Servicebehov?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte en MacBook (den billigaste varianten) i mitten av juni och jag börjar fundera på om den behöver in på service. Mina erfarenheter av mac är dock ringa, så jag tänkte ventilera här först för att se om det mest är jag som har för höga krav, eller om den verkligen behöver lämnas in.

Det är tre saker som stör mig med min MB.

1. Den är seg. Inte alltid, men ofta.
Ett exempel: Nyss skulle jag växla från Findern till ett öppet Firefox-fönster. "Badbollen" dök upp och snurrade i sisådär en halvminut innan den var klar. Det enda andra programmet som jag körde var Adium. Liknande saker händer ofta när jag staratar program eller växlar mellan dem.
Jag tycker inte att den var så seg i början, men det har pågått ett tag nu. Jag har testat att avinstallera onödiga program, stänga av Dashboard, starta om, etc, men med klent resultat. Ska det vara så segt? Den tre år gamla PC:n som jag hade innan var ofta snabbare.

2. Den är smutsig
Den har börjat bli rejält missfärjad runt handledsstöden och musplattan. Jag har förstått att senare MB:ar har annan plast och att man kan få den utbytt om man har den äldre varianten. Stämmer detta?

3. En tangent är slö
Vänster piltangent är slö och reagerar bara vid ungefär varanan tryckning. Trist.

Så, vad säger ni experter? Är det värt att lämna in den?

Och om det är det, hur gör jag - mina 90 dagars fri telefonsupport är ju slut, men det borde väl fortfarande gå på ettårsgarantin? Har försökt hitta vart man ska vända sig, men är inte säker.

Hoppas på goda råd!

/Magnus

1. Troligen beror det inte på hårdvaran utan något med din installation av Mac OS X eller något program som strular. Starta verktygsprogrammet Aktivitetskontroll och se om något tar mycket processorkraft.

2 och 3. Hör av dig till Apple och kolla med dem.

Telefonsupporten gäller bara assistans. Garanti har du som vanligt i ett år oavsett den. Du kontaktar Apple på telefon 0771 199 519.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-12 01:48

Problem nummer 1 låter som brist på internminne. OS X är väldigt minneshungrigt. Om du kört nåt program som ätit upp mycket minne och sen växlar till ett annat behöver datorn frigöra minne och allokera om minnet för programmet du växlar till. Finns det för lite minne börjar den tugga hårddisk då detta sker, och då dyker badbollen upp. Minst 1 GB minne är väl att rekommendera.

1
Bevaka tråden