Fläkthastighet MBP CD vs CD2

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:34

Hej!
Funderar lite på det är den nya MBP CD2 är svalare än den "gamla" som jag har själv. Det verkar ju så om man läser runt lite på forumen. Frågan är då bara vad Apple gjort för att fixa värmen?

Läste precis på hemsidan för smcFanControl, det lilla programmet som justerar fläkthastigheten att CD2 har dubbelt så hög minimiinställning på fläktarna som gamla MBP som jag har! Dvs 2000 varv i stället för 1000. Då är det väl inte så konstigt om temperaturen går ned heller, oavsett hur mycket mindre ström processorn drar?

Kommentarer?

ps. Ska testa att ställa upp lägsta fläkthastighet på min gamla 2.16 och se hur mycket som ändras. ds

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:47

Skiljer 5 grader på min...

Tänkte bara meddela att efter jag ställde om minimi-varvtalet för fläktarna på min gamla MBP 2.16 Core Duo, från 1000 till 2000 varv (dvs samma som CD2 har som standard). Så minskade min temp från 51 till 46 med nätaggregatet i.

Min dator är betydligt svalare när jag inte har nätkabeln ikopplad, så har det alltid varit.

Det intressanta är alltså? Är det fläktarnas minimi-varvtal som gör att CD2 MBP upplevs svalare än den gamla? I så fall är det ett enkelt trick från Apples sida. Då kan man ju knappast påstå att det skulle vara förödande att öka fläkthastigheten lite på de gamla modellerna, eller?

Vad tror ni?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:49

Jag tror att du inte har så mycket annat att göra.

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:56

Kanske inte...

Näe, det är ju söndag kväll Anledningen att jag tog upp grejen är att vissa påstår att det skulle minska datorns livslängd om man använder fläktstyrningsprogram för att ställa minimitemperaturen på MBP.

Sen kan jag väl villigt erkänna att jag gör allt för att få mig bättre tillmods med min "gamla" MBP nu när den nya kommit.

För övrigt kan jag väl meddela att jag från start varit grymt nöjd med min, och är det fortfarande. Men om man kan få ned temperaturen några grader till utan att man utsätter datorns livslängd för några problem är det väl bra?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-12 20:41
Ursprungligen av klingan:

Näe, det är ju söndag kväll Anledningen att jag tog upp grejen är att vissa påstår att det skulle minska datorns livslängd om man använder fläktstyrningsprogram för att ställa minimitemperaturen på MBP.

Sen kan jag väl villigt erkänna att jag gör allt för att få mig bättre tillmods med min "gamla" MBP nu när den nya kommit.

För övrigt kan jag väl meddela att jag från start varit grymt nöjd med min, och är det fortfarande. Men om man kan få ned temperaturen några grader till utan att man utsätter datorns livslängd för några problem är det väl bra?

Hur skulle det kunna äventyra datorns livslängd? Skulle snarare säga att det tvärtom ökar livslängden om du håller en lägre temperatur. Möjligtvis påverkar det marginellt fläktarnas livslängd.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 20:01

Jag skriver detta på en gammal PB 12" som låter som en hårtork och är varm som en stekpanna. Så har det varit i två år, men den tuffar på.

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 20:04

Jag vet, det är otroligt nördigt att diskutera några graders temperaturskillnader när allt funkar bra. Egentligen borde man lägga tiden på att gå i terapi. Men det är skoj också!

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 20:46

Nja, det var väl fläktarnas livslängd som jag menade. Jag tror ju inte det har någon som helst betydelse så länge fläktarna jobbar i det intervall de är gjorda för. Men det finns flera trådar på forumet där folk anser att fläktarnas livsslängd skulle minska om man använde nämda program och skruvade upp fläkthastigheten

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 20:58

Det var ovanligt bra musik på Klingan idag på P2.

1
Bevaka tråden