Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpa mini 1,42ghz eller nya 1,66ghz?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Krokom
  • 2006-11-12 15:18

har hamnat i ett dilemma, måste köpa en ny dator.
springer på en mac mini 1,42ghz på onoff med 512 i ram, 80gb hd, superdriv osv,,, för endast 3995:- är det ett bra pris?
eller ska jag köpa en ny från apple, då i så fall en mini 1,66ghz, 1gb ram, 80gb hd. för ca 6800:-
räcker det till med 512 i ram? eller måste man minst ha 1gb i ram?
vill eventuellt bränna nån film då å då, jag vet att det inte funkar med 1,66án men då i så fall med extern brännare. är det stor skillnad mellan dom i hastighet?annars så är det skolarbeten som ska skrivas, surfa, musik- både ladda hem och lyssna, är det helt enkelt värt 2800:- extra?

Den på onoff har en gammal G4-processor. Den på apple store har den nyare Intel Core Duo. Ungefär fyra gånger snabbare.

512 -> 1 GB RAM är värdefullt, och Minin från apple store har Bluetooth och airport inbyggt, vilket inte är säkert med den från onoff.

Fast det verkar inte som om du ska göra något som kräver jättemycket CPU. Samtidigt säger du att du vill ha DVD-brännaren. Antagligen klarar du dig bra med G4an.

  • Medlem
  • Krokom
  • 2006-11-12 15:54

1,42 an har bluetooth och airport också,,

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 15:58

Skulle definitivt rekommendera 1GB minne. Jag har en likadan mini som den som finns på Onoff (utan SuperDrive) med 512MB minne, och jag har börjat ångra att jag inte köpte 1GB. Men annars funkar den fint.

  • Medlem
  • 2006-11-12 21:09

Personligen skulle jag satsa på Intel-macen med 1Gb ram. Jag vet inte varför men det faktum att jag har en sådan själv kanske kan spela en viss roll i mitt beslut?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-13 00:25

Gå in på Onoff och pruta 1000 kr! Säg åt dem att det är en gammal modell de försöker sälja till överpris.

Sen köper du en ny mini med dual core eller väntar tills även minin får core 2 duo.

Då kan du säkert köpa en mini med core duo för 3995;-

Jag hade valt en ny 1.66a från apple men det kan nog vara på grund av att jag har en sån själv med 1gb ram också.. de flesta jag pratade med angående internminnet sa att eftersom den har integrerad graffik så ökar prestandan ganska ordentligt om du kör 1024 istället för 512.

Pengar är en stor del i beslutet med så om du tar den på onoff så kommer du säkert inte bli missnöjd men en ny från apple kommer ju knappast ge dig några besvikelse-känslor efteråt om du har ekonomin till det

  • Medlem
  • 2006-11-13 18:41

Lägg inte pengar på gammalt dött och nerlagt skit. Köp Intelminin, den kan du ha glädje av längre än en gammal G4.

Intel Minin!! Har du inte nån som kan fixa med CSN rabatt?? 5395:- blir priset då med 512 mb i minne eller 6061:- inkl 1 GB Minne!!

En sådan köpte jag med 1 GB Internminne

Ps! Vart hittade du din 1.42:a, jag ser dock ingen på Onoff.se

Ps är modellen du hittat en utställningsmodell kan du pruta ner den ytterliggare! 3995 är ett schysst pris men helt enkelt för dyrt ändå för en nästan 1 år gammal modell!! Rätta mig om jag har fel? Vore lika korkat som om de skulle sälja sprillans nya iBooks för 8995:- Visst billigt men sett till prestanda så är det SVINDYRT! Samma som me alla puckon på blocket som försöker sälja sina G4 iBooks och Minis för 4000-6000 kr (De verkar leva i en fantasi värld)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-22 12:59
Ursprungligen av anjuna_beats:

Visst billigt men sett till prestanda så är det SVINDYRT! Samma som me alla puckon på blocket som försöker sälja sina G4 iBooks och Minis för 4000-6000 kr (De verkar leva i en fantasi värld)

Då är jag ett pucko, jag satte ut min Mini G4:a för 4000 i söndags och den blev såld på mindre än två timmar (Ja, jag fick 4000 för den också)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-22 14:24
Ursprungligen av RooX:

Då är jag ett pucko, jag satte ut min Mini G4:a för 4000 i söndags och den blev såld på mindre än två timmar (Ja, jag fick 4000 för den också)

Var inte ledsen. Han som köpte den är ett ännu större pucko.

Ps ett tips!!

http://www.blocket.se/vi/10040305.htm?ca=23_11_s

Verkar dock lite för billigt, snackade me säljaren inga kartonger ingår, fick dock inte fram om nåt kvitto fanns!! Verkar på tok för billigt!!

Men där har du en Intel Core Solo processor iaf!

är själv på G att casha en G4 om köpet går igenom... sista revisionen... imo perfekt som mediacenter... för att spela upp tex xvid och divx 480p osv... och musik.

Ursprungligen av northernlight:

är själv på G att casha en G4 om köpet går igenom... sista revisionen... imo perfekt som mediacenter... för att spela upp tex xvid och divx 480p osv... och musik.

nejnej... gick inte igenom... fick den såld för 3500 enligt han själv... rövarpriser imo.

1
Bevaka tråden