"Proffsomdöme" Macbbok Pro Core 2 Duo

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-09 11:04

Möjligen färgas mitt omdöme om Core 2 Duo av mina exceptionellt låga förväntningar. Den förra generationen blev jag aktivt avrådd från att köpa av en säljare på Inlife, vilket jag får lov att säga var rakryggat och schyst. Core Duo har jag inte haft tillfälle att testa särskilt mycket alls, men från de rapporter jag läst har det hänt mycket sen den lanserades. Optimeringar i OS X har säkert med saken att göra, men framförallt tror jag att Core 2 Duo är en avsevärt bättre processor.

Som alltid när man köper en ny dator märker man i dagligt arbete ingen enorm skillnad. Det finns flaskhalsar överallt som ser till att saker segar på i normal takt, och badbollen dyker upp på samma ställen som vanligt, men det finns vissa saker som sticker ut:

• Den blir inte varm. Alls. Fläkten har inte gått igång, trots att jag har testat den med några rätt jobbiga saker, och det enda som verkar generera lite värme är hårddisken (förutsatt att det är den som sitter på vänster sida).

• Hårddisken är väldigt tyst, och inga andra missljud hörs. Min powerbook susade och kvittrade. Det senare kunde man rätta till genom att höja eller sänka hastigheten lite på grafikkortet med ATI-Accelerator.

OK, alla vet att det är en rätt snabb dator, men hur funkar Photoshop och Illustrator? Jag fick intrycket att amatörer kunde sitta och trixa lite, men att proffs skulle bli galna. Jag får nog titulera mig som proffs, då dessa program, plus Indesign och Quark, har hjälpt mig att betalat för datorn jag skriver på, lägenheten jag sitter i, kontoret jag ska åka till och skorna som ska ta mig dit. Min uppfattning är att Macbook Pro funkar alldeles utmärkt, även för dagligt arbete i Photoshop och Illustrator.

Photoshop:

• Shadows/highlight är ett rätt krävande filter, som jag testade på en Core Duo tidigare utan att bli imponerad. Detta filter segade även ned min Powerbook. Funkar helt "live" på en Core 2 Duo.

• Lens blur är väldigt krävande. Det var inte praktiskt användbart på min Powerbook. På Core 2 Duo är det fortfarande ett lite långsamt filter, men det är jämförbart, eller snabbare, än på en 3,4Ghz Pentium 4. Mao är det användbart.

Illustrator:

• Live trace. Det här filtret, eller funktionen snarare, är så krävande att jag faktiskt ifrågasatte att man implementerat funktionen överhuvudtaget. Det är jobbigt att använda på en Powerbook. Flyter på bra på en Macbook. Imponerande.

Att notera är att fläkten inte drog igång någon gång under dessa "tester". Jag kan inte med säkerhet säga att det finns en fläkt faktiskt. Min Powerbook var rätt tyst också, men ansatte man den med tyngre grejer drog fläkten igång.

Quark/Indesign:

• Funkar som vanligt. Inga särskilda synpunkter.

Jag tycker att det är fascinerande att det funkar att köra PPC-program överhuvudtaget, men att man faktiskt helt glömmer bort att man gör det är ett mirakel. Apple ska ha enorm kudos för att man har lyckats med det här, och jag tror ingen behöver sitta och vänta på att Adobe får ändan ur vagnen och släpper universalversioner. Det funkar bra ändå. Jag har bara en GB minne, och jag får nog hålla med om dem som säger att två är minimum. Man märker att minnet tar slut när man dragit igång Photoshop och Illustrator.

Jag valde en blank skärm, trots att vissa puritaner anser att de är sämre. Mitt omdöme om den är bra. Svärtan är helt jämn, och färgerna är inte alls överdrivna. Den känns som en stationär skärm i kontrasten, och verkar funka bäst med styrkan på 50%. Den går att profilera lika bra som alla andra skärmar. Ingen som helst skillnad. Seriously. Enda grejen är att ljusstyrkan varierar rätt mycket beroende på hur man vinklar den. Det tror jag har att göra med att den är "glossy". Det känns som att man måste gå och kolla på "glossy" och vanlig, innan man gör det valet för sig själv. Jag är nöjd hittills.

Tangentbordsbelysningen är betydligt bättre än på min Powerbook. Så pass att jag undrar om den förra var defekt.

Mitt omdöme lyder således att man inte behöver ha ågren över om den här datorn kommer funka eller inte. Den funkar. Om man tidigare ogärna satt med något mindre än en Quad G5 så kommer man kanske bli besviken (har aldrig varit i närheten av en), men vi andra klarar oss bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 11:09

Bra inlägg, då blir det det man kan köpa till ateljen istället för att vänta på CS3, eller köpa en beg G4.

Jobade du i tyngre grejer även i inDesign?

/Tangen

• Medlem
  • 2006-11-09 11:11
Ursprungligen av Tangen:

Bra inlägg, då blir det det man kan köpa till ateljen istället för att vänta på CS3, eller köpa en beg G4.

Jobade du i tyngre grejer även i inDesign?

/Tangen

Jag har inte hunnit med det, men det känns inte som att det skulle vara något problem. Då ska man iofs notera att jag tyckte det funkade bra med en Powerbook 1,5Ghz också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 11:16

Jag tycker att det funkar bra på en 1,5:a med - bara det funkar så pass bra.

Återkom om du stöter på något märkligt.

/Tangen

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-09 12:45

Mycket bra skrivet.
Applåder

• Oregistrerad
  • 2006-11-09 13:11

Strålande skrivet!

Jag är också mer än nöjd med min C2D, dock är jag ej en proffsanvändare. Men allt jag sysslar med klarar den av galant!

Kvalitets-feedback som det där gör att jag känner mig komfortabel till att rekommendera 99mac till andra switchers jag lyckas övertala

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 13:08

Jag måste säga att det vara detta inlägg som fick mig att köpa nytt och inte begagnat.

/Tangen

• Medlem
  • 2006-11-11 17:45

Om du jämför med en G5 av någorlunda modernt snitt, hur står sig den lille då? Jag har vant mig vid den sista G5:an och gillar den för "tungt" jobb i CS2-paketet.

• Medlem
  • 2006-11-11 18:09
Ursprungligen av Baron:

Om du jämför med en G5 av någorlunda modernt snitt, hur står sig den lille då? Jag har vant mig vid den sista G5:an och gillar den för "tungt" jobb i CS2-paketet.

Jag har suttit på en dual 2Ghz G5:a i perioder, och rent allmänt så känns Macbook Pro snabbare, men de emulerade programmen är självklart slöare. Det känns också godtyckligt vilka funktioner som funkar väldigt bra, och vilka som funkar sämre. I filtermenyn i Photoshop funkar t ex smart sharpen avsevärt sämre än lens blur. På de flesta andra datorer är det tvärt om.

Jag stör mig själv bara på när saker är uppenbart sega, eller när datorn inte svarar. Du kommer stöta på saker som är segare än du är van vid, och sitter du på en G5:a nu, och inte måste ha en bärbar, finns väl ingen anledning att byta. Däremot kommer du kunna jobba utan att slita ditt hår allt för mycket, även om du tvingas sitta i de emulerade programmen på en Macbook. Jag tycker att det flyter på bra.

• Medlem
  • 2006-11-11 22:35

Nej, jag har en G5 4x2,5 GHz och jobbar mest i InDesign. Bättre blir det inte... Men jag har även en ny MacBook Pro 17" 2,16 GHz som jag pillar med när jag hellre jobbar övertid hemma än på jobbet.

1
Bevaka tråden