Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta tangentbord med ritplatta?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 11:11

Nu när man med inkwell kan skriva text direkt in i datorn (iBook) borde man även kunna skippa tangentbordet och isället ha en ritplatta. Tangentbordet går att ta loss, men finns det ritplatta att stoppa dit istället? Vore otroligt shysst om det gick tycker jag. Lite framtid känns det som Vad tror ni?

Klarar programvaran att tolka svensk text föresten?

http://www.apple.com/macosx/jaguar/inkwell.html
http://www.apple.com/se/macosx/jaguar/inkwell.html

[ 19 September 2002, 11:15: Meddelandet ändrat av: jakob. ]

kan man inte bara fixa så att vi kan skriva på styrplattan?
1:1 acceleration?

vad är det som gör att det inte funkar att skriva på den idag?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 11:40

Jag upplever faktiskt att tangentbord är mycket snabbare än ritplatta + inkwell, men visst är det en intressant teknik som kanske kan förbättra datorplatsens ergonomi.

Inkwell klarar av svenska tecken.

Jag är inte helt säker på detta, men det verkar som att pekplattan på datorn reagerar på värme(?). Om man provar med t ex ett suddgummi så fungerar det inte (trodde det var friktion först). Därför fungerar det inte med vanlig penna utan det måste till någon speciallösning. Tänk förresten på vilken lite skrivyta man har, måste lyfta och sätta ner pennan hela tiden. Provat med Wacom A5 och den kändes för lite...

Att stoppa in en ritplatta i iBooken låter intressant men skulle det inte bli ganska jobbigt efter ett tag med tanke på den något konstlade sittställningen som det innebär?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
...Inkwell klarar av svenska tecken.

Jag är hemma från jobbet idag så jag kan inte kolla hur 10.2.1 beter sig, men en kollega med ritbräda kunde inte skriva å,ä,ö med 10.2. Vi kör systemet på engelska men har språkinställningar på svenska.

Är detta fixat med 10.2.1?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 15:39

Skulle verkligen vara kul att ha en ritplatta, och nu med Inkwell, så ökar ju användningsområdet ytterligare.

Nu är ju bara frågan var hittar man en billig ritplatta? Och hur stor kan man tänkas behöva? A6 känns det väldigt litet? Ska man rita/måla kan jag tänka mig att man vill ha minst A5. Men då stiger ju priset också rätt mycket.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 16:50

Dessutom måste man väl komma ihåg det här med USB när man köper plattor/tablets. Det säljs väl fortfarande med com/mus-port!?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 16:52
Citat:

quote:Att stoppa in en ritplatta i iBooken låter intressant men skulle det inte bli ganska jobbigt efter ett tag med tanke på den något konstlade sittställningen som det innebär?

Man har ju händerna där i alla fall, spelar ju ingen roll om du "knappar" eller "ritar". Och om man hade ett tryckkänslig platta kunde du ju även trycka/knappa på det som på ett tangentbord.

Hänger du med vad jag menar? Kan det vara framtiden tro?

  • Medlem
  • 2002-09-19 17:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
Inkwell klarar av svenska tecken.

MITT inkwell klarar inte av svenska tecken. Jag vet inte om det kanske går att programmera den, eller om man ska skriva på något speciellt sätt, men direkt fungerar det inte.

För övrigt vet jag inte vad nyttan skulle vara. Jag skriver snabbare på ett tangentbord.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 18:08

innehar en wacoms a5 platta - men måste man installera några drivrutiner eller ska inkwell sköta allt - inget fungerar med min platta...

  • Medlem
  • 2002-09-19 19:32

Gå till wacom och ladda ned deras drivrutin. Det fungerar inte superbra, jämfört med OS 9, på mitt system... men det fungerar.

Nja, jag skulle inte kunna tänka mig att byta ut tangentbordet mot en ritplatta. Inte ännu i alla fall, kanske i framtiden, vem vet. Fast ännu bättre med röstkommando.

Angående styrplattan på böckerna så är det inte värme de reagerar på utan elektrisitet.

För den tekniskt intresserade så finns en artikel här:

http://www.macworld.com/2000/08/10/trackpad.html

  • Oregistrerad
  • 2002-09-20 23:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: givmild:
innehar en wacoms a5 platta - men måste man installera några drivrutiner eller ska inkwell sköta allt - inget fungerar med min platta...

Vad har du din ritplatta till? Känns den liten, eller är den ok?

Gick för ett tag sen å funderade på en Intous A3, såg en begagnad för 2500. Men det var skitsvårt att hitta någon spec. på nätet så jag köpte den aldrig.

Vad skiljer Intous 1 å 2?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-20 23:34

Om man har en ledande penna borde det gå att skriva direkt på styrplattan, någon som testat på något vis? Man kan ju ha det som identifering och allt möjligt...

Inkwell aktiveras inte innan du kopplar in en ritplatta..

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 11:37

Visst klarar inkwell svenska tecken! Det var ett tag sedan jag lekte med ritplatta och inkwell, hade 10.1.5 för tillfället. Det finns någon inställning typ tillåt västeuropeiska tecken som man kan klicka i någonstans.

jakob - Ett av problemen med bärbara datorer tycker jag är att tangentbordet är litet och att skärmens placering i förhållande till tangentbordet gör att man sitter litet hopkurad. Men vad som är bra ergonomi är ju ytterst individuellt.

Har man en ritplatta är det jätteskönt att sitta med den i knäet och skriva/använda som mus. Men eftersom det blir liite jobbigt att skriva med plattan i längden så..

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 11:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Angående styrplattan på böckerna så är det inte värme de reagerar på utan elektrisitet.

För den tekniskt intresserade så finns en artikel här:

http://www.macworld.com/2000/08/10/trackpad.html

Precis vad jag alltid velat veta, tack!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 12:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Inkwell aktiveras inte innan du kopplar in en ritplatta..

Känns ju som om det är två stora problem i så fall; 1) Hitta en ledande penna samt 2) "Lura" Mac OS att aktiveraa Inkwell.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-21 12:59

Ritplatta känns ändå som ett "mellanslag" i utvecklingen. Jag ser fram emot när man kan jobba direkt på skärmen (typ pekskärm) och skippa tangentbordet helt. DÅ skulle iallafall jag mer än fördubbla min arbetshastighet...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 17:13

Thomas Wacom har en sådan skärm, Cintiq . Säkert en riktigt trevlig skärm/ritplatta. Hade det inte suttit i pengarna hade jag nog redan köpt en.

1
Bevaka tråden