ju inte att man köpt datorn vid just det tillfället, i USA... Eller? Kanske ser det mest suspekt ut att ha en sprillans ny dator med sig överhuvudtaget.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 11:03

Jag har tänkt på det där med valt språk för systemet och språk på tangentbordet. Uk tangentbord skiljer sig från ett svenskt. Hur kan man lösa problemet?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 18:03
Ursprungligen av bossep:

Jag har tänkt på det där med valt språk för systemet och språk på tangentbordet. Uk tangentbord skiljer sig från ett svenskt. Hur kan man lösa problemet?

JO! Du får helt enkelt lära dig att skriva på ett nytt sätt. å, ä och ö går att få fram med enkla tangenttryckningar. Detta kom jag fram till efter en tid i Tyskland när jag saknade dessa bokstäver. Eller det kanske inte var det du menade?

Jag har för mig att man fick göra en kombination med typ alt+a eller något liknande. Klart tröttande om man skriver mycket... Men man kan säkert fixa det på ngt annat sätt. Någon som vet?

Senast redigerat 2006-11-15 18:14
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 21:51

Har for mig att vid svensk omstallning sa gar det att anvanda [ och ] for a och a..
Eller mojligen a och o..

Jo, jag sitter pa engelskt tangetbord just darfor jag inte kan skriva svenskt !

Men det bord eju vara sa att har man den i en datavaska gar det en liten tanke upp i tullmannens hjarna. "Anvand dator".. Koper man nya saker brukar man ju oftast ha dem och varda dem i kartongen osv..

Tips pa mutor emot polare som ska till USA men ar osakra om de orkar bry sig om min framtid ?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-23 13:19

Ska också till NY...

Vad jag förstått går det ju att beställa dator med svenskt tangentbord, inte sant? Jag kommer nämligen bo hos en familj där och då ska det väl inte vara några problem att beställa typ en månad innan, få datorn med svenskt tangentbord och resa hem med den?

Dessutom ska jag inte till Sverige, utan Belgien, så frågan är ju om de ens reagerar på ett US-tangentbord (vill dock ha ett svenskt, tror jag).

Är annars fundersam på studentrabatt. Vet att de har det i Apple Store i USA, men kan amerikansk kompis beställa svenskt tangentbord åt sig? Och kan jag räkna med att få studentrabatt över disk?

Dollarn sjönk för övrigt just under 7 kr. (!!!)

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 12:50

Well, jag pluggar i UK..
Men det ar ju svart och overtyga dem om antar jag..

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 16:17

Who cares, ingen kommer att kolla i ryggsäcken/dataväskan om datorn ligger utan förpackning! Då skulle dom ju lika gärna kunna kolla på alla kläderna man har på sig också

"Hahah, den där köpte du på Macy's! Betala skatt, ungjävel!"

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-23 18:32

Nyfiken pa detta med med rabatten...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-23 20:34

Precis hemkommen från NY med en sprillans Macbook så kan jag tala om att det inte är några problem att köpa mac i staterna.

De problem som kan uppstå:

Du nöjer dig inte med en standard konfiguration, då behöver du en leveransaddress som Apple kan skicka din dator till, en hotell address med pålitlig dörrvakt funkar utmärkt.

Amerikanskt tangent bord, inga problem för mig iallafall, tangenterna finns ju där, bara att det står något annat på dem. Sätt små klisterlappar på tangenterna om det stör.

Att föra in den i Sverige vid hemkomst, jag löste det så att jag slängde kartongen, köpte mig en datorväska och la manualer och cd i resväskan. Alla kan ju behöva göra en ominstallation under resan, då kan man behöva manualer.

Amerikanska "pluggar" till elen, jag kör med en gammal stereo sladd kopplad till min transformator, funkar sö länge. Måste ju gå att köpa lösa "pluttar" till transformatorn.

Att sen bära in datorn i Sverige var jag inte det minsta nervös för, det va värre på flygplatser i USA och när man skulle upp i Empire state building, då fick man snällt plocka fram datorn och starta den så att de kunde se att det inte var en dummy.

Lycka till med köpet!

/Johannes

• Oregistrerad
  • 2006-11-24 10:11

Köpa AppleCare i efterhand från USA?

Min far har en MacBook köpt via inLife i Stockholm i oktober. Jag funderar nu på att komplettera den med AppleCares 3-åriga garanti. Är det möjligt att ordna detta genom ett köp från amerikanska Apple Store för leverans till en kompis i Texas, som sedan tar med sig paketet (vad det nu innehåller - det kanske bara är en aktiveringskod?) till Sverige när han kommer på besök i december? Det skulle nämligen spara en hel del pengar.

/Galex

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 19:31
Ursprungligen av Galex:

Min far har en MacBook köpt via inLife i Stockholm i oktober. Jag funderar nu på att komplettera den med AppleCares 3-åriga garanti. Är det möjligt att ordna detta genom ett köp från amerikanska Apple Store för leverans till en kompis i Texas, som sedan tar med sig paketet (vad det nu innehåller - det kanske bara är en aktiveringskod?) till Sverige när han kommer på besök i december? Det skulle nämligen spara en hel del pengar.

/Galex

Japp, säg åt din kompis att beställa på hans kreditkort, sedan betalar du honom när han är i Sverige. DU tjänar en stor hacka där, alldeles rätt. Tveka inte någonsin, kan ni köpa något Macrelaterat i USA är det bara att göra det. Best deal ever, speciellt med den låga dollarn.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 13:53

In i det sista sa tjatar jag hal pa min polare..
De aker hem till Sverige pa mandag, och har annu varken fatt ett nej eller ja..
Sa hjalp och hall alla tummar som finns !
Sagt att jag aven betalar for eventuell overvikt som blir..
Ar det fortfarande 5 kg handbagage ifran USA ?

Bevaka tråden