Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjäna pengar på besökare?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 12:11

Kan inget om internetreklam och eventuella vinster i att ha reklam på sin sida. Förstår att de beror helt på antal besökare och antalet besökare som klickar på reklamen.

Någon som sitter på mer information om olika lösningar och vill dela med sig?

  • Medlem
  • 2006-11-13 12:25

Det brukar fungera som så att "annonsören" betalar provision. Ersättning för visning av annonser existerar knappt idag, istället får man provision när en besökare klickar på reklamen och/eller genererar ett sk "avslut", dvs köper eller liknande aktivitet.

Fler besökare brukar leda till fler provisionsskapande händelser, men för att få bra resultat är det viktigt att använda annonser som passar just dina besökare, och placera dessa på ett attraktivt sätt.

Jag jobbar för ett av företagen i branchen så kan ge info om du vill ha, annars kan du besöka http://www.webmasternetwork.se/ som bl a diskuterar olika former av online-annonsering.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 13:39

Google AdSense?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 17:43

tja, eller som i en vanlig papperstidning där du oftast har ett fast pris för reklamplatsen och sen får man förlita sig på att läsarna sväljer reklamen. kan vara både positivt och negativt.

Jag blev förvånad över Google Adsense´s effektivitet. Men då hade jag inte räknat med några summor heller...

Ursprungligen av David Molarin:

Jag blev förvånad över Google Adsense´s effektivitet. Men då hade jag inte räknat med några summor heller...

Vad menar du med effektivitet?
Jag har precis lagt in adsense-annonser på ett par sidor, och efter 742 sidvisningar är jag uppe i 7 klick och 0,83 dollars intäkt. Knappt 1% klick och en dryg dollars intäkt per 1000 visningar.
Ungefär som väntat för mig, men är det någon "effektivitet" att tala om?

Jag vet inte riktigt hur stora sajter ni kör men regeln är ju att annons och målgrupp ska vara nära förknippade. 99mac och AppleStore är ju en magisk kombination som exempel.

hallgren: har några annonser på mina sidor med ganska lågt resultat precis som du beskriver. Har läst lite på olika forum och det verkar som att klick-raten (?) ökar ju mer besökare sidan har av någon jäkla anledning..

Hur många sidvisningar har ni per vecka?

Känns som att adsense har en direkt koppling till antalet besökare. Det är inte tillåtet att ange sina siffror enligt användaravtalet så man får väl hitta på lite siffror som jämförelse.

Exempelvis om du har 1 miljon sidvisningar i månaden och en CTR på säg 0,4% kommer du ha 4000 klick och oftast får man väl uppemot en dollar i snittintäkt.

Det blir nästan 30.000kr i månaden

Ursprungligen av Björnström:

Exempelvis om du har 1 miljon sidvisningar i månaden och en CTR på säg 0,4% kommer du ha 4000 klick och oftast får man väl uppemot en dollar i snittintäkt.

En dollar i snittintäkt?
Jag kanske ligger väldigt dåligt till här eftersom jag dels inte jobbar aktivt med adsense överhuvudtaget och dels ligger en bra bit från en miljon sidvisningar per månad, men en dollar per click är väldigt mycket mer än vad jag får in.

Det är ju inte tillåtet att nämna exakt vad man får men mellan 0,50 och 1,00 dollar per click är mycket möjligt att få. Hänger ju på annonsören.

Har hört talas om sajter som handlar om cancer där annonsörerna betalar $40 per click - det är advokater som vill ha nya kunder...en galen värld vi lever i!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-25 14:24

Jag har "hört" att det är vanligare att det ligger kring 30-50 cent per klick. Men det beror nog som sagt alldeles på vilken sida det är och vilken annonsör det är.

1
Bevaka tråden